کتاب برندسازی: بازاریابی شفاهی

قدرتمندترین روش ترویج یک برند، ابتدایی ترین روش ترویج است: بهره گیری از توصیه های کلامی مردم. کتاب بازاریابی شفاهی به قلم اندی سرنویتز به خوبی ابعاد مختلف این روش را مورد بررسی قرار داده است. ست گودین نویسنده ی کتاب “گاو بنفش” و گای کاوازاکی نویسنده ی کتاب “افسونگری” که هر دو از نویسنده های مطرح کتاب های برندسازی و بازاریابی اند، به ترتیب پیش گفتار و پَس گفتار کتاب بازاریابی شفاهی را نگاشته و مطالعه این کتاب را به سایرین توصیه کرده اند. برای آشنایی با نگارش کتاب بازاریابی شفاهی، “فراموش کردن ِ علت حرف زدن مردم” را مطالعه فرموده  و بعد از آن نیز مشخصات کتاب را ببینید.کتاب بازاریابی شفاهی اندی سرنویتز

فراموش کردن ِ علت حرف زدن مردم

دونات های کریسپی کریم (Krispy Kreme)، زمانی سوژه ی گفتگو بودند، اما مطرح شدن بیش از حد، مکالمه را خاموش کرد.

آیا زمانی را که آنها خاص ترین دونات های روی زمین بودند یادتان هست؟ کریسپی کریم، یک سوژه ی عالی برای حرف زدن داشت: دونات های داغ و نوچ و چسبناک! و در سردر فروشگاه های آن تابلوی بزرگی با چراغ های نئون نصب شده بود که وقتی دونات های تازه از فِر بیرون می آمد، نوشته ی “تازه و داغ” روشن می شد.

دونات های کریسپی کریم

اگر در شهر شما یک فروشگاه کریسپی کریم وجود داشت، یکی از جاذبه های توریستی شهر محسوب می شد و نشان دادن آنجا به مهمانان شهر، یک برنامه تفریحی جالب بود. یک بار همسر من برای سر زدن به یکی از دوستان دوران تحصیلش به شهر تولدو (Toledo) رفته بود. آن ها با هم برنامه گذاشتند که تازه ترین دونات را بخورند. در این شهر، دو فروشگاه کریسپی کریم با یک مایل فاصله از یکدیگر وجود داشتند. آنها چندین بار فاصله بین دو فروشگاه را با ماشین طی کردند، تا هر وقت چراغ “تازه و داغ” هر کدام روشن شد، از آنجا دونات تازه از تنور درآمده بخرند.

همه – واقعا همه – درباره ی این دونات ها حرف می زدند. گویی خدایان بازاریابی شفاهی به این نام تجاری و کالای شیرین آن لبخند می زدند.

اندی سرنویتز، مشاور برندسازی و نویسنده کتاب بازاریابی شفاهی

تا اینکه شرکت سعی کرد کریسپی کریم را به فراوانی دونات های دانکین (Dunkin’ Donuts) بسازد. آنچه که باعث سوژه بحث شدن شرکت شده بود، یعنی دور از دسترس بودن، تازگی و کمیابی آن، زمانی از بین رفت که دیگر روی پیشخوان هر فروشگاه دونات های سرد و مانده، یافت می شد. این مطرح شدن و در دسترس قرار گرفتنِ ناگهانی، امتیاز نام تجاری را از بین برد. به دیگر کلام، همه آن چیزهایی که قابل ذکر یا جنجال آفرین بودند، از بین رفتند. هیچکس به دوستانش درباره ی غذایی که در هر بقالی ای فروخته می شود، توصیه ای نخواهد کرد.



 

مشخصات کتاب:

  • نام کتاب: بازاریابی شفاهی: چگونه می توانید به آسانی پیام خود را از طریق مردم انتقال دهید؟
  • نام اصلی کتاب:  Word of mouth marketing: how smart companies get people talking
  • نویسنده: اندی سرنویتز
  • مترجم: سنبل بهمنیار
  • انتشارات: سیته
  • چاپ نخست: 1392
  • تعداد صفحه ها: 243
  • مشاهده فصل اول کتاب به زبان اصلی

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید