کتاب برندسازی: 22 قانون تغییر ناپذیر برند

کتاب 22 قانون تغییر ناپذیر برند، مملوء از نکات خلاصه و مفید برندسازی است. اَل ریس، نویسنده و صاحب نظر بزرگ برندسازی در این کتاب به قوانینی چون انتخاب نام برند، گسترش و اختصار برند، تغییر و ثبات برند، طراحی لوگو و انتخاب رنگ برند و … پرداخته است. 22 قانون تغییر ناپذیر برند، محصول کار تیمی اَل ریس و دخترش لورا بوده و برای کسانی که میخواهند ابعاد مختلف برندسازی را درک نمایند بسیار مفید خواهد بود. برای آشنایی با نگارش کتاب مذکور، بخشی از “قانون اختصار” را مطالعه فرموده  و بعد از آن نیز مشخصات کتاب را مشاهده نمایید.

کتاب 22 قانون تغییر ناپذیر برند

قانون اختصار

زمانی که دامنه ی تمرکز خود را محدود می سازید، بر قدرت نام تجاری خود می افزایید.

در آمریکا، در هر شهر کوچکی یک قهوه خانه وجود دارد. در شهرهای بزرگ تر، در هر دو قدمی، یک قهوه خانه را مشاهده می کنید.
بسیار خوب، در یک قهوه خانه چه چیزهایی را می توانید بخورید؟ همه چیز: صبحانه، ناهار، شام، سوسیس، املت، همبرگر، ساندویچ، کیک، بستنی و البته قهوه.
هاوارد شولتز چه کرد؟ او در اوج قدرت خلاقیت خود به گشودن قهوه خانه ای پرداخت که تخصص آن در میان تمامی خوردنی های دنیا درست کردن قهوه بود. به عبارت دیگر او دامنه تمرکز خود را محدود ساخت.
امروزه، محصول خلاقیت شولتز، قهوه استارباکز، یک تجارت تیزگام است که سالیانه میلیون ها دلار داد و ستد دارد و سهم سهام شولتز رقمی حدود 65 میلیون دلار است.

برندسازی ساب وی

هر شهرک کوچکی در آمریکا دارای یک فروشگاه مواد غذایی لوکس است. در شهرهای بزرگ، در هر محله ای، یک اغذیه فروشی را می بینید.
خوب در این فروشگاه ها چه می توانید بخورید؟ همه چیز: سوپ، سالاد، ساندویچ سرد و گرم، سه نوع روست بیف، چهار نوع پنیر و… همچنین می توانید نان های کلفت و نازک، سه نوع خیار شور، انواع سیب زمینی های سرخ کرده، انواع کیک، شکلات، بستنی، ماست منجمد، سودا، آب، چای، قهوه، انواع نوشیدنی های غیرالکلی، روزنامه، سیگار و بلیت های بخت آزمایی را بخرید.
هر فروشگاه معتبری به جریان فروش گسترده ی انواع کالاهای خود مباهات می کند.

فرد دلوکا چه کرد؟ او دامنه ی تمرکز خود را تنها به یک نوع ساندویچ محدود ساخت، با نام: ساندویچ های زیر گذر.

زمانی که نام تجاری محصول خود را محدود و مختصر می کنید و از توسعه و گسترش آن اجتناب می ورزید، وقایع خوشی رخ می دهد. نخستین بارقه ی نبوغ دلوکا در انتخاب نام تجاری محصول او مشخص شد.

فرد دلوکا، فروشگاه های زنجیره ای خود را ساب وِی (Subway) نامید، نام مناسبی برای فروشگاهی که تنها ساندویچ ساب وِی می فروخت. این، نامی بود که کمتر مصرف کننده ای قادر به فراموش کردنش بود.

دومین حرکت هوشیارانه ی او در زمینه ی چگونگی عملش بود. زمانی که تنها به ساختن ساندویچ زیر گذر اقدام می کنید، در ساختن آنها به مهارتی چشمگیر دست می یابید.

اَل ریس و لورا ریس، مشاور برندسازی

امروزه، همبرگر فروشی های مک دونالد، بر روی صورت غذای خود، به معرفی بیش از شصت – هفتاد نوع خوراکی مختلف پرداخته اند. کارکنان، از میان نوجوانان برگزیده شده اند و بنابراین فاقد پختگی لازم برای انجام دادن کار خود هستند و مشتریان از خود می پرسند که چرا کیفیت غذا و خدمات نسبت به زمانی که فقط همبرگر و سب زمینی سرخ کرده و نوشیدنی به فروش می رسید، سقوط کرده است؟ (صورت غذای همبرگر فروشی اصلی مک دونالد، تنها یازده قلم خوراکی را نشان میداد که در اندازه ها و مزه های مختلف ارائه می شد.)



مشخصات کتاب:

  • نام کتاب: 22 قانون تغییر ناپذیر برند
  • نام اصلی کتاب: The 22 Immutable Laws of Branding: How to Build a Product or Service into a World-Class Brand
  • نویسنده: اَل ریس، لورا ریس
  • مترجم: منیژه شیخ جوادی (بهزاد)
  • انتشارات: سیته
  • چاپ نخست: 1381
  • تعداد صفحه ها: 186
  • مشاهده بخشی از کتاب به زبان اصلی

مطالعه بفرمایید:

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید