چرا ایرانسل، آی سیم را آفرید؟

حتما تا به حال نام آی سیم را شنیده اید؛ سیم کارتی با پیش شماره ی 0902 که به عنوان برندی جدید در زمستان سال 92 معرفی شده است. برندی تحت برند ایرانسل که می خواهد به عنوان سیم کارتی با پرستیژ در کنار رقبای خود قرار بگیرد. به نظر می رسد ایرانسل در مسیر برندسازی برای آی سیم دارای نقاط قوت و ضعفی است که در ادامه به برخی از آنها خواهیم پرداخت: برندسازی لوکس و ایرانسل

نقطه ضعف: رقابت در میدان پر هزینه

سایت ایرانسل در معرفی آی سیم اینطور توضیح داده است: “سیم‌کارت دائمی آی‌سیم با پیش شماره خاص ۰۹۰۲ مختص مشترکینی است که به دنبال تفاوت و برتری هستند.” از نحوه معرفی آی سیم پیداست که قرار است به عنوان برندی لوکس و با پرستیژ در اذهان مردم جای گیرد. اما در حال حاضر کدام سیم کارت به عنوان سیم کارت با پرستیژ شناخته شده است؟ پاسخ روشن است، سیم کارت همراه اول. بنابراین ایرانسل با ارائه ی آی سیم در پی آن است که بر سر جایگاه پرستیژ با همراه اول وارد رقابت شود. تصمیم به رقابت در حوزه ی پرستیژ برای ایرانسل پرهزینه خواهد بود. آن هم در شرایطی که پرستیژ برای مهمترین رقیب ایرانسل، یعنی همراه اول، یک جایگاه حیاتی محسوب می گردد. بنابراین طبیعی است که همراه اول برای حفظ جایگاهش با تمام قوا وارد میدان رقابت شود. وارد شدن ایرانسل به این حوزه از رقابت، نتیجه ای جز هدر دادن بودجه ی بازاریابی ندارد. بهتر است برندها در حوزه هایی وارد رقابت شوند که بتوانند با صرف کمترین هزینه، به بیشترین میزان سود خالص دست یابند.

نقطه قوت: خلق برندی جدید

چرا ایرانسل مستقیما از نام شناخته شده ی خودش استفاده نکرده و نام جدید آی سیم را برای این رقابت تازه انتخاب نموده است؟ زمانی که ایرانسل متولد نشده بود، داشتن یک خط تلفن همراه، نشان از قدرت مالی صاحبش بود، تا جایی که وقتی میخواستند به قدرت مالی یک خواستگار اشاره کنند، داشتن موبایل را در کنار داشتن خانه و ماشین ذکر می کردند. اما با حضور ایرانسل، پرستیژ تلفن همراه زیر سوال رفت، درواقع ایرانسل پرستیژ شکن بود، حال چطور می تواند با پرستیژ باشد؟ مدیران برند ایرانسل به خوبی درک کردند که تغییر جایگاه برندشان بسیار پیچیده و پرهزینه است، بنابراین راه بهتر را انتخاب کرده و تصمیم به ایجاد برندی جدید گرفتند. البته برند آی سیم به طور کامل از برند ایرانسل مستقل نبوده و از آن اعتبار میگیرد. آی سیم در آیفون، برندسازی برای آی سیم

نقطه ی ضعف: نام گذاری مقلدانه

آی سیم برای آی فون. بسیاری از اشخاصی که آیفون دارند، مشتری بالقوه برندهای لوکس هستند. ظاهرا ایرانسل خواسته با تقلید روشن از شیوه نام گذاری برند اپل، نزدیکی بیشتری با برندهای لوکس پیدا نماید. تمایز، یکی از مهمترین معیارها در انتخاب نام برند است اما ایرانسل در انتخاب نام آی سیم نه تنها این معیار را در نظر نگرفته بلکه به صورت آگاهانه به جای تمایز، مسیر تشابه را پیموده است.

نقطه ضعف: عدم تناسب قیمت با ارزش

ایرانسل مانند بسیاری برندهای دیگر، نگاه ساده انگارانه ای در مورد نحوه ایجاد یک برند لوکس داشته و قیمت بالا را مهمترین عامل پرورش اینگونه برندها می داند. حال آنکه برندهای لوکس عمدتا نوآور، پیشقدم و بسیار با ارزش هستند و قیمت بالا صرفا یکی از مشخصه های آنهاست نه همه ی آن چیزی که دارند. البته قیمت آی سیم آنقدرها هم بالا نیست، 120 هزار تومان برای یک کالای لوکس قیمت پایینی محسوب می شود با این وجود از دید بسیاری از مردم، این قیمت برای آی سیم بالاست، چراکه ایرانسل به نسبت افزایش قیمتی که برای این برند قائل شده، ارزش قابل توجهی به آن اضافه نکرده است. در شرایطی که آی سیم برتری خاصی نسبت به سیم کارت ایرانسل ندارد، شعاری چون “خطی نو در ارتباط” که توقع مشتری از محصول را افزایش می دهد، عامل دیگری برای عمق بخشیدن به این نقطه ی ضعف در مسیر برندسازی اش خواهد بود. به امید نامی نیک برای ایرانسل و همه برندهای ایرانی.

مطالعه فرمایید:

  1. همانطور که می دانید رنگ برند ایرانسل زرد است…
  2. ایرانسل نیز با نوآوری ها و قیمت پایین ترش در بازار شناخته شد…

19 نظر

  1. وقتی تبلیغ ایرانسل رو در زمینه سیمکارت آی سیم دیدم یجورایی بهم برخورد.
    انگار فهم و شعور مشترکین و خریداران رو زیرسوال برده.و با تبلیغای رنگارنگ میخواد مبلغ اولیه بیشتری بگیره.به این دلیل که خرید این سیمکارت هیچ تفاوتی در ارائه خدمات ایجاد نمیکنه

  2. دانیال

    اولا که من از همون روز اول به دنیا اومدن ایرانسل و قبلش طرفدارش بودم (حالا مخالفشم) و اینکه اولین سری سیم کارت های ثابت ایرانسل 150 تومنی که هنوزم دارمش رو استفاده کردم و تقریبا از تمامی محصولاته تمام اوپراتور های موبایل سلولی ایران استفاده کردم ولی اینکه ایرانسل تا دو سال اول به وجود اومدنش مشکل آنتن دهی داشت و مشکل پول خوری ! در ضمن بعد از اون هم مشکل Over sale کردن و فروش بیش از ظرفیت بدون افزایش ظرفیت هاشو داشت و هنوز هم داره به طوری که من بعد 6 سال استفاده نکردن به طور جدی از GPRS و EDGE ایرانسل یبار اومدم یه بسته 1 ماهه بگیرم برای استفاده اینترنت تو جاهایی که رایتل آنتن نمیده ولی به قدری منو پشیمون کرد که گفتم دیگه تحت هیچ شرایطی ازش استفاده نکنم به طوری که با یه گوشی دو سیم کارت اندروید آلکاتل توی چند جا تست گرفتم از اینترنت همراه اول و ایرانسل … جالب اینجا بود که یکی از تست هام باز کردن پرتال ایرانسل بود که همراه اول سریع باز کرد ولی ایرانسل کلی صبر کرد آخرم باز نکرد … شرایط همیشه مساوی بود ولی باعث ننگ ایرانسله که سایت خودشو که باید دسترسی اینترانتی داشته باشه باز نمیکرد رایتل هم که کلا بحثش جداس البته الان رایتل هم باید خجالت بکشه که جاده هارو هنوز پوشش نمیده … کلا سه اوپراتور فعال با اینکه مثلا خصوصی اند ولی صاحبشون دولتی و حکومتیه فقط پول بیت المال و مشترکین رو به جیب میزنند و قصد رقابت اصلا ندارند …

  3. حامد

    سلام.
    میشه لدفا تحلیلتون رو در مورد این خبر بگید؟
    بنظر من قراره در آینده نزدیک کارهای خاصی انجام بشه که حداکثر تلاش رو گذاشتن واسه این موردها. از اونجایی که حقوق مصرف کننده به معنای واقع کلمه تو مملکت ما وجود نداره، آیا در آینده محصول، خدمت جدیدی ارائه میشه که روی سیم کارتهای موجود قابل استفاده نباشه و این خبر ها و پیشنهادهای اقوا کننده برای استفاده حداکثری از ضرفیت موجود در لحظات آخر باشه؟
    واقعا قراره چی پیش بیاد؟
    رومینگ داخلی، ۳ جی، ۴ جی، کاهش تعرفه آی سیم، تبلیغات بی پایان رایتل!

  4. barati

    سلام
    خوب شد این مطلب رو گذاشتید کلا تو فکر این بودم آخه چرا ایرانسل اینکا رو کرد ؟
    برند جدید برای چی ؟
    راستی آقا حمید کم لطفی میکنیدا ، مطالب کم میذارید و برای نامی نیک اهمیت زیادی قائل نیستید !
    فکر کنم من بیشتر از شما به نامینیک ارادت دارم 🙂
    موفق باشید

  5. میلاد جعفری

    فرهنگ و شرایط جامعه و کشور هم در بوجود آمدن چنین اقداماتی از سوی شرکت های بزرگ موثر است ، چون آنها فکر میکنند میتوانند با شعار های کذایی وتا حدی زیادی پوچ برندی خاص بسازند و مردم را فریب بدهند ، مخصوصا در بازارهای انحصاری مثل اپراتورهای تلفن همراه یا خودروسازی که حق انتخاب مردم محدود به چند برند موجود می باشد . که حتی تا چند سال پیش به یک برند هم محدود بود .
    نمونه بارز دیگر آن شعارهاییست که محصولات شرکت سایپا به دوش میکشند .مخصوصا محصولاتی که هنوز به بازار نیامده و در فاز معرفی و تبلیغات هستند که حتی در ظاهر محصولات هم بزرگنمایی میشود و تا قبل از اینکه محصول به دست مردم برسد از آن ظاهری لوکس نمایش میدهند.

    وگرنه در بازار خود تلفن های همراه همچین اقداماتی کاملا غیر ممکن است چون به دلیل رقابت بسیار زیاد در این بازار و وجود برندهای مختلف در کشور چگونه مثلا برند GLX میتواند با شعارهای دروغین با اپل رقابت کند ؟ و حتی برندی لوکس بسازد ؟ مگر اینکه واقعا کیفیت کار را در حد چشم گیری بالا ببرد که باز هم با مشکل بار منفی کاذبی که روی کلیه محصولات ایرانی وجود دارد مواجه شده و باید تلاش مضاعف داشته باشد .حتی عرصه برای برندهایی مثل سامسونگ ، LG و سایر برندهای نیز در بازار پر رقیب تنگ میشود که آنها به ناچار با کاهش قیمت و نوآوری وجود خود را در بازار حفظ میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید