کتاب برندسازی: زاگ، متمایز کردن برند

تمایز از ذات برندسازی ریشه گرفته و قانونی استثناء ناپذیر در برندسازی است. هیچ برندی با تقلید از رقبا به موفقیت چشمگیر و پایدار نرسیده است؛ با این وجود برخی برندها آگاهانه و یا غیرآگاهانه مرتبا در حال شبیه شدن به رقبای قدرتمندشان هستند. اگر شما نیز چنین عملکردی داشته و به جایی رسیده اید که مشتری نمی تواند به روشنی تفاوت برند شما با سایر برندها را تشخیص داده و با تمام وجود لمس نماید نیاز به زاگ دارید. زاگ کتابی است خلاصه و مفید از مارتی نیومایر که با زبانی ساده و قابل فهم و با کمک تصاویر و نمودارهای ساده، بعد از بیان اهمیت تمایز به روش های ایجاد تمایز پرداخته است. برای آشنایی با نگارش کتاب زاگ، “مشکل تبلیغات” را مطالعه فرموده  و بعد از آن نیز مشخصات کتاب را ببینید.

جلد کتاب زاگ، برند متمایز

مشکل تبلیغات

تبلیغات سنتی در یک مارپیچ سخت قرار گرفته است. رسانه ها به شبکه های کوچک و کوچک تر تقسیم شده اند. به همین دلیل در معرض دید مخاطبان قرار گرفتن در سطح وسیع، به هزینه ی بسیار بالایی نیاز دارد. اما دو عامل باعث ایجاد این مارپیچ شده است:

  1. مردم گفت و گوهای یک طرفه را دوست ندارند.
  2. مردم نسبت به تبلیغات بی اعتمادند؛ در نتیجه ترجیح می دهند که برای انتخاب هر چیزی شخصا به سراغش بروند و آن را از نزدیک ببینند.

یکی از وسایل ارتباطی سنتی، آگهی های تلویزیونی هستند که همواره مانند مهمانی ناخوانده ایجاد مزاحمت کرده و پیام های فروش خود را به صورت یک طرفه به مخاطبان تحمیل می کنند. اما از زمانی که مردم گزینه دیگری به نام اینترنت را یافته اند، ترجیح می دهند که بیشتر اوقات خود را در شبکه سپری کنند؛ جایی که ارتباط هایشان بیشتر شبیه یک گفتگوی دو نفره باشد تا مزایده فروش.

آنها همچنین بیشتر از گذشته به صحبت های دوستانشان گوش می دهند؛ نوعی بازگشت به شیوه نقل سینه به سینه که حتی پیش از ظهور وسایل ارتباطی فراگیر وجود داشت.

متاسفانه، به رغم روی گردانی مخاطبان از تبلیغات تلویزیونی تحمیلی و سرزده (همچون مهمانی ناخوانده در میان مجموعه های تلویزیونی و برنامه های مختلف)، صنعت تبلیغات، واکنش متقابل نشان می دهد و در انتقال پیام های خود مزاحمت بیشتری برای مخاطبان ایجاد می کند. این وضعیت، نخستین دلیل ایجاد چنین مارپیچ سختی در دنیای تبلیغات است.

یکی دیگر از ویژگی های تبلیغات سنتی، مطرح کردن ادعاهای بزرگ است، – ادعاهایی حتی بزرگتر از خود محصول یا خدمت عرضه شده – به همین دلیل است که مردم از مدت ها پیش نسبت به تبلیغات بی اعتماد شده اند.

مارتی نیومایر، نویسنده کتاب زاگ

در سال 1998، شرکت گالوپ در مورد میزان صداقت و معیارهای اخلاقی در حرفه ها و مشاغل مختلف، دست به یک نظرخواهی زد. حرفه تبلیغات در این نظرخواهی، رتبه بسیار پایینی (نزدیک به صفر) کسب کرد و میان دو گروه “وکلا” و “دلال های اتومبیل” گیر افتاده بود. امروزه 92 درصد مردم از آگهی های تبلیغات برنامه های از پیش ضبط شده می گریزند. واقعا این صنعت چگونه دوام یافته است؟



 مشخصات کتاب:


مطالعه بفرمایید:

6 نظر

دیدگاهتان را بنویسید