نام عسکریه چه دردسری برای این موسسه ایجاد کرده است؟

انتخاب نام برند موسسه اعتباری عسکریه

موسسه اعتباری عسکریه در سال 1366 در شب ولادت امام حسن عسکری(ع) فعالیتش را آغاز کرده و حالا بعد از حدود 30 سال در حالی که به بانک شدن می اندیشد در شرف تغییر نام برند قرار دارد.

حتما تبلیغات موسسه اعتباری عسکریه در راستای “جلب مشارکت مردم برای تغییر نام برند” را مشاهده کرده اید. مدتی پیش این موسسه از مردم خواسته بود تا نام مورد نظرشان را پیشنهاد دهند. در حال حاضر لیست بزرگی از نام های پیشنهادی مردم در اختیار موسسه عسکریه است که می بایست بهترینش را برگزیند. بنابراین 10 نام را از میان لیست انتخاب کرده و از مردم خواسته تا آنها را بر اساس سلیقه شان رتبه بندی نمایند.

پیش از این نیز بانک ها و موسسه های اعتباری زیر اقدام به تغییر نام برند کرده بودند:

  • بانک تات -> بانک آینده
  • موسسه بنیاد -> بانک سینا
  • موسسه مهر بسیجیان -> بانک مهر اقتصاد

انتخاب نام برند جدید برای بانک عسکریه

چرا موسسه عسکریه مایل به تغییر نام برند است؟

    1. – نام برند در آنسوی مرزها: “از آنجا که عسکریه در لغت، معنای نظامی را تداعی می کند، در خارج از ایران تصور می رود که این موسسه وابسته به نهادهای نظامی ایران است و لذا مشکلاتی برای فعالیتش پیش می آید. یک بار هم فیلمی در آمریکا با موضوع تروریسم ساختند و در آن از این موسسه به عنوان بانک حامی فعالیت های تروریستی نام بردند و برای اثبات ادعای عجیب شان هم به نام آن استناد نمودند. جالب آن که سازندگان آمریکایی این فیلم، از حجه الاسلام جوادی، مدیر عامل عسکریه تحت عنوان “ژنرال جوادی” نام بردند!”منبع: پول نیوز
    2. – قانون جدید: “در شهریورماه 91 بانک مرکزی، استفاده از نام مقدس ائمه(ع) برای نامگذاری موسسات مالی‌ ‌و‌ اعتباری‌ را ممنوع اعلام کرد.” منبع: تابناک

به نظر می رسد موسسه عسکریه با مشارکت دادن مردم برای تغییر نام برند، سه هدف را دنبال می کند:

  1. – انتخاب نامی که مورد پسند مردم است.
  2. – نمایش احترام به نظر مردم و به وجود آوردن این ذهنیت که بانک جدید ممکن است در آینده نیز از روش های مشابه برای تصمیم گیری ها استفاده نماید.
  3. – اطلاع رسانی وسیع در مورد تغییر نام برند موسسه و ایجاد آمادگی ذهنی در مردم برای تبدیل عسکریه از موسسه اعتباری به بانک

جلب مشارکت مردم در فرایند انتخاب نام برند چنانچه به درستی مدیریت شود کمک خوبی برای کارشناسان محسوب می شود. البته بهتر است به این موارد هم توجه شود:

  1. – توجه به نظرات مردم بدون در نظر گرفتن دانش برندسازی در اکثر موارد می تواند گمراه کننده باشد و هیچ گاه نباید بر اساس تعداد طرفداران یک نام، در مورد ارزشمندی اش قضاوت کرد.
  2. – مردم بیشتر نام های شناخته شده، ملموس و عمومی را پیشنهاد می دهند در حالی که در اکثر شرایط یک نام خاص تر برای برند مفید تر است.
  3. – مردم به طور معمول مسائل و مشکلات ناپیدای یک نام را ندیده و در ارزیابی مورد توجه قرار نمی دهند. به طور مثال مشکلی که نام “عسکریه” در آنسوی مرزها با آن مواجه شده به آسانی قابل تشخیص و پیشگیری نبوده و مساله ی ناپیدای این نام محسوب می شود.

به نظر شما مناسب ترین و نامناسب ترین نام از میان 10 نام زیر، کدام ها هستند و آیا پیشنهاد بهتری برای موسسه عسکریه دارید؟ 

  1. مشرق
  2. ملل
  3. افق
  4. جم
  5. تعادل
  6. توس
  7. اتحاد
  8. نیکان
  9. کیان
  10. پردیس

پوسته سایت نامی نیک.کام، امروز صبح تغییر کرده است.


 

مطالب مرتبط از نامی نیک:

18 نظر

  1. مهرابی

    در بین اسامی به نظرم ملل اسم زیبا تری هستش
    با توجه به اینکه برجام به روزهای پایانی خودش رسیده و سوئیفت هم بعد از اون باز میشه و همینطور با توجه به ساخت فیلمی درباره تروریست و اسم بردن از این موسسه نام ملل میتونه ارتباط ذهنی خوبی با مشتری های خارجی برقرار کنه

  2. ناشناس

    سلام به همگی دوستان
    با توجه به دلایلی که در زیر برای هر یک از اسامی ذکر می کنم فقط نام نیکان به نظر برای این موسسه اعتباری مناسب است:
    1- مشرق: تلفط این واژه برای انگلیسی زبانان به دلیل داشتن حرف “ق” آسان نیست .(Mashregh Bank)
    2- ملل : این موسسه یا بانک، تنها به کشورمان تعلق خواهد داشت و علتی برای نامگذاری آن به نام ملل وجود نخواهد داشت.
    3- افق: مشکلی که برای مشرق بیان کردم برای این اسم نیز مصداق دارد
    4- جم: این واژه در زبان انگلیسی به معنای “مربا” است و در صورت تبدیل به زبان انگلیسی خنده دار خواهد بود (Jam Bank= بانک مربا)
    5- تعادل: گفتن و خواندن آن بسیار دشوار است
    6- توس: موسسه مالی دیگری از اسم مشابهی در حال حاضر استفاده می کند. موسسه مالی و اعتباری افضل توس
    7- اتحاد: این واژه نام یکی از خطوط هوایی معروف کشورهای عربی است
    8- کیان: علیرغم زیبا بودن این اسم اما بار معنایی برای بانک ندارد مثل بانک پاسارگاد، با وجود زیبا بودن اما علت نامگذاری آن مشخص نیست.
    9- پردیس: این واژه ، برند برخی محصولات شرکت گلستان است که برای نخود، لوبیا، عدس و … استفاده شده است.

    لذا به نظر می رسد تنها گزینه ای که کمتر اشکال دارد، نیکان است.

  3. mohammad iravani

    یه سلام گرم خدمت مهندس توکلی عزیز
    من از اواسط تابستون امسال تا الان دنبال یه نام مناسب برای کسب و کارم بودم اما متاسفانه به هیچ نتیجه ای نرسیدم … کل شهریور ماه فکر کردم اما به نتیجه ای نرسیدم و یه مدت کارم رو به همین علت کلا تعطیل کردم ، حالا چند روزی که دوباره به این موضوع کلافه کننده و فرسایشی فکر میکنم تا اینکه امشب به طور اتفاقی با وبسایت شما آشنا شدم …… کسب و کار من کاملا اینترنتی هستش و مشابه سایت modiresabz.com و modireweb.com است. همچنین مقالات سایت شما و دیگر مطالب موجود در اینترنت رو خوندم و به نتیجه ای نرسیدم . …… اگر امکانش هست مرا راهنمایی کنید. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید