کتاب برندسازی: برندینگ شهری

مدتی است که “برندسازی شهری” توجه مسئولین شهرها و استان ها را جلب نموده و حتی اقداماتی نیز در این رابطه شده است، اما به نظر می رسد تصمیم گیران شهرها هنوز به درک صحیح و عمیقی از این دانش نرسیده و نیازمند کسب اطلاعات تخصصی در این زمینه اند. کتاب برندینگ شهری، اثر کیت دینی توسط محمدرضا رستمی یکی از کارشناسان برندسازی شهری انتخاب و ترجمه شده تا پاسخی به این نیاز باشد. این کتاب در بخش اول به نظریه ها پرداخته و در بخش دوم، هر فصل را به بررسی داستان برندسازی یک شهر اختصاص داده است. 18 شهر بزرگ دنیا، از نیویورک، پاریس و سیدنی تا احمدآباد، چانگ کینگ و بوداپست.

جهت آشنایی با نگارش کتاب برندینگ شهری، بخشی از “یادسازی شهری از طریق محیط بلاگ” را مطالعه فرموده  و بعد از آن نیز مشخصات کتاب را ببینید.

کتاب برندینگ شهری

یادسازی شهری از طریق محیط بلاگ

…نویسندگان و خوانندگان بلاگ ها ممکن است محدوده ای گسترده از ساکنان شهر تا گردشگران قبلی و آینده، دانشجویان و سرمایه گذاران را شامل گردد. در بحث شهرها، مردم ممکن است درباره جاذبه های گردشگری، رویدادهای مختلف، کیفیت زندگی در آنجا، مسائل اجتماعی، سیاست ها، هنر و فرهنگ، مطالعات، ورزش و غیره به بحث و گفت و گو بپردازند. به عنوان مثال Blogto  وب سایتی در مورد تورنتو است که مطالب آن توسط ساکنین آن شهر نوشته می شود – “گروهی فعال از هنرمندان، موزیک دانان، عکاسان، سیاست مداران، گروه های تبلیغاتی و رسانه ای، رقاصان، علاقه مندان به تکنولوژی، عاشقان غذا، فیلم سازان معروف، دوستداران مد و طرفداران حقوق حیوانات.” این بلاگ بدل به امری لاینفک در هویت زندگی شهری شده است و بدین ترتیب برای ساکنان شهر و همچنین گردشگران بسیار مفید است. یک مثال جالب دیگر را می توان در www.newyorkology.com یافت که “تورهای پیتزای بروکلین و دابل چاکلت همه بخشی از نویسندگان آزاد ضربان بلاگ امی لانگفیلد هستند. طبقه های سبک زندگی به دسته هایی همچون نوشیدنی ها، غذا، مراکز خرید، نقاط دیدنی و سفر تقسیم شده اند” (forbes.com, 2009).

وبلاگی به هدف برندسازی شهری

بلاگ های مرتبط با مسافرت یکی از محبوب ترین بلاگ ها هستند. این بلاگ ها که معمولا حالت دفترچه خاطرات دارند در برگیرنده اطلاعاتی در مورد تجارب مسافرتی افراد هستند. بلاگ های مرتبط با سفر یکی از منابع ارشمند کسب اطلاعات هستند. این بلاگ ها باید مرتبا توسط مدیران بازاریابی شهری مورد بررسی قرار گیرند، مخصوصا آن دسته که تمرکز گسترده ای بر روی گردشگری دارند چون ممکن است از نقطه نظر اجزای مشهود و غیر مشهود برند شهری تاثیر فراوانی بر درک مردم از آن شهر داشته باشند. به علاوه، بلاگ نویسان خود ممکن است بدل به یک گروه هدف بسیار ارزشمند گردند.

بنابراین، باید با بلاگ نویسان ارتباط برقرار نموده و همکاری نمود تا بدین شکل رهبران فکری مهم و فعال تشویق گردند مطالب مثبتی در مورد شهر بنویسند. به عبارت دیگر باید آن ها را در صف متحدان شهر در آورد. به علاوه، از نوشته های بلاگ ها، مخصوصا آن ها که توسط سکنه شهر نوشته می شوند، می توان برای کمپین های تبلیغاتی آینده کمک گرفت. شهرها و سازمان های گردشگری به تدریج متوجه تاثیر رو به رشد محیط های بلاگ می گردند و اقدام به برگزاری کنفرانس ها و جلسات خاصی با بلاگ نویسان نموده اند. به عنوان مثال سازمان گردشگری کارائیب به صورت منظم جلسات فوق الذکر را برگزار می نماید. در فوریه 2006 برای اولین بار، سازمان بلاگ نویسان معروف و بنام را که در مورد سفر و گردشگری می نوشتند به نیویورک دعوت نمود. ایالات متحده آمریکا بازار هدف اصلی صنعت گردشگری کارائیب است. موضوع اصلی کنفرانس که با مشارکت شورای بین المللی مکاتبان آنلاین سازمان دهی شده بود “جدید و داغ در کارائیب” بود. هدف اصلی این جلسه تشویق بلاگ نویسان آمریکایی به روی آوردن به موضوعات مربوط به ارتقاء گردشگری در جزایر کارائیب و ایجاد همکاری و ارتباط از طریق اخبار و اطلاعاتی بود که بلاگ نویسان بتوانند در موردش مطلب بنویسند. از بلاگ نویسان همچنین دعوت به عمل آمد که در مورد آینده این بخش با نماینده سازمان های گردشگری کارائیب به بحث و گفت و گو بنشینند.

محمدرضا رستمی، کیت دینی، کتاب برندسازی شهری

به همین شکل در ماه جولای سال 2008، اتحادیه بازاریابی گردشگری فیلادلفیای کبیر(GPTMC) که مسئول ارتقاء شهر و منطقه فیلادلفیاست کنفرانسی با عنوان “بلاگ نویسی رسانه های اجتماعی در مورد فیلادلفیا” به راه انداخت که در آن صدها بلاگ نویس از سرتاسر ایالات متحده دعوت شده بودند. GPTMC نشان داد که چگونه می توان ابزارهای ارتباط Web 2.0 را از طریق خدمات ویژه اینترنت شهری مانند ویدئوکست، پادکست، و مقالات مرتبط با شهر و ناحیه مورد استفاده قرار داد. به علاوه، هدف این جلسه ایجاد رابطه ای صمیمی تر بین جامعه بلاگ نویسان، تشویق آنان به مطالعه و نوشتن در مورد فیلادلفیا و آموزش آن ها در زمینه چگونگی استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی موجود بود.



مشخصات کتاب:

  • نام کتاب: برندینگ شهری (یادسازی شهری)؛ نظریه ها و موارد
  • نام اصلی کتاب:  City Branding: theory and cases
  • نویسنده: کیت دینی
  • مترجم: محمدرضا رستمی
  • انتشارات: تبلور
  • چاپ نخست: 1391
  • تعداد صفحه ها: 411
  • مشاهده کتاب به زبان اصلی در گوگل

مطالعه بفرمایید:

6 نظر

  1. حوریه جعفری

    من این کتاب ارزشمند رو مطالعه کرده ام.
    بخش اول این کتاب یعنی نظریه ها برایم جالب تر بود، در بخش دوم در کنار فصل هایی آموزنده، با شهرهایی نیز آشنا می شویم که گاها برندسازی را با شعارسازی اشتباه گرفته و حتی در جاهایی به جای کلمه ی شعار از برند استفاده شده است.
    کتاب برندینگ شهری در مجموع بسیار جالب، خواندنی و آموزنده و با ترجمه ای خوب و روان است.

دیدگاهتان را بنویسید