در انتخاب رنگ برند چقدر آزاد هستیم؟

گل رنگارنگ
بعد از انتشار “رنگ زرد متعلق به کدام برند است؟” یکی از عزیزان با ارسال نظری فرمودند: “با داشتن میلیون ها کد هگزادسیمال رنگ، طیف رنگ زرد زیادی موجود است و هر برند می تواند تا چند رنگ زرد را مورد استفاده قرار دهد. رنگ هایی که در ظاهر تفاوتی ندارند اما با بررسی کد رنگ، متوجه تفاوت اندک آنها خواهیم شد.” در ادامه این مساله را بررسی خواهیم کرد.
منظور از کد هگزادسیمال رنگ چیست؟

انتخاب کننده ی رنگ در فتوشاپ

کافی است نرم افزار فتوشاپ را باز کرده و برای انتخاب رنگ اقدام نمایید؛ همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می فرمایید، بعد از انتخاب هر رنگ، یک کد خاص در پایین پنجره نمایش داده می شود که با آن می توانید رنگ مد نظرتان را به طور دقیق مورد استفاده قرار دهید. ممکن است یک طراح برای حفظ یکپارچگی رنگ ها در طرح های مختلفی که برای یک برند تهیه می کند، این کد رنگ را یادداشت نموده تا دفعات بعدی نیز دقیقا از همان رنگ بهره ببرد.

بنابراین ما تعداد زیادی کد هگزادسیمال رنگ زرد خواهیم داشت که ممکن است تفاوت بسیار اندکی با یکدیگر داشته باشند. به رنگ های مورد استفاده در سایت ایرانسل، سایت مدرسان شریف و تبلیغات اخیر سامسونگ دقت بفرمایید:

کد رنگ هگزادسیمال

آنچه بیان شد، نگاهی است که یک طراح به دنیای رنگ ها دارد؛ اما برای حرکت صحیح در مسیر برندسازی نیاز به کسب یک مهارت بسیار مهم و کلیدی داریم: “مهارت نگاه کردن از دید مشتری”. یک طراح می گوید مدرسان شریف از ffde00 استفاده کرده است اما یک مشتری می گوید: رنگ برند مدرسان شریف زرد است.

بنابراین وقتی می خواهیم رنگی برای برند خود انتخاب کنیم نه میلیون ها رنگ بلکه شاید کمتر از 10 رنگ داشته باشیم. رنگ های باهویتی چون آبی، بنفش، قرمز، نارنجی، زرد، سبز، صورتی، سیاه و سفید که در میان ملت های مختلف دنیا شناخته شده و نامی مستقل برای خود دارند.

از نگاه مشتری رنگ زرد از رنگ نارنجی جداست، اما این دو رنگ به هم نزدیک هستند. همانطور که صورتی و بنفش به یکدیگر نزدیک می باشند. در بهترین حالت ممکن رنگی که برای برند خود انتخاب می کنیم باید دورترین رنگ از رنگ برند رقیب ما باشد. وقتی ایرانسل رنگ زرد را برگزید، استفاده ی همراه اول از رنگ نارنجی اشتباه است، همراه اول آبی را انتخاب کرد که به عنوان یک رنگ سرد به اندازه ی کافی از رنگ گرم زرد فاصله بگیرد. پس با در نظر گرفتن اهمیت تمایز در انتخاب رنگ، دامنه ی انتخاب ما باز هم محدود تر می شود.

در صورتی که دو یا چند برند در یک طبقه بندی همزمان از یک رنگ خاص به عنوان رنگ برند استفاده نمایند، در عمل این احتمال وجود دارد که آن رنگ تبدیل به رنگ آن طبقه بندی شود. به عنوان مثال اگر اکثر رستوران ها از رنگ قرمز بهره ببرند دیگر نمی توان گفت رنگ قرمز، رنگ یک رستوران خاص است، بلکه رنگ عمومی رستوران هاست. در بسیاری از موارد انتخاب رنگ عمومی یک طبقه بندی، نمایانگر ترس از متمایز شدن از دیگران بوده و بر خلاف مسیر صحیح برندسازی است.

مطالعه بفرمایید:

16 نظر

  1. نظری که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردم در سایت نردبان منتشر شده و در اصل به صورت زیر است که بنده جهت ساده تر شدن کمی آن را تغییر داده ام:

    علی عزیز: سلام
    ما با داشتن شونزده به توان نه رنگ(rgb در هگز) مطمئنا طیف رنگ زرد زیادی داریم. هر برندی میتونه دو سه تا از این طیف رو رنگ سازمانی خودش ثبت کنه. رنگهایی که در ظاهر فرقی ندارن اما در بررسی اعداد متوجه تفاوت اندکشون میشید.

    رنگ بکار رفته در سایت نارنجی: FFCC00
    رنگ بکار رفته در سایت ایرانسل: FFBD00
    رنگ بکار رفته در تبلیغ سامسونگ برای جام جهانی: FFCD0A
    البته رنگهای اصلی ممکنه تفاوت جزئی داشته باشن که در طراحی به این شکل در اومدن.

  2. مهدی

    البته مشابهت رنگ ها در یک صنف و تخصص مهم است در صورتیکه زمینه کاری آنها متفاوت باشد زیاد مشکلی پیش نمی آید.
    نقل قول از سایت نگهبان: “اینکه رنگ برند ایرانسل زرد است ارتباطی با مدرسان شریف ندارد؛ مدرسان شریف در انتخاب رنگ باید به متمایز بودن از برندهایی چون ماهان ، پارسه و … نگاه کند. ممکن است برندهای زیادی به طور همزمان یک رنگ خاص را به عنوان رنگ برند خود انتخاب کنند و این مساله تا زمانی که در حوزه رقابتی یکدیگر نباشند اشکالی ندارد.”
    http://nardebaan.ir/23921-%D8%B1%D9%86%DA%AF-%D8%B2%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF

  3. مطلب خوبی بود
    ممنون می شم در مورد اینکه از نام برند های معروف خارجی در نام سایتمون استفاده کنیم خوب هست یا بد؟! نظرتون رو بدونم؟
    مثلا سایت ebay.com و شخصی هم در ایران ebay.ir رو ثبت کرده داره فعالیتی مثل اون یا طور دیگه انجام می ده.
    ممنون

    • دوست گرامی
      در مطلب “نقد برند جی ال ایکس” تا حدی به این موضوع پرداخته ام:
      “…این نوع نام گذاری از همان ابتدا حامل این پیام بود که: با کپی شروع کردیم!”
      https://naminik.com/1503/glx-branding

      نه تنها استفاده از دامنه ای چون http://ebay.ir اشتباه است بلکه بهره گیری از دامنه های شبیه به ebay برای برپایی سایتی با همان خدمات نیز ناصحیح است، تمایز یکی از کلیدی ترین مباحث برندسازی بوده و جزء ذات یک برند است؛ پس وقتی کار را نه با تمایز بلکه با تشابه شروع می کنیم خود را از مسیر صحیح برندسازی دور کرده ایم.

      ممکن است برخی بخواهند دامنه های مربوط به برندهای بزرگ دنیا را ثبت کرده و با قیمت های بالا به معرض فروش بگذارند اما از نظر بنده استفاده از اینگونه دامنه ها تناسبی با اهداف برندسازی ندارد. ضمن آنکه تجاوز به حریم آن برند بزرگ محسوب شده و امری غیراخلاقی است.
      پیروز و پایدار باشید.

        • دوست عزیزم
          shop یک واژه (نام برند عمومی) هست اما ebay یک نام برند خاص هست.
          پس این دو موضوع کاملا جدا از یکدیگرند.

          در شرایطی که shop.com یک فروشگاه اینترنتی انگلیسی زبان است، استفاده از shop.ir به عنوان یک فروشگاه فارسی زبان ایرانی، امری منطقی و عادی است. در این حالت مخاطبان شما را متهم به تقلید از shop.com نمی کنند و ممکن است shop با پسوندهای مختلف در کشورهای مختلف برای فروشگاه های اینترنتی متعددی به کار رود.

          اما لازم به یادآوری است که استفاده از نام های عمومی ای چون shop هرچند برای راه انداختن یک فروشگاه اینترنتی مناسب باشد اما الزاما برای برندسازی مناسب نیست. سایت های زیادی در اینترنت موجود است و قرار نیست همگی آنها تبدیل به یک برند اینترنتی شوند. ما اینجا بیشتر در مورد برند و برندسازی صحبت می کنیم و این سوالات اگر برای سایت های معمولی پرسیده شود پاسخ دیگری میگیرند.

          پس به بیان ساده می توان گفت shop.ir برای شخصی که میخواهد یک فروشگاه اینترنتی عادی داشته و فقط کالا بفروشد مناسب است اما برای کسی که دید بلندتری داشته و قصد برندسازی دارد مناسب نیست.
          چرا که استفاده از نام های عمومی برای محصول و خدمت، استعداد آنها برای تبدیل شدن به برند را به شدت کاهش می دهد.

          برای آشنایی بیشتر در مورد مسائل نام عمومی، مطلب “کرم حلزون و کاهش اعتبار تبلیغات تلویزیون” را مطالعه فرمایید:
          https://naminik.com/1799/snail-cream-branding-advertising

          مطالعه مطلب “رابطه سئو با برندسازی اینترنتی” نیز مفید خواهد بود:
          https://naminik.com/1423/uncle-panda-book-and-internet-branding

          پیروز و پایدار باشید.

  4. Saeid

    با سلام و خسته نباشید
    حمید جان واقعا لذت بردم
    تمامی مطالب بسیار زیبا و جامع بودن
    یه سوالی برام پیش اومده: من در حال راه اندازی یک خانه کودک هستم و رنگ آبی رو برای رنگ برند انتخاب کردم، منتها نگران این هستم که این رنگ را به تیمی خاص نسبت دهند و فروشم کم بشه
    بنظرت نگرانیم بی مورده یا یه رنگ دیگه انتخاب کنم
    با تشکر فراوان

  5. محسن

    اقای توکلی متاسفانه امروز(دیر) با سایت شما اشنا شدم ,ممنون میشم اگه راهنماییم کنید ,من قصددارم برندی برای خشکبار و.زعفران برای خودم ایجاد کنم , در انتخاب برند و رنگ چقدر میتونم به محتوای خود محصول بپردازم ؟و نکته مهمتر اینکه برندسازی رو ابتدا از چی باید شروع کرد نام , محتوا محصول , جامعه هدف یا غیره؟

دیدگاهتان را بنویسید