8 نکته در مورد تحقیق برداشت اولیه از نام برند

در مطلب “وقتی نام برند مخاطب را منحرف و ایجاد دردسر میکند.” در مورد نام هایی که زمینه ساز ایجاد برداشت های انحرافی مخاطب در مورد زمینه کاری برند هستند توضیح داده شده است. همینطور در مورد اهمیت “تحقیق در مورد برداشت نام برند” پیش از معرفی برند به بازار. در مطلب پیش رو در مورد جزئیات روش تحقیق صحبت شده است. مطالعه مطلب قبلی به عنوان پیش نیاز مطالعه مطلب حاضر ضروری است: “وقتی نام برند مخاطب را منحرف و ایجاد دردسر میکند.

تحقیق در مورد انتخاب نام برند و انتخاب نام شرکت

هشت نکته در مورد تحقیق برداشت اولیه از نام برند

1) از دیگران اینطور سوال کنید: میخواهم نام … را برای شرکتم انتخاب کنم، فکر میکنی فعالیت شرکتم چه خواهد بود؟

هرچه نام برندتان خاص تر باشد، افراد بیشتری در پاسخ خواهد گفت: نمی دانم! البته چنین پاسخی لااقل از این نظر که خیالتان را بابت “برداشت انحرافی” راحت می کند خوب است اما تمام تلاشتان را بکنید که با تغییر پرسش و یا هر روش دیگری، تعداد “نمیدانم” ها را کاهش دهید. شاید مخاطب با دومین سوال شما به حرف بیاید:

  1. چه حسی به نام … داری؟
  2. نام … تو رو یاد چیز خاصی نمیندازه؟
  3. نام … شبیه به چه نامی هست؟

2) در برخی موارد که با “نمیدانم” مواجه می شویم، مشکل از سوال نیست، بلکه مشکل جو حاکم بر گفتگو است، مخاطب با ما راحت نیست، حرفی دارد که نمی تواند بیان کند. یاد چیزی افتاده که بیانش کمی خنده دار یا شرم آور است. ممکن است از حالات چهره و زبان بدنش به اینکه در حال پنهان کردن احساسش است پی ببریم. یک راه حل این است که اهمیت موضوع را شرح داده و خواهش کنیم که هر چه به ذهنش می رسد را بازگو کند. چنانچه پرسشگران، هم مرد باشند و هم زن، در چنین مواردی ایجاد جو مناسب برای گفتگو راحت تر است. در برخی موارد افراد در گفتگو با همجنس راحت تر به گفتگو می پردازند. همچنین لازم است که پرسشگران به مهارت های ارتباطی مسلط بوده و گفتگویی صمیمی را با مخاطب ترتیب دهند.

3) گاهی نگران هستیم از اینکه نکند نام خوبی که انتخاب کرده ایم، با این تحقیق لو رفته و یکی از پاسخ دهندگان نسبت به ثبت برند اقدام کند. احتمال چنین اتفاقی بسیار ناچیز و بسیاری از این نگرانی ها بی مورد می باشد. با این حال می توانیم نام مد نظر را ثبت کرده و سپس تحقیق کنیم، اما این راه حل، هزینه بر و زمانبر است چراکه ممکن است بعد از انجام تحقیق از انتخاب نام مد نظر صرف نظر کنید. راه حل دیگر استفاده از پرسش هایی نظیر پرسش های زیر است تا به مخاطب القاء شود که نام مد نظرمان پیش از این ثبت شده است:

  1. اخیرا محصولی به نام … وارد کشور شده، میتونی از روی نام حدس بزنی که چه محصولی هست؟
  2. من از کارمندان شرکت … هستم، فکر میکنی کار شرکتمون چی باشه؟

4) برای شرکت های کوچک که توان مالی انجام تحقیقات گسترده را نداشته و عمدتا تیم اصلی شرکت خودشان به میان جمع رفته و این تحقیق را انجام می دهند، توجه به یک موضوع ضروری است، شخص پاسخ دهنده نباید شما را شناخته و بر اساس سوابق قبلی تان، زمینه کاری برند را حدس بزند. اگر پاسخ دهنده سالهاست از فعالیت شما در حوزه گردشگری با خبر است، بدون توجه به نام، وقتی می پرسید فکر میکنی زمینه کاری شرکتم چیست؟ پاسخ میدهد گردشگری!

5) لازم است که نتایج تحقیق را مکتوب کنید. دقیقا واژه هایی را مکتوب کنید که پاسخ دهنده به زبان می آورد و از تغییر واژه ها و عبارت های عامیانه پرهیز کنید.

6) برای تحقیق حداقل دو گروه را مشخص کنید. گروهی که مشتریان بالقوه برند شما بوده و رقبای شما را می شناسند و گروهی که هیچ شناختی به کار شما نداشته و مشتری بالقوه شما هم محسوب نمی شوند. از آنجاییکه برداشت های ما از یک نام، بسته به تجربه ها و دانش ماست، بهتر است تا جایی که ممکن است گروه پاسخ دهندگان، تنوع داشته باشند.

7) شرکت های کوچک و استارتاپ هایی که توان انجام تحقیق گسترده را ندارند بهتر است حداقل از 40 نفر در مورد برداشت اولیه از نام سوال کنند. شرکت های بزرگتر لازم است در صورت ضرورت چند برابر این عدد را به عنوان حداقل در نظر بگیرند. همچنین شرکت های کوچک می توانند بخشی از تحقیق را به صورت اینترنتی و با استفاده از فرم های گوگل انجام دهند.

8) صرفا برای یک نام تحقیق انجام ندهید. بهتر است حداقل برای سه نام مد نظرتان، تحقیق کنید تا بتوانید شرایط آنها را با هم مقایسه نموده و بهترین شان را برگزینید. زمانی که برای یک نام تحقیق انجام می دهید، در صورت دریافت بازخوردهای منفی، صرف نظر از نامی که برای به دست آوردن زحمت کشیده اید کمی سخت شده و ممکن است تصمیم درستی اتخاد نکنید. باید شرایط طوری باشد که در صورت گذشتن از یک نام، جایگزین هایی برایتان باقی بماند. طبعا تحقیق همزمان برای چند نام در مدیریت زمان نیز موثر خواهد بود.

در مطلب بعدی در مورد شیوه تحلیل و ارزیابی نتایج تحقیق توضیح داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید