چرا آدیداس در نام برند موفق تر از BMW است؟

بعد از نشر مطلب”برندهای موفقی که نام های ضعیفی دارند!” دوست گرانقدری در مورد جمله ی “نام های مخففی که ناچاریم حرف به حرف بخوانیمشان، نام های ضعیفی هستند.” نظر زیر را در صفحه اینستاگرام نامی نیک ثبت کردند:

کتی یزدانفر: روش مخفف يكى از چندين روش نامگذاريه ولى براى برندهاى تازه تاسيس توصيه نميشه. براى برندهاى تازه تاسيس روش هاى موفق ترى وجود داره. اما براى برندهاى چندين ساله اگه قصد بر ريبرندينگ باشه و برند به خودى خود پيش از اون با ارائه كيفيت برتر از انتظار موفق عمل كرده باشه نامگذارى مخفف مى تونه يه امتياز محسوب بشه براى يادآورى موفقيت هاى گذشته برند.

آدیداس، بی ام وب برندسازی و انتخاب نام برند

حمید توکلی: ضمن تشکر بابت نظرتان؛ روش مخفف اگر منجر به اسمی شود که روان بوده و حرف به حرف تلفظ نشود، مثل ناجا و یا فیات میتواند روش مناسبی باشد ولی در صورت تلفظ حرف به حرف، روش قابل توصیه ای نیست. برخی برندهای بسیار قدیمی که در گذشته نام های طولانی داشتند ترجیح دادند با هدف فرار کردن از دردسرهای نام طولانی، دردسرهای نام مخفف را بپذیرند. مثل Bayerische Motoren Werke که به BMW تبدیل شد و یا International Business Machines که به IBM مبدل گردید. طبعا IBM با همه ضعف هایش از نام قدیمی این شرکت کم دردسرتر است، هیچکس دوست ندارم بگوید لپ تاپم را از International Business Machines خریده ام.

البته این شرکت ها الزاما بهترین راه حل را انتخاب نکرده و می توانستند انتخاب های بهتری هم داشته باشند. به عنوان مثال آدیداس هم مخفف بوده و برگرفته از نام Adi Dassler، خالق این برند است. او به نام AD راضی نشده و برای خوش تلفظ بودن نام، به جای بسنده کردن به ابتدای حروف، از سه حرف اول بهره برده است. IBM و BMW هم می توانستند به شیوه ای مشابه، نام هایی خواناتر و در عین حال کوتاه تر از نام قدیمی خود خلق کنند.

شرکت اینتل نمونه ی دیگری است که به سبک Adidas نام را مخفف کرده است. این شرکت از عبارت Integrated Electronics به جای اسم IE، نام Intel را استخراج نمود. شاید به خاطر اینکه پیش از انتخاب نام جدید شرکت با دردسرهای نام مخفف آشنا شده است. نام قدیمی اینتل، NM بوده است. (داستان جالبی از شیوه برندسازی اینتل را مطالعه کنید.)

البته موضوع این نیست که الزاما به جای حروف اول از چند حرف استفاده کنیم. Fiat علی رغم استفاده از حروف اول Fabbrica Italiana Automobili Torino به نام خوش تلفظی رسیده است که حرف به حرف تلفظ نمی شود. آنچه مهم است خروجی روش است نه خود روش.

برندهایی چون BMW، IBM و HP آنقدر در سایر زمینه ها قوی بوده و در زمان آغاز به کارشان کم رقیب بوده اند که آسیب چندانی از این نام های ضعیف ندیده اند. اگر این برندها بر اساس تجربه ها و دانش امروزشان می خواستند نام انتخاب کنند بدون تردید از نام های مخفف با تلفظ حرف به حرف دوری می کردند.

در مواجه با اشتباهات برندهای موفق دو راهکار وجود دارد:

1- تحت تاثیر بزرگی برند قرار گرفته و اشتباه شان را توجیه کنیم.

2- از اشتباه آنها درس بگیریم همانطور که از موفقیت هایشان درس میگیریم.

به نظر می رسد یکی از عمده دلایل اشتباهات برندهای ایرانی، تقلید چشم بسته از برندهای موفق بین المللی است. هیچ برندی بی خطا نبوده و موفقیت همه برندها نسبی است. مطالعه کنید: کتاب شکست نام های تجاری

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید