کتاب برندسازی: لغزش برند

24 صفحه نخست کتاب لغزش برند به مقدمه ای اختصاص یافته است که با مطالعه آن می توانید ضمن درک عمیق مفهوم برند به اهمیت ویژه ی برندسازی در عصر حاضر نیز پی ببرید. مارتی نیومایر در این مقدمه به ویژگی های برندهای پرجذبه ای که رهبری بازار را در دست می گیرند اشاره نموده و سپس از 5 اصل جذاب سازی برند صحبت می کند:
1- متمایز شوید. 2- همکاری و تشریک مساعی کنید. 3- نوآوری کنید. 4- اعتبار ببخشید. 5- فرهنگ سازی کنید.
این نویسنده در کتاب های خود از تصاویر و نمودارها برای انتقال بهتر مفاهیم بهره برده و در انتها خلاصه و جمع بندی کتاب را ارائه می دهد. مارتی نیومایر بعد از کتاب “لغزش برند” برای تاکید بر اهمیت اصل اول یعنی “متمایز شوید” کتاب زاگ را به علاقه مندان به برندسازی تقدیم کرده است. جهت آشنایی با نگارش کتاب لغزش برند، “جهانی گرایی در مقابل قبیله گرایی” را مطالعه فرموده  و بعد از آن نیز مشخصات کتاب را ببینید.کتاب لغزش برند، کتاب شکاف برند

جهانی گرایی در مقابل قبیله گرایی

ما حرف های زیادی درباره ی جهانی شدن – در هم شکستن موانع ملی، اقتصادی و فرهنگی برای خلق جامعه ای واحد – شنیده ایم. در دهه ی 1960، مارشال مک لوهان دنیایی را تصور کرد که به وسیله ی تکنولوژی به هم وصل می شد و در آن تقسیم بندی های قدیمی ناپدید می شدند و از طریق “دهکده ی جهانی” بزرگ، این تقسیمات منسوخ می شدند. چهل سال بعد، ما دهکده ی جهانی نداشتیم و احتمالا هرگز، حداقل در حس مرسوم یک دهکده – جامعه ای صمیمی که با زبان و فرهنگ واحد متحد شدند – نخواهیم داشت. در عوض ما شبکه ی ارتباطات جهانی داریم؛ لایه ای الکترونیکی بر فراز تقسیمات قدیمی که بر آنها تاثیرگذار است و بر تقسیمات قدیمی افزوده می شود، اما جایگزین آنها نمی شود.

حقیقت این است که همان قدر که نیازمند برتری جستن و گذر از تقسیمات هستیم، به همان اندازه نیازمند تقسیمات هستیم. بدون موانع و حصارها، هیچ ایمنی در مقابل جنگ، بیماری، بلایای طبیعی، حس از خودبیگانگی، گم شدن در دنیای نا امن و بی توجه نخواهد بود. هرچه جهانی شدن سریع تر موانع را از میان بر می دارد، مردم سریع تر انواع جدیدی از موانع را برپا می کنند. آنها دنیاهایی صمیمی و خودمانی خلق می کنند که می توانند درک کنند، دنیاهایی که در آنها می توانند برای خود کسی باشند و احساس کنند گویی به آنها تعلق دارند. آنها قبایل را خلق می کنند.

وفاداری به برند فولکس واگن

اگر شما تنها اندکی مفهوم قبیله را بسط دهید، می توانید ببینید که هر برند نوعی از قبیله را خلق می کند. شما می توانید براساس وضعیت خرید منحصر به فردتان، در هر روز به هر تعداد قبیله که می خواهید بپیوندید و احساس کنید بخشی از چیزی بزرگتر از خود هستید. شما می توانید وقتی گلف بازی می کنید، متعلق به قبیله ی کالاوی باشید و وقتی که به سمت محل کار رانندگی می کنید، متعلق به قبیله ی VW[فولکس واگن]، و وقتی غذا درست می کنید متعلق به قبیله ی ویلیامز سونوما. وقتی شما محصولات را از این شرکت های کاملا متمایز می خرید، بخشی از یک قبیله ی برگزیده (آن قدر که خود احساس می کنید) هستید. برندها، خدایان کوچک زندگی مدرن هستند؛ هرکدام نیاز، فعالیت، وضعیت یا موقعیت متفاوتی را اداره می کنند. با این حال شما در کنترل هستید. اگر جدیدترین خدای(برند) شما از کوه الیمپوس[تخت شاهی خدایان یونان] افتاد، می توانید به خدای(برند) دیگری متصل شوید.



 مشخصات کتاب:

  • نام کتاب: لغزش برند، چگونه شکاف بین استراتژی کسب و کار و طراحی را پر کنیم؟
  • نام اصلی کتاب: The Brand Gap: How to Bridge the Distance Between Business Strategy and Design
  • نویسنده: مارتی نیومایر
  • مترجم: دکتر احمد روستا، کبری سبزعلی یمقانی
  • انتشارات: سیته
  • چاپ نخست: 1390
  • تعداد صفحه ها: 200
  • مشاهده کتاب به زبان اصلی در گوگل

مطالعه بفرمایید:

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید