دامنه ی ir برای برندها بهتر است یا com؟

انتخاب دامنه برای سایت برندهابه طور معمول برندها برای ثبت دامنه از پسوندهای org,net,co و… استفاده نمی کنند. در کشور ما پسوندهای ir و com رایج ترین پسوندهایی هستند که برای سایت برندها مورد استفاده قرار میگیرد؛ حال سوال اینجاست که com بهتر است یا ir؟ ممکن است هر دو پسوند را برای سایت یک برند ثبت کرده و مورد استفاده قرار دهیم اما به دلایل زیر باز هم ناچار به انتخاب دامنه ی اصلی هستیم:

  1.   صحیح نیست که ایران خودرو در تبلیغاتش گاهی آدرس ikco.com  و گاهی نیز ikco.ir را معرفی نماید؛ چرا که ممکن است این کار از دید مشتری یک بی نظمی به حساب آید.
  2. از دید گوگل اشکالی ندارد که سایت ما چند دامنه داشته باشد؛ اما باید دامنه ی اصلی سایت مشخص شده باشد. به این صورت که اگر بازدیدکننده آدرس فرعی ِ naminik.ir را در مرورگر تایپ کرد ابتدا آدرس اصلی سایت یعنی naminik.com را مشاهده کرده و سپس سایت را ببیند.

اگر سایت برند شما نیز همانند سایت برند ایران خودرو هم پسوند ir و هم پسوند com را در اختیار دارد می توانید با در نظر گرفتن موارد زیر یکی از آنها را به عنوان دامنه اصلی انتخاب فرمایید، نکات زیر همچنین برای کسانی که در حال طرح ریزی برای معرفی یک برند جدید هستند نیز کاربردی خواهد بود:

مزیت های پسوند ir برای برندها:

  1. چنانچه می خواهید در تلویزیون تبلیغات کنید و یا آنکه دوست دارید وقتی به عنوان مدیر برند به برنامه های صدا و سیما دعوت شدید آدرس سایتتان را معرفی نمایید، داشتن پسوند ir یک امتیاز مهم برای شما محسوب می شود؛ چراکه صدا و سیما برندها را به استفاده از پسوند ir اجبار می نماید. 
  2. برای ثبت دامنه با پسوند ir باید در nic.ir ثبت نام کنید پس هویت شما کاملا روشن بوده و قابل شناسایی هستید. طبیعی است که در چنین شرایطی کمتر کسی جرئت می کند با سایتی که پسوند ir دارد مرتکب جرائم رایانه ای شود. کنترل بیشتر زمینه ساز تخلف کمتر شده و در نهایت موجب می شود اعتماد مردم به پسوند ir بیشتر باشد.
  3. پسوند ir دو حرفی بوده و یک حرف از com کوتاه تر است؛ همچنین از آنجاییکه حرف i و r در بالای صفحه کلید قرار دارند تایپ آن نیز ساده تر است.
  4. از آنجاییکه دامنه های ir فقط توسط هموطنان ایرانی ثبت می شوند، تعداد دامنه های قابل ثبت با پسوند ir از تعداد دامنه های قابل ثبت با پسوند com بسیار بیشتر است. در حال حاضر بسیاری از برندهای ایرانی که دامنه شان را با پسوند ir ثبت کرده اند، پسوند com همان دامنه را در اختیار ندارند.
  5. هزینه ثبت و تمدید دامنه های ir کمتر از دامنه های com می باشد که این مورد برای سایت برندها اهمیت چندانی ندارد.

دامنه ی بهتر برای برندها

مزیت های پسوند com برای برندها:

  1. پسوند com در همه دنیا شناخته شده است و برندهایی که سطح خدمات آنها بین المللی است معمولا از این پسوند بهره می برند.
  2. پسوند ir در برخی از تحریم های بین المللی علیه ایران به عنوان معیاری برای شناسایی سایت های ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد، به عنوان مثال شما می توانید با پسوند com از تبلیغات در گوگل بهره ببرید اما با پسوند ir قادر به این کار نیستید. لازم به یادآوری است که تبلیغات در گوگل از جمله مواردی است که هم از آن سو تحریم و هم از این سو فیلتر شده است.
  3. برای ورود به سایت تک ماکارون کافی است takmakaron را در مرورگر تایپ کرده و سپس به طور همزمان دکمه های Ctrl و Enter را بزنید؛ به صورت خودکار پسوند com نیز به آدرس اضافه می شود. این مساله برای برندهایی چون بانک ملت و ایرانسل که برای بازدید مستمر مخاطب از سایت برنامه هایی دارند ارزش بیشتری دارد.
  4. پسوند کام بر خلاف پسوند آی آر تک بخشی بوده و از لحاظ تلفظ کوتاه تر محسوب می شود.
  5. نوشتن .کام با فونت فارسی زیباتر از .آی آر است، این مساله برای برندهای اینترنتی اهمیت بیشتری دارد.

سایر مواردی که می توانند در تصمیم گیری تاثیر بگذارند:

  • هر سه حرف کام یعنی ک – آ – م در “نامینیک” وجود داشته و نامینیک.کام واج آرایی دارد در حالی که نامینیک.آی آر اینطور نیست. پسوند ir با برند irancell تناسب بیشتری دارد؛ چراکه در نام برند از کلمه ایران هم استفاده شده است. پس ممکن است نام برند شما به هر دلیلی با پسوند com یا ir تناسب بیشتری داشته باشد.
  • سایت های bpi.ir و bankpasargad.com هر دو متعلق به بانک پاسارگاد هستند اما در پسوند دامنه هاشان هماهنگی دیده نمی شود. بهتر است سایت های مختلف یک برند یا سایت برندهای مرتبط با یکدیگر از یک پسوند واحد استفاده کنند. البته اگر برندهای یک شرکت کاملا مستقل از یکدیگر باشند ضرورت این کار کمتر است.
  • آدرس سایت موسسه آموزش عالی ماهان mahan.ac.ir است. از آنجاییکه ثبت دامنه با پسوند ac.ir برای همه ممکن نیست و در میان مردم به عنوان پسوند سایت های دانشگاهی شناخته شده، پسوندی اعتباربخش می باشد.

در مجموع اکثر برندهای ایرانی به پسوند ir گرایش دارند و این پسوند حالت رسمی تری به سایت آنها می دهد اما بهتر است مدیر یک برند با در نظرگرفتن مزیت های هر دو پسوند و مسائل خاص برند خود یکی از آنها را به عنوان پسوند اصلی برگزیند. همچنین در صورت امکان لازم است برای پیشگیری از سوء استفاده رقبا و سردرگمی مخاطبان اگر آدرس اصلی سایت برند naminik.com است، naminik.ir را نیز در اختیار داشته باشد. در برخی موارد برندهای بزرگ برای پیشگیری از سوء استفاده های احتمالی همه پسوندهای مرتبط با برند خود را ثبت می کنند یا آنها را از صاحبانشان می خرند.

54 نظر

  1. سلام، به خاطر مطلب مفیدتان سپاسگزار ام.
    فقط می خواستم به مطالب بالا اضافه کنم که بهتر است برای جلوگیری از حملات فیشینگ نام های که به وب سایتتان نزدیک است را هم انتخاب کنید. به عنوان مثال شما آدرس google.com وgogle.com و یا googel.com و یا … را وارد کید دباره وارد سایت گوگل می شوید.
    به عنوان مثال چند سال پیش من موقع پرداخت آنلاین در یک سایت که از درگاه بانک پارسیان استفاده می کرد متوجه این مسله شدم. سایت به صورت حرفه ای طراحی شده بود و حتی صفحه بازگشت به بانک پارسیان را هم داشت. که البته موقع بازگشت به صفحه اول بانک پارسیان با اضافه کردن چند کلمه به سایت اصلی یک وب سایت برای حملات فیشینگ طراحی کرده بودن. خوب یقینان برای برند سازی اصلا خوب نیست، چراکه افرادی که در دام این تله بیفتند بانک پارسیان را مقصر خواهند شناخت.

  2. پرویز

    یه زمانی یک طراح سایت خودش سئو میکرد، بازاریابی میکرد و هزارتا کار دیگه و حتی مواظب امنیت هم بود، اما خوشبختانه وضعیت داره فرق میکنه و کارا تخصصی میشه و همین تخصصی شدن کارهاست که باعث میشه یکی مثل شما که کارش فقط برندسازی اینترنتیه بتونه یک سوال ساده رو به این خوبی جواب بده.

  3. رحمان ابراهيمي

    مورد 2 در بخش مزيت هاي آي آر فقط براي اشخاصي كه با اينترنت آشنايي خوبي دارند مزيت محسوب مي شود و براي كاربران عادي كه با اين ساز و كارها آشنايي ندارند مزيتي نيست!
    مورد 3 در بخش .كام مورد 3 در بخش .آي آر رو نقض ميكنه.
    يك نكته اي كه در بخش .كام ذكر نشد اين است كه اگر كاربري نام سايت شما را بداند (ولي پسوند را نداند) قطعا آن را با .كام وارد مي كند. اين مساله حتي در وب سايت هايي كه كاربر از آن به صورت مستمر استفاده مي كند نيز پيش مي آيد. به عنوان مثال بارها پيش آمده كه من آدرس وب سايت “نارنجي” رو با .كام وارد كردم و چون اين دامنه براي نارنجي نيست وارد صفحه ي ديگه اي شدم و بعد دوباره با .آي آر وارد كردم.
    به نظر من هميشه بايد پسوند .كام موجود باشه و اگه قراره با يك پسوند خاص برند سازي بشه دامنه .كام به اون redirect بشه.
    ممنون از مطلب خوبتون

    • دوست گرامی
      اهمیت پسوند .کام کاملا روشن است، فرمایشات شما صحیح است اما شاید دقیق نباشد.
      اینکه می فرمایید اگر پسوند فراموش شده باشد، قطعا .کام تایپ می شود، جمله ی دقیقی به نظر نمی رسد. قطعا یعنی ۱۰۰% ولی بسیاری از کاربران نیز اگر پسوندی را ندانند ir. را تایپ می کنند. به خصوص وقتی میخواهند وارد سایت یک برند ایرانی یا یک شرکت دولتی شوند.
      در مورد این مساله زمانی می تواند با دقت بیشتری صحبت کرد که تحقیقاتی در این زمینه صورت بگیرد.
      پیروز و پایدار باشید.

    • سلام دوست گرامی
      از آنجاییکه پیش از این دوست خوبم “بهنام” بنده را در جریان تجربه خودش در مورد دامنه های ir گذاشته بود، از ایشان خواهش کردم که شخصا پاسخ شما را بدهد.
      بهنام عزیز، بیش از 7 سال در زمینه فروش اینترنتی تجربه دارد.
      پیروز و پایدار باشید.

    • خیلی از سرویس های تبلیغات کلیکی و بنری مثل Google Adsense هم دامنه های .ir رو تحریم کردن و نه به عنوان نمایش دهنده و نه به عنوان تبلیغ کننده نمیتونید ازشون استفاده کرد. ناگفته نمونه نتایج سایت های .ir در جستجوی گوگل برای IP های خارج از ایران بسیار ضعیف است. یه نکته ی دیگه هم اینه که فکر کنم جدیدا گوگل دیگه به سایت های .ir پیج رنک نمیده و پیج رنکشون همون چیزی که هست میمونه.

  4. در مورد دامنه‌های ir. یکی از مشکلاتی که بنده با آن مواجه بودم، تحریم شرکت‌های ارائه دهنده‌ی گواهینامه‌های SSL برای این TTL بود.
    مدتی است که شرکت ترک‌تراست که یکی از ارائه دهنده‌های معتبر گواهی SSL می‌باشد، این خدمات را به دامنه‌های ir. ارائه می‌دهد و نماینده‌ی ایرانی این شرکت، سایت icert.ir می‌باشد. یعنی حداقل از لحاظ SSL دیگر مشکل خاصی وجود ندارد البته دامنه‌ی انتخاب شما بسیار محدود می‌شود اما حداقل بدون راهکار نخواهید بود.

    ضمنا دریافت گواهی SSL جهت دریافت نماد سطح دو اعتماد الکترونیکی الزامی هست.

  5. ممنون از پاسختون. از آقای بهنام هم ممنونم. جدا لذت بردم که به نظرات خوانندگان با دقت جواب میدهید. من خیلی کم دیده ام سایت های فارسی زبان از https استفاده کنند جز درگاه الکترونیکی بانک ها. فروشگاه chare.ir نماد سطح دو اعتماد الکترونیکی دارد ولی از https استفاده نمیکند.

  6. احسان

    سلام
    خسته نباشید
    من یک برند بسیار زیبایی رو در نظر دارم اما متاسفانه تمامی دامین های آن توسط کشورهای خارجی ثبت شده است و چند سالی هست غیر فعال هستند. اما دامین ir اون دست یک شخص ایرانی هست که میدونم کلاهبردار هستن و اعتبار نمیکنم باهاش معامله کنم.
    اما دامین in این برند ازاد هست.
    اگه میشه نظرتونو در این باره اعلام کنید. سایت یک مجموعه هست که حدود 10 تا زیر مجموعه داره که همشون با استفاده از دامین ir تهیه شده اند

    • جسارتا
      دوست خوبم
      دامنه های in رو اگر برای کسب و درامد و فروشگاه میخواید
      به نظر من زیاد برای این امر مناسب نیست
      چون یه دامنه ایه که تازه دیده میشه توی وب های فارسی و فکر میکنم برای مشتری غیر قابل اعتماده تا حدی

      با این حال نظر آقای توکلی اولی تره به نظر بنده

  7. محمد

    سلام جناب توکلی
    بنده فعالیت اینترنتی فروشگاه اینترنتی هست و سوالی در مورد نام فروشگاه و بحث برند سازیش داشتم
    حتماً فروشگاه های چاره یا ورچین رو دیدین که از نام های خاصی که در ظاهر هیچ ربطی به فعالیت فروشگاه ندارن استفاده کردن و تونستن برندی معروف و شناخته شده بین مردم بشن
    حالا می خواستم بدونم بنده اگه با نام دامنه iluv فعالیت کنم بهتر هست یا دامنه ای که توش اسمی از نام فروشگاه برده شده باشه مثل nicestore

    تشکر

    • سلام دوست خوبم
      بدون در نظر گرفتن مثال هایی که آورده اید پاسخ می دهم:
      نام هر چه خاص تر باشد در دراز مدت بهتر است، به شرط آنکه در برندسازی قوی عمل کنید.
      نام های نزدیک به حیطه ی کاری در کوتاه مدت بهتر هستند اما در دراز مدت کمتر به چشم می آیند چراکه نام های مشابه آنها زیاد می شود.

      https://naminik.com/3658/differentiation-select-a-brand-name
      در مورد نام بیشتر جستجو کنید.
      پیروز و پایدار باشید.

    • دوست عزیز
      بنده یک اشتباهی چند سال پیش در مورد انتخاب نام انجام دادم
      یک سایت اموزشی رو با یک نام بی ربط راه اندازی کردم و ایضا پیجش رو در فیس بوک به همون ترتیب
      بعد از یکی دو سال هم کلا جمعش کردم
      چون نتونستم به اون شهرتی که آقای توکلی فرمودند برسونمش
      چون به شهرت رسیدن جایی مثل چاره به هزینه ی مبلغ بسیار زیاد نقدی احتیاج داره برای تبلیغات
      همین الانشم اسم چاره رو به دو نفر که نمیدونن چی هست بگید عمرا نمیتونن حدس بزنن که کاربردش چیه

      شما این اشتباه رو مرتکب نشید
      و حداقل اسمی انتخاب کنید که با شنیدنش کاربرات به حدود کارت حداقل فکر کنن
      عجله هم نکنید
      یک نام خوب بهتر که دیر انتخاب شده باشه
      بهتر از سالها تردید در مورد نامی اشتباه

    • سلام دوست گرامی
      اگر معیارهای مطرح شده در مورد سایت شما صدق نکرده و اهمیت چندانی ندارند می توانید در انتخاب آزادانه تر عمل کنید. ظاهرا خودتان .کام را ترجیح می دهید، پس همین پسوند را به عنوان پسوند اصلی برگزینید.

      اگر هر دو دامنه را در اختیار دارید، در صورت نیاز به تبلیغات در تلویزیون، دامنه ی ir را معرفی کنید. هر کس ir را باز کرد به com هدایت شود.
      برای شما اشکالی ندارد اگر دامنه ی اصلی تان com باشد و در تلویزیون ir را معرفی کنید، چون اینطور که از نام سایت پیداست سایت شما یک رسانه است و خیلی تجاری نیست که این مسائل حساسیت ایجاد کند.

      تلویزیون برای ترویج دامنه ی ملی، چنین قوانینی را اجرا می کند. که البته کار خوبی نمی کند، کسب و کارها باید آزادانه انتخاب کنند نه اینکه مجبور به انجام کاری شوند.

      —-

      پیشنهاد میکنم برای نام برندتان، به دنبال اسامی خاص تر و متمایزتر از رقبا باشید.
      https://naminik.com/3658/differentiation-select-a-brand-name

      پیروز و پایدار باشید.

  8. واقعا عالی و کاربردی بد. میتونم از شما یک نظر بخوام. سایت من داربرگ با این آدرس darbarg هست.
    من برای کارم هر دوتا رو خریدم یعنی هم .ir و هم .com و خودم به شخصه .com رو انتخاب کردم. با این وضعیت که به قول شما واج آرایی تو سایت من با .ir زیباتر نشون میده به نظر شما بهتره به جای darbarg.com تبدیلش کنم به darbarg.ir ? ممنون

  9. سلام.ممنون از مطالب مفیدتون.راستش من میخواستم یک سایت در رابطه با پروژه های دانشجویی برای کمک به دانشجویان معماری همچنین موارد دیگه ای مثل گرفتن پروژه های اجرایی شرکت و پروژه های دانشجویی و فروش لوازم معماری داخلی ایجاد کنم.ولی این اسمی که انتخاب کردم فقط پسوند ir موجوده و پسوند com متعلق به یک سایت خارجی هست که موضوعش هم معماری نیست. به نظرتون اگه فقط با ir ادامه بدم در آینده با مشکلی از لحاظ برند شدن و … ایجاد میشه؟و یا اینکه اصلا میشه برای شرکت از پسوند ir استفاده کرد؟ شرمنده سوال طولانی شد.

  10. سلام دوست عزیز

    1- موضوع برندسازی شخصی در انتخاب دامنه مطرح نیست. مگر آنکه بخواهید فرای مرزهای ایران را هدف بگیرید، در غیر اینصورت بر اساس مطلب فوق انتخاب را انجام دهید.

    2- پاسخ سوال دوم به موارد بسیار زیادی بستگی دارد. گاهی لازم است هم سایتی با نام شخصی ایجاد کرد و هم سایتی با موضوع تخصص و گاهی یکی از آنها کافی است. به عنوان مثال این موضوع به نقشی که شخص در حرفه اش دارد نیز بستگی دارد، آیا در حال انجام کار بزرگ یا خاصی است و یا یک متخصص است مانند سایر متخصصان؟ یا اینکه در چه مرحله ای از برندسازی شخصی است؟ هنوز اقدامی نکرده یا آنکه فردی شناخته شده است. نمی توانم یک پاسخ ثابت به سوال شما بدهم.

    پیروز و پایدار باشید.

  11. با سلام و عرض خسته نباشید
    جناب آقای توکلی . من یک وبلاگ به نام plansaze.blogfa.com دارم و می خواهم سایتی به همین نام ایجاد کنم .
    به نظر شما از چه دامنه ای استفاده کنم بهتر است .؟
    آیا استفاده از دامنه های رایگان را به صلاح می دانید ؟

  12. موسوی

    سلام علیکم استاد عزیز…

    راستش بنده یک سایت علمی دارم که در خلال مطالب سایت ،کالا نیز میفروشم.

    میخواهم مطالب علمی وب سایتم در کل فارسی زبانان دنیا جستجو شود اما فروشم در ایران باشد.در واقع میخواهم بازدیدکننده های سایتم ایرانی و خارجی باشند اما اولویت با ایران باشد.(در آینده قصد دارم مقاله های عربی و انگلیسی نیز بگذارم که انتظار میرود از این کشور ها نیز بازدید داشته باشم)

    بنده میخواهم هزینه و وقت زیادی را برای تیلیغ و بالابردن رتبه دامنه خویش کنم.
    بنده در حال حاضر دامنه ir دارم و میخواهم بدونم برای هدفی که گفتم ، سرمایه گذاری روی چه دامنه ای معقول و منطقی خواهد بود؟!

    منتظر توضیحات مطمئن شما بر روی ایمیلم خواهم بود…
    smmm30200@gmail.com
    خواهش میکنم که از جزییات دریغ نفرمایید.
    باتشکر

  13. ممنون حمید جان بابت به اشتراک گذاری این مطلب
    به نظر من دامنه بین المللی مثل com خیلی به نسبت دامنه ملی برای برند سازی و شناخت بهتر هست
    البته از نظر حق مالکیت و مشکلاتی که در ایران به دلیل تحریم وجود داره اما از نظر امنیت و آسودگی خیال ثبت دامنه در نیک بهتر هست

دیدگاهتان را بنویسید