1) مصاحبه با مجری همایش برندینگ اینترنتی

سومین همایش بین المللی بازاریابی و برندینگ اینترنتی، 24 و 25 مردادماه برگزار می شود، در گذشته عنوان این همایش صرفا “بازاریابی اینترنتی” بود اما امسال “برندینگ اینترنتی” نیز به آن افزوده شده است، همین مساله بهانه ای شد برای یک گفتگوی صمیمی با جناب آقای حمید سپیدنام، بازیگر نقش Mr.Taster در سینمای Facebook و از برگزارکنندگان کلیدی این همایش ها…

نامینیک: مخاطبین اصلی همایش بازاریابی و برندینگ اینترنتی چه کسانی هستند؟
حمید سپیدنام: من فکر می کنم بیشتر مدیرعامل شرکت ها و افراد تصمیم گیرنده قشر اصلی رو تشکیل می دهند. بعد از اون مدیران بازاریابی، مدیران روابط عمومی و در انتها آی تی من ها.

کنفرانس استراتژی های موتورهای جستجونامینیک: این همایش برای کسانی که پیش از این در اولین و دومین همایش بازاریابی اینترنتی شرکت کردند چقدر تازگی خواهد داشت؟
حمید سپیدنام: یکی از خاصیت های اینترنت مارکتینگ این هست که شما شب بخوابید و صبح بیدار بشید می بینید موضوع جدیدی هست، واقعا اگر یک هفته شما در این حوزه مطالعه نکنید می بینید که خیلی از کلمات عوض شده خیلی از الگوریتم ها عوض شده. همین گوگل پنگوئن رو نگاه کنید آپدیت هایی که خیلی تاثیرات مثبت و منفی رو وبسایت ها داشته و اگر شما خودتون رو به روز نگه ندارید کاملا از غافله عقب می افتید، بنابراین من فکر می کنم که از پارسال که افرادی مثل کریستین، سپیتا، گیلرمو و ماسیمو صحبت کردند، خیلی از الگوریتم ها تغییر کرده و قطعا نیاز به بازنگری داره، همین همایش SES لندن یا SES نیویورک یا همایش های Search Engine Strategies تو هرکشور دنیا که برگزار میشه ماهیانه هست یا حداقل سالی یک بار داره برگزار میشه و من فکر می کنم صد در صد نیازه با توجه به اینکه از دومین همایش یک سال و نیم گذشته و ما تصمیممون این بود که این هر ساله برگزار بشه ولی به دلیل اینکه امسال سال برگزاری انتخابات بود و به دلیل حساسیت هایی که وجود داشت و افراد خارجی باید میومدند ایران، تصمیم گرفتیم که این رو موکول کنیم به بعد از انتخابات و قطعا نیازه که سومی رو هم شرکت کنن و بتونن مطالب جدید رو دریافت کنن، چون واقعا این بحث از یک سال و نیم پیش تا الان خیلی تغییر کرده.

سومین همایش بازاریابی و برندسازی اینترنتینامینیک: با توجه به تجربیات گذشته در برگزاری همایش چه بهبودهایی رو برای همایش سوم در نظر گرفتید؟
حمید سپیدنام: خب به هرحال هر همایشی که برگزار میشه یک سری مزایا داره یه سری معایب داره، من فکر می کنم همایش اول یه سری معایب داشت. ما تو همایش دوم سعی کردیم با توجه به بین المللی بودنش و با توجه به بزرگتر بودن همایش اون نواقص رو برطرف کنیم. دومی هم همینطور به هر حال یه سری نقایصی وجود داشت که خودمون از اون مطلعیم کاملا و سعی داریم که اینبار یک همایش بسیار منسجم تر و بهتری نسبت به دومی داشته باشم. سخنران ها من فکر می کنم کوالیتی شون خیلی بالاتره و ان شالله اگر همه چیز بر وفق مراد پیش بره من فکر می کنم یکی از بزرگ ترین همایش های بازاریابی رو داشته باشیم تو ایران.

نامینیک: با توجه به اشاره ای که به سخنرانان داشتید، سوال بنده این هست که سخنرانان همایش با چه معیارهایی انتخاب شدند؟
حمید سپیدنام: من هر ساله تو کنفرانس های بزرگ دنیا شرکت می کنم، امسال نیویورک بود، پارسال لندن بود، من تو چهار روز همایش نیویورک سعی کردم که تک تک استادها رو زیر نظر بگیرم و ببینم کدوما بهترن و ببینم کدوما موضوعاتشون به موضوعات ما بیشتر می خوره، مثلا فرض کنید خیلی جاها ممکن بود بحث موبایل مارکتینگ باشه، ولی وقتی می رفتم داخل اون جلسه، گوش می کردم و می دیدم که موضوعاتش مرتبط با ایران نیست و شاید اون جذابیت رو برای ایرانی ها نداشته باشه، به دلیل اینکه تو این بحث ما هنوز خیلی عقبیم ما هنوز تو بیسیک این قضیه هستیم ولی اونا خیلی خوب تو این مساله جلو رفتن.
ماروین لیائو - مدیر ارشد بازاریابی یاهواونجا سعی کردیم کسایی که موضوعاتشون بهتر و مرتبط تر به بحث ایران بود رو دستچین بکنیم و بعد وارد مذاکره بشیم و ببینم کدوما اصلا میان ایران  و این خودش یک نکته ای بود، مثلا آقای ماروین لیائو که از یاهو داره میاد، ممکن بود که به علت تحریم هایی که روی ایران وجود داره قبول نکنه بیاد ایران یا خیلی از کسایی که از گوگل بودند؛ به هر حال باید این ملاحظات رو در نظر می گرفتیم، با تک تکشون صحبت کردیم و بین هفت هشت ده نفری که صحبت کردیم این چهار نفر اوکی شدند. خیلی جالب بود برای خود من که آقای مل کارسون از Microsoft Advertising که از دوستای صمیمی من هست به من قول داد که حتی پنج شش تا استاد رو اون معرفی کنه که حتما بیان ایران، در حالی که پیش از این خیلی از کسانی که من در کنفرانس لندن دیدمشون و گفتم چرا این همایش رو در تهران برگزار نمی کنید؟ به طعنه به من گفتن که شاید بهترین مکان تو دنیا نباشه برای برگزاری همایش، فکر می کنم موضع ها خیلی فرق کرده بود، خدا رو شکر با اتفاقاتی که در بحث انتخابات افتاد به نظر من این فضا می تونه مثبت و مثبت تر هم بشه و ان شالله سالهای بعد حتی کار راحت تری داشته باشیم برای دعوت این دوستان.
کریستین که قبلا برای سخنرانی به ایران اومده بود، تو کنفرانس RIMC 2012  وقتی می خواست من رو معرفی کنه گفت: من به کشوری سفر کردم که هممون فکر می کنیم اونجا اورانیومه، اونجا جنگه، اونجا بکش بکشه ولی زمانی که رفتم ایران، دیدم یکی از زیباترین کشور های دنیاست و خوشحالم امروز سخنرانی از ایران داریم که می خواد براتون سخنرانی کنه. واقعا به من روحیه ی خوبی داد چون به هر حال اولین سخنرانی من به انگلیسی بود، جلو رئیس جمهور یک کشور بود، شاید اولش یه کم استرس داشتم ولی با این جملاتی که کریستین گفت واقعا با افتخار رفتم رو سن.

حمید سپیدنام و سخنرانی با موضوع بازاریابی شبکه های اجتماعی

نامینیک: اتفاقا موضوعی که فرموید برای بنده بسیار جالب هست، من احساس میکنم شما به طور آگاهانه روی تغییر نگاه به ایران کار کردید، رابطه ی صمیمی خوبی با سخنرانان که به ایران اومدن برقرار کردید، مکان هایی از ایران رو به اونها نشون دادید، حس ترس رو ازشون گرفتید، نگاه این دوستان بعد از اومدن به ایران چه تغییراتی کرده؟  
حمید سپیدنام: من هیچوقت یادم نمیره، دو هفته مونده بود به همایش قبلی، کیریستین به من گفت که اساتید خیلی نگرانند و می خوام که یک کنفرانس با همدیگه داشته باشیم روی اسکایپ هر چهار نفر اومدن، گفتن که واقعا همه نگرانیم که داریم میایم ایران و هیچوقت یادم نمیره کریستین به من گفتش که اولین باره که خانمم از من خواسته که یک جایی نرم و اون کشور ایران بود. این نگرانی ها کاملا قبل از همایش وجود داشت، با اون استرسی که اونا داشتن بهشون گفتم اولا اینجا امنه این جا یک کشور خوبه می تونید بیاید ببینید و دومین جمله ای که بهشون گفتم این بود که: در نظر داشته باشید که اگر نیاید من رو بدبخت کردید و واقعا اعتبار من رو می برید زیر سوال.
حمید سپیدنام و حمید توکلیچون به هر حال من رو این قضیه سرمایه گذاری کرده بودم، با توجه به هزینه های بالایی که داشت، 500 میلیون تومن برای یک همایش شوخی نیست، برای منی که یک سال و نیم پیش قدرت مالی نداشتم که بتونم یک همچین همایشی برگزار کنم. همشون گفتن باشه حمید اگر هرچی هم باشه بخاطر تو میایم و این برای من خیلی ارزش بود و زمانی که اومدن من هیچوقت یادم نمیره که حالا کریستین اونجوری گفت ماسیمو می گفت پاسپورت ایرانی به من بدین، واقعا خوشش اومده بود از ایران همین الان هم خیلی ناراحته که چرا من این همایش دعوتش نکردم البته یه همایش دیگری هست برای اله سیت مشهد که ان شالله شاید اونجا از ایشون دعوت کنیم و گیلرمو خیلی ایران رو دوست داشت، سپیتا که ایرانی الاصل بود و جالب بود که زمانی که می خواستند برن به عنوان مثال بگم ماسیمو رو ما به زور کردیم تو هواپیما، دو سه بار تمدید کرد سفرش رو و آخر هم ما گفتیم که آقا باید بری دیگه نمیشه بمونی، به هر حال دیدها خیلی فرق کرده بود و خدا رو شکر کریستین در سفری که من در نیویورک دیدمش خیلی کمک کرد که بتونیم اساتید بهتری انتخاب کنیم و با همشون صحبت می کرد و اطمینان خاطر می داد، خود ماروین هم به من گفت که ایران یکی از کشورهایی هست که واقعا دوست دارم بهش سفر کنم.

10 نظر

  1. پدرام

    اگر به این سوال از مصاحبه با ریچارد استالمن هم نگاه بکنید همین فضا رو حس خواهید کرد:

    ۲۲- درباره جامعه نرم‌افزار آزاد ایران چه می‌دانید؟ آیا اگر به مراسمی درباره نرم‌افزار آزاد به ایران دعوت شوید خواهید پذیرفت؟

    استالمن: در باره جامعه نرم‌افزار آزاد ایران چیز زیادی نمی‌دانم. پاسخ دادن به چنین سؤال کلی‌ای، حتی درباره کشورهایی که زیاد به آن‌ها سفر می‌کنم و برخی مسائل داخلی و فعالان آن‌ها را می‌شناسم، سخت است؛ چه رسد به ایران.
    اما من چنین ریسکی نمی‌کنم که با وجود حکومت که فعلاً بر ایران حاکم است به این کشور سفر کنم. من در سخنانم از این حکومت انتقاد می‌کنم، و می‌ترسم در صورت رفتن به ایران زندانی شوم یا اتفاق بدتری برایم بی‌افتد.
    http://linuxreview.ir/1390/12/interview-with-richard-stallman-2012/

  2. داوری

    آقای حاتمی گل
    وقتی رو اسمتون کلیک کردم و وارد سایت شرکتتون شدم تعجب کردم، برای شما که شرکت طراحی سایت دارید خیلی خوشایند نیست که در مورد رقیبتون طوری صحبت کنید که خدای ناکرده متهم به تخریب بشید.
    یه طوری میگید جنبه تبلیغاتی داشته تا آموزشی که انگار برگزاریش عین آب خوردنه، اینکه به فکر سود از همایش بودن یک چیز مسلم هست، ارگان دولتی نیست که، باید پولشو دربیاره.
    البته شما گل هستی ولی با گل های دیگه بیشتر مهربون باش.

  3. فکر میکنم شما یکی از خلاق ترین وبسایت های آموزشی در مورد برندینگ،بازاریابی باشید.
    تا حالا وبسایتی ندیده بودم که دست به مصاحبه یا نقد سایت ها و برند های مختلف بزنه.
    من حتما مطلبی در خصوص معرفی سایت شما در وبسایتم منتشر خواهم کرد.
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید