بانک ملت؛ بیمه ما؛ بیمه ملت

اگر این روزها به سایت بانک ملت رجوع کرده اید احتمالا اطلاعیه ی زیر را مشاهده نموده اید:
بانک ملت و بیمه مادرست همین اطلاعیه در سایت “بیمه ما” نیز به چشم می خورد.بر خلاف تصور بسیاری از مردم، “بیمه ملت” متعلق به “بانک ملت” نیست. بلکه “بیمه ما” با “بانک ملت” در ارتباط است. پس از مشاهده اطلاعیه مذکور به صورت تلفنی با کارشناسان ثبت برند صحبت کردم:
– چرا بانک ملت نتوانسته نام شرکت بیمه اش را نیز “ملت” بگذارد؟

– اسامی ای مثل “ملت” به دلیل عمومی بودن قابل ثبت نیستند، پس “ملت” ثبت نشده و “بانک ملت” ثبت شده است. از آنجایی که نام تجاری “بیمه ملت” ثبت نشده باقی مانده بود، موسسین این بیمه توانستند این نام را برای خود ثبت کنند.

بعد از آن با بیمه ما تماس گرفته و سوالات زیر را پرسیدم:

– آیا اگر “بیمه ملت” ثبت نشده بود، همین نام را به جای “بیمه ما” انتخاب می کردید؟

– بله؛ حتما – بیمه ی ما مخفف “ملت ایران” است.

– در حال حاضر تشابه اسمی “بیمه ملت” با “بانک ملت” چه مشکلاتی را برای شما به وجود آورده است؟

– در این مورد مشکلی نداریم و سعی می کنیم با سرویس دهی خوب، مسیر بانک ملت رو در پیش بگیریم. همچنین سعی می کنیم با اطلاع رسانی و تبلیغات دانش مردم را در مورد برند “بیمه ما” افزایش بدهیم.

لوگوی بانک ملت

نهایتا با بیمه ملت صحبت کردم:

– تشابه اسمی شما با “بانک ملت” چه مسائلی برای شما به وجود آورده است؟

– در این مورد مشکلات زیادی داریم، به عنوان مثال از آنجایی که ما “کارت اعتباری بیمه ملت” رو داریم، بعضی از مشتریان بانک ملت برای درخواست های پشتیبانی اشتباها با ما تماس میگیرند.

– در مورد “بیمه ما” چطور؟

– مواردی پیش اومده که با ما تماس میگیرند و میخواهند که نمایندگی های “بیمه ما” رو معرفی کنیم. یا در مورد “بیمه ما” از ما سوال می کنند.

نام های سردرگم کننده:

تعدادی از مشتریان هر سه برند به علت تشابه نام دچار سردرگمی شده و زمینه ساز مسائلی برای این برندها شده اند. در این میان بانک ملت متحمل بیشترین خسارت شده است، چراکه بیش از دو دهه زودتر از “بیمه ملت” سرمایه گذاری روی برند “ملت” را آغاز کرده و سهم بیشتری در اعتبار بخشی به این برند دارد.

مدیران بانک ملت و بیمه ما برای حل مساله چه راه حل هایی را به کار برده اند؟

برقراری شباهت های گرافیکی:

  • در طراحی تبلیغات و طراحی وبسایت از رنگ های مشابه استفاده شده است.
  • لوگوی بانک ملت و بیمه ما شباهت زیادی دارند.
  • علاوه بر اینکه اسم “ما” مخفف “ملت ایران” است، از نظر ظاهری هم شبیه به ملت است.
  • فونت های استفاده شده برای نوشتن نام هر دو برند یکسان هستند.

هدر سایت بانک ملت

علاوه بر این بانک ملت و بیمه ما با هم همکاری هایی داشته و در این مورد اطلاع رسانی می کنند؛ مانند خبری که با عنوان “تخفیف خدمات بیمه «ما » به مشتریان معرفی شده بانک ملت” در ایسنا منتشر شده است.

دو پیشنهاد برای بانک ملت و بیمه ما:

پیشنهاد اول: بهتر است یک بخش در پایین سایت های بانک ملت و بیمه ما طراحی شده و در آن لوگوهای هر دو برند و شرکت “به پرداخت ملت” قرار بگیرد:

لوگوهای بانک ملت، بیمه ما و به پرداخت ملت

پیشنهاد دوم: با وجود اینکه نوشتن عبارت ِ “ملت ایران” در زیر لوگوی “بیمه ما” در راستای پیوند هرچه بیشتر برندهای “بیمه ما” و “بانک ملت” در ذهن مخاطبین صورت گرفته است اما نباید از این نکته غافل شد که همین عبارت همانطور که یادآور “بانک ملت” است، یادآور “بیمه ملت” نیز بوده و از عوامل سردرگمی مشتریان است. بنابراین شاید حذف عبارت “ملت ایران” از زیر لوگو منافع بیشتری داشته باشد.

چه پیشنهادات دیگری برای حل مشکل این سه برند ارائه می دهید؟

10 نظر

  1. ابراهیمی

    سلام
    اولین بار که نوشته ای از نامینیک خوندم حدس زدم باید بیشتر سر بزنم و استفاده کنم. تا اینکه اتفاقی مطلبی از نامینیک با نام کاربری نامینیک در شاپ کیپر دیدم . انجمنی پر از افراد غیر حرفه ای خود بزرگ بین کم سن و سال که هیچ شرکت و نوسنده معتبری با فعالیت در اونجا اعتبار خودشو زیر سئوال نمیبره ( اینو از قول یکی از میدیران بسیار موفق میگم ) . حالا تصمیم گرفتم خواننده ثابت نامینیک بشم چون رفتارش حرفه ای شده .
    موفق باشید.

    • سلام دوست عزیز
      بنده پیش از آنکه نامینیک متولد شود در شاپ کیپر عضو شده و مطالبی که در مهدیکا منتشر می کردم را آنجا بازنشر می نمودم. بعدا نیز همین کار را برای مطالب نامینیک انجام دادم. تقریبا فعالیت دیگری در شاپ کیپر ندارم اما هیچوقت کوچکترین حرکت منفی از سوی کاربران گرامی این سایت مشاهده نکردم.

      شاید یک یا دو نفر از کاربران شاپ کیپر رفتاری کرده اند که اینطور تحت تاثیر قرار گرفته اید، اگر هم چنین چیزی بوده نباید جمعیت محترم کاربران یک سایت را به خاطر یک یا دو نفر کاربر کم تجربه تر زیر سوال ببرید. حتما آن کاربران کم تجربه هم رشد خواهند کرد و زمانی دوستان شما خواهند شد.

      بنده افتخار ملاقات با مدیر محترم شاپ کیپر را داشته ام و جز تواضع و بزرگی چیزی از ایشان ندیدم.

      باعث افتخار است که دوستی چون شما به نامینیک لطف دارد و بنده نمی خواهم عزیزی چون شما را از دست بدهم اما واقعیت این است که دیدگاه بنده و شما نسبت به شاپ کیپر با هم تفاوت دارد. امیدوارم بتوانیم با این تفاوت دیدگاه کنار بیاییم.

      چون گذشته کاربر کوچک شاپ کیپر باقی خواهم ماند.

      مشتکرم از تذکر شما.
      پیروز و پایدار باشید.

  2. سلام
    به نظر من سریعترین کاری که می توانست بانک ملت انجام دهد، اقدام برای خرید برند تجاری ملت است. با توجه به این موضوع که از نظر مالی توانایی خرید چنین نام و یا حتی کل مجموعه بیمه ملت را دارد.
    اگر چنین اقدامی جواب نداد، راهکاریی که ذکر کردید می توانست مورد توجه مدیران قرار گیرد.

  3. javad

    من امروز با سایتتون آشنا شدم
    مطالب بسیار خوبی دارید به عنوان فردی که با جنبه دیگر برند ها و علائم تجاری روبرو هستم بهتون پیشنهاد میدم بخشی رو در سایت بصورت آنلاین یا لااقل بصورت نیمه آنلاین برای راهکارهای قابل ارائه برای شرکتها و تولید کنندگان نوظهور که احتیاج به راهنمایی برای انتخاب برند، ثبت برند و غیره دارند قرار دهید
    حالا رایگان یا غیر رایگان بودنش بر میگرده به سیاست کاری و روش فالیت شما

    • دوست عزیزم

      1) مشاوره باید اختصاصی باشد.

      2) باید محرمانه بوده و امنیت اطلاعات در نظر گرفته شود.

      3) همچنین پیش نیاز یک مشاوره خوب، شناخت کافی مشاور از شخصیت مدیر برند، ظرفیت های شرکت و … می باشد.

      اگر بتوانیم راه حلی پیدا کنیم که با شرایط فوق تناسب داشته باشد، در صورت امکان اجرایش می کنیم.
      از اینکه به نامینیک محبت داشته و به ارائه پیشنهاد اقدام فرمودید، سپاسگزاری میکنم.
      پیروز و پایدار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید