کتاب برندسازی: گاو بنفش

کتاب گاو بنفش، اثری است از ست گودین، نویسنده و وبلاگ نویس سرشناس حوزه بازاریابی و برندسازی. این کتاب به اهمیت و روش های متمایزسازی برند می پردازد. راهکارهایی که “چشمگیر کردن” برند را در راستای جلب نظر و توصیه های کلامی مردم به کار می گیرد. برای آشنایی با نگارش کتاب گاو بنفش، “چه کسی گوش می دهد؟” را مطالعه فرموده و بعد از آن نیز مشخصات کتاب را مشاهده نمایید.

 

کتاب گاو بنفش، راهنمای برندسازی از ست گودین

چه کسی گوش می دهد؟

من محکوم به کمی مبالغه هستم. از مسائلی که در مورد صنعت تلویزیون و مرگ همه ی رسانه های همگانی عنوان کرده ام، این نتیجه ممکن است گرفته شود که تبلیغات دیگر کارساز نیست و اینکه همه ی مصرف کنندگان، همه ی تبلیغات را نادیده می گیرند و از آن ها دوری می کنند.

مشخص است که اینگونه نیست. آگهی ها موثرند؛ اما نه به مقداری که پیش تر بودند و نه به همان نسبت “تاثیر-هزینه”.

تبلیغات، هنوز باعث جلب توجه و فروش می شوند. تبلیغات هدفمند، از نسبت “تاثیر-هزینه” ی بالاتری برخوردارند. با این حال بیشتر تبلیغات و تلاش های بازاریابی، هیچ هدفی ندارند. آنها مانند طوفانی هستند که از میان یک بازار عبور می کنند، با همه به شکل یکسانی برخورد می کنند؛ بدون توجه به این که مخاطبین چه کسانی هستند و چه می خواهند. انرژی و پول بسیار زیادی تلف می شود، آنقدر زیاد که به آسانی می توان عنوان کرد که تبلیغات موثر نیستند. بله! این طوفان شما را از تلاش برای حرکت از چپ به راست منحنی می رهاند. گاهی اوقات همه بازار به چیزی که شما نیاز به آن را تشخیص داده اید و می دانید که برای شنیدن آن اشتیاق وجود دارد، متمایل می شوند. کلمه ی کلیدی در این جا “گاهی اوقات” است.

“گاهی اوقات” شکل مورد پسند ِ “به ندرت” است – این طوفان آن قدر “به ندرت” موثر است که می توان گفت “بی فایده” است، زیرا قسمت عمده ی تبلیغات، صرف کسانی می شود که در بازار حضور ندارند و به نظر نمی رسد به دوستان و همکاران خود بگویند که به چه چیزهای جدیدی برخورده اند.

مشاوره برندسازی در گوگل و تبلیغات در گوگل

اما شکل های کاملا متفاوت تبلیغات، تاثیرگذارند. چرا؟ چه چیزی در مورد برخی آگهی ها و محصولات وجود دارد که باعث موفقیت آن ها می شود؟ برای مثال چرا یک آگهی متنی در سایت گوگل این قدر تاثیر گذار است، در حالی که یک بنر تمام صفحه و پر زرق و برق در سایت یاهو! این اندازه بی اثر است؟

باید از زاویه ی دیگری به این مساله ها در معادلات بازار بنگریم. در روزگاران گذشته، بازاریاب ها مصرف کنندگان را نشانه می رفتند. این افراد هوشمند، به سختی تلاش می کردند تا اطمینان پیدا کنند که آگهی شان متناسب با بازار هدف است و این که توسط رسانه ای منتشر می شود که در دسترس آن بازار است. در این مسیر، این بازاریاب بود که تصمیم میگرفت توجه چه کسی را جلب کند و چه زمانی.

امروزه عکس این قضیه صادق است. این مصرف کنندگان هستند که تصمیم میگیرند. آن ها هستند که تصمیم میگیرند به سخنان شما گوش کنند یا خیر. چگونه آنها تصمیم میگیرند؟ آیا برخی مصرف کنندگان تمایل بیشتری به شنیدن دارند؟ چه چیزهایی این افراد را از دیگران جدا می سازد؟

رمز موفقیت آگهی های گوگل این است که این آگهی ها هم از نظر مفهومی و هم از نظر نمایش، متناسب با نوع کاربری هستند که در سایت مشغول به کار است. شما یک آگهی گوگل را درست لحظاتی پس از آن که عبارتی را در آن تایپ کردید، متناسب با آن عبارت می بینید. این آگهی را با یک آگهی بدون ارتباط با خوسته ی کاربر مقایسه نمایید. تفاوت ها آشکار است.

ست گودین، نویسنده کتاب گاو بنفش seth godin

 

هر زمان و در هر بازار خاص، برخی افراد کاملا شنوا هستند. آن ها می خواهند سخنان شما را بشنوند. آن ها دفترچه های تلفن عمومی را بررسی می کنند، مشترک مجله های مدیریتی می شوند و در وب سایت ها به دنبال اطلاعات مختلف می گردند. برخی از این افراد ممکن است تصادفی خرید نمایند. برخی نیز تنها جست و جو می کنند.

لذا نکته ای در اینجا وجود دارد:

بی فایده است که تبلیغات را برای همه انجام دهیم؛ تنها برای عطسه کنندگان مشتاق و تاثیرگذار تبلیغ کنید.

لازم است تبلیغات را در زمان نیاز واقعی مصرف کنندگان انجام دهید و در مکانی که آنها خود در جستجوی شما باشند. بدون شک تبلیغات برای فردی که مشتاق است، فکر خوبی است، اما موفقیت زمانی به وجود می آید که مخاطب، یک عطسه کننده باشد و ایده ی خرید را به دوستان و آشنایان خود منتقل نماید.

واضح است که تبلیغات زیادی را نمی توان برای این مخاطبین انجام داد. لازم است باقی زمان و انرژی خود را به روی گاو بنفش سرمایه گذاری کنید؛ محصولات و خدمات قابل توجه و با ارزشی که بازار تمایل داشته باشد از آنها بشنود. نه! در حقیقت باید محصولات و خدماتی را توسعه دهید که بازار در جستجوی آن ها باشد.



 

مشخصات کتاب:


 

2 نظر

  1. علی

    سلام جناب توکلی. این مطلبتون رو خیلی وقت پیش خونده بودم، الان مدتی هست دنبال این کتاب هستم که پیدا نکردم. در فروشگاههای اینترنتی هست از 2 ناشر: یکی همین ناشر که شما معرفی کردید و دیگری از انتشارات کتیبه فارسی با ترجمه افسانه درویشی و با قیمت بیشتر که سایت دیجی کالا هم برای فروش داره.
    به نظرتون تفاوتی هست به لحاظ کیفیت که باعث این تفاوت قیمت شده؟

دیدگاهتان را بنویسید