آیا پپسی با آب و شکر تلفن خواهد ساخت؟

روز گذشته، برند پپسی، اولین گوشی هوشمند خود را به نام Pepsi P1 و با قیمتی پایین معرفی نمود.

“پپسی کو”، شرکت تولید کننده نوشابه پپسی، اولین بار نیست که پا را از تمرکز بر نوشابه فراتر گذاشته است. به عنوان مثال چی توز، میریندا، آکوافینا، سون آپ و لیپتون نیز در لیست برندهای این شرکت قرار دارند. با این وجود به دو دلیل اقدام جدید “پپسی کو” با گذشته اش متفاوت محسوب می شود:

1- “پپسی کو” در بازار “خوردنی ها” فعال بوده و البته سهم بسیار خوبی نیز در این بازار دارد ولی این بار صحبت از حضور در بازار فناوری است.

2- این شرکت عموما محصولات جدید را با نامی تازه و مستقل به بازار معرفی می کند اما حالا می خواهد محصول متفاوتی چون موبایل را با همان نام پپسی به بازار ارائه دهد.

برندسازی جدید پپسی در حوزه فناوری و موبایل

به نظر می رسد پپسی بازار فناوری را، بازار حال حاضر و آینده می داند. اگر به رتبه بندی ارزشمندترین برندهای دنیا که هر ساله توسط اینتربرند انجام می شود دقت کرده باشید، میدانید که برندکوکاکولا، رقیب اصلی و همیشگی پپسی که 13 سال رتبه ی اول اینتربرند بوده است از سال 2013 به بعد با حضور اپل در رتبه اول و گوگل در رتبه دوم به یک باره پادشاهی را از دست داده و سوم شده است.

از سوی دیگر در حالی که ارزش برند اپل در سال 2015، 43 درصد و ارزش برند فیس بوک 54 درصد رشد داشته است، کوکاکولا 4 درصد رشد منفی و پپسی تنها 3 درصد رشد مثبت را تجربه کرده اند. به جز اپل و گوگل، برندهای دیگر دنیای فناوری یعنی مایکروسافت، آی بی ام، سامسونگ، آمازون، اینتل، سیسکو، اوراکل، اچ پی و فیس بوک همگی از لحاظ ارزش برند در وضعیتی بهتر از پپسی با رتبه 24 قرار دارند. شاید بتوان گفت پپسی در واکنش به این تغییرات حضور در بازار فناوری را به عنوان راه حلی برای بهتر دیده شدن انتخاب کرده است.

جالب است بدانید بازار نوشابه، زمانی آنقدر خوب دیده می شد که ریچارد برانسون، مدیر برند Virgin در اواسط دهه 1990 گفت: “من قصد دارم برند ویرجین را به اندازه ی کوکاکولا در سراسر دنیا شهره عام و خاص کنم.” مدتی بعد برند “ویرجین کولا” به بازار عرضه شد. می دانید داستان به کجا ختم شد؟ کوکاکولا و پپسی که همیشه با هم رقابت می کردند گویی این بار با هم متحد شده و با افزایش چشمگیر بودجه تبلیغاتی و ایجاد موانعی برای توزیع ویرجین کولا، ریچارد برانسون را به شدت از تصمیم خود پشیمان کردند. ویرجین کولا در کشور خودش یعنی انگلستان تنها 3 درصد از سهم بازار را تصاحب کرد.

پپسی این داستان را فراموش نکرده، بازار موبایل پر از برندهای بزرگی است که علی رغم سابقه طولانی و تلاش پیوسته برای نوآوری توانایی رقابت را از دست داده اند. برندهایی مثل سونی، موتورولا و HTC. در چنین وضعیتی به نظر نمی رسد که برندی چون اپل، نیازی به برنامه ریزی برای بیرون راندن پپسی داشته باشد، البته مدیر عامل اسبق اپل، استیو جابز، یک بار توسط مدیر عامل اسبق پپسی بیرون رانده شده است.

استیو جابز و جان اسکالی

در سال 1983، استیو جابز به مدیرعامل وقت پپسی می گوید: «آیا می خواهی تا آخر عمرت آب شکر به مردم بفروشی یا می خواهی با من در تغییر دنیا همراه شوی؟» جابز، جان اسکالی را به عنوان مدیر عامل به اپل دعوت کرد اما دو سال بعد جان اسکالی، استیو جابز را از اپل بیرون راند. جان اسکالی در حال حاضر با برند Obi در بازار موبایل فعالیت می کند.

او شناخت خوبی به دنیای پررقابت موبایل داشته و می گوید: «افراد و برندهای بسیار کمی می توانند راه خود را در بازار آمریکا باز کرده و توجه ها را به خود جلب نمایند. در اینجا، برندهای بسیار با سابقه ای وجود دارند که شکست دادن آنها با یک نام تازه، به هیچ عنوان ساده نیست. «حس‌ ما می گفت که بهتر است از جایی شروع کنیم که احتمال موفق شدنمان بیشتر باشد.» مدیر اسبق پپسی کشور های نیجریه، ویتنام، ترکیه و پاکستان را برای عرضه ی تلفن های هوشمند Obi انتخاب کرده و برنامه ای برای ورود به بازار آمریکا ندارد. البته مدیر عامل فعلی پپسی هم فعلا می خواهد تلفنش را منحصرا در چین عرضه نماید.

زمان نشان خواهد داد که این اقدام پپسی صرفا یک عمل کوتاه مدت برای جلب نظر رسانه هاست یا آنکه پپسی برنامه ای بلندمدت و جدی برای حضور در بازار موبایل داشته و در حال بررسی بازخوردهای اولیه است.

 

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید