معرفی دو کتاب خوب در مورد برند گوگل

امید کردستانی، مدیر موفق گوگل و توئیتر

توئیتر سه روز پیش 336 نفر از کارمندان خود را اخراج نموده و دو روز پیش امید کردستانی را به عنوان رئیس اجرایی به شرکت دعوت کرد. با خبر پیوستن امید کردستانی به توئیتر، ارزش سهام این برند 2.6 درصد افزایش پیدا کرد و این امید وجود دارد که با حضور امید، توئیتر فصل جدیدی از رشد را تجربه نماید.

البته نام امید کردستانی با گوگل پیوند خورده است، یازدهمین کارمند گوگل و کسی که پول را به گوگل سرازیر کرد. تاثیر او در گوگل آن قدر کلیدی است که در سال 2006 به عنوان یکی از صد نفری که دنیای ما را شکل داده اند از سوی مجله تایم انتخاب شد. نام او در سایت گوگل، در لیست 6 مدیر ارشد گوگل در کنار نام لری پیج، سرگئی برین و اریک اشمیت قرار دارد.

زمانی که خبر پیوستن امید کردستانی به توئیتر را می خواندم، به ذهنم رسید که مطالعه دو کتاب گوگلی را به شما پیشنهاد دهم. تا به حال دو کتاب آموزنده در مورد گوگل در ایران منتشر شده است، کتاب اول با عنوان “سرگذشت شگفت انگیز گوگل” چند سال پیش نوشته شده و شکل گیری گوگل را با جزئیات شرح داده است. کتاب دوم نیز با عنوان “گوگل چگونه کار می کند؟” به تارگی توسط مدیر عامل اسبق گوگل، اریک اشمیت نوشته شده و با مقدمه ای از لری پیج، بنیانگذار گوگل منتشر شده است. اریک اشمیت در این کتاب در مورد نحوه مدیریت موفقیت آمیز گوگل سخن می گوید.

در هر دو کتاب از امید کردستانی یاد شده اما در کتاب دوم چندین بار نام سالار کمانگر نیز آورده شده است. در ادامه بخشی از کتاب “گوگل چگونه کار می کند” آمده است:

“… سالار کمانگر از افرادی است که لری و سرگئی از دوران تحصیل در دانشگاه استنفورد می شناخته و به گوگل دعوت کرده بودند. سالار در اختراع و ابداع ادوُرد کمک شایانی نمود. ولی هنگامی که می خواستند او را ترفیع بدهند، پست مناسبی برایش وجود نداشت. به این دلیل ما چنان پستی برایش ایجاد کردیم، یوتیوب را به راه انداختیم و سالار را به مدیریت آن برگزیدیم.
گردش مسئولیت ها نیز از راه های مناسب پیشگیری از یکنواخت و کسل کننده شدن فعالیت های یک نیروی هوشمند و خلاق است. ما به طور میانگین، سالی یک بار نیروهای برجسته را به مسئولیت های متفاوت می گماریم و به چالش های آنان می افزاییم.
البته در این فرایند باید دقت شود که تنها نیروهای خوب و ارزنده جا به جا شوند. نباید به گونه ای عمل شود که مدیران گاهی بتوانند برخی از نیروهای متوسط را از تیم خود دور کنند…”

سالار کمانگر در کتاب گوگل چگونه کار می کند. برندسازی شخصی

خرید کتاب صوتی “گوگل چگونه کار می کند” از دیجی کالا – با صدای منوچهر زنده دل

دیدگاهتان را بنویسید