کدام محصولات نیازی به برندسازی ندارند؟

برند کاترپیلار، پوشاک و کامیون

دوست عزیزی با ارسال نظر پرسیده اند: بعضی برندها عمدتا برای نمایش داده شدن به دیگران مورد استفاده قرار میگیرند، مثل برندهای پوشاک. زمانی که شخصی پیراهن پوشیده و در جمع ظاهر می شود، دیگران لوگوی پیراهنش را می بینند؛ بنابراین بدون آنکه صحبتی در مورد برند محبوبش بکند، آنها را به خرید پیراهن از همان برند توصیه کرده است.  چنین موقعیت خاصی برای همه ی برندها وجود ندارد؛ به عنوان مثال کسانی که می دانند برند محبوب شما در حوزه ی پوشاک چیست، احتمالا از برند ریش تراش شما هیچ اطلاعی ندارند. در این شرایط آیا می توان گفت که پوشاک و محصولات مشابه نیازی به برندسازی ندارند؟

حمید توکلی: با توجه به آنچه فرموده اید می توان نتیجه گرفت که برندهای حوزه ی پوشاک نسبت به برندهای حوزه ی ریش تراش شانس بیشتری در وسعت آگاهی از برند دارند. از آنجاییکه درج لوگو روی پوشاک به هدف برندسازی صورت میگیرد پس نمی توان گفت که پوشاک نیازی به برندسازی ندارد. تصور میکنم جنابعالی برندسازی را با تبلیغات اشتباه گرفته اید، پیشنهاد میکنم برای دور شدن از تعاریف اشتباهی که در ذهن دارید، ابتدا کتاب برندسازی اینترنتی را مطالعه نموده و سپس ادامه این مطلب را بخوانید.

برندهایی که به یک میزان در معرض دید ما قرار دارند، به طور مساوی شناخته شده اند؟

موقعیت خاص استفاده از پوشاک به این صنعت کمک می کند که نسبت به برخی صنایع دیگر از برندهای شناخته شده تری برخوردار باشد، البته این تنها دلیل وسعت آگاهی از برندهای پوشاک نیست، به عنوان مثال همه ی ما بارها کامیون دیده ایم، اما آیا برندهای کامیون را می شناسیم؟ علت عدم آگاهی ما از برندهای کامیون این نیست که آنها را نمی بینیم، علت این است که به آنها نیازی نداریم. برند کاترپیلار که کامیون تولید می کرد به تولید پوشاک نیز روی آورد و بسیار بیشتر شناخته شد؛ چراکه کالایی تولید کرد که مورد نیاز درصد بیشتری از مردم بود.

برندسازی کاترپیلار در صنعت پوشاک

برای برندسازی در حوزه ی پوشاک درج لوگو روی محصول کفایت می کند؟

در هنگام خرید کسی برند پوشاک را با برند ریش تراش مقایسه نمی کند بلکه برند پوشاک با برند پوشاک دیگری مقایسه خواهد شد. بنابراین شناخته شده تر بودن برندهای پوشاک نسبت به برندهای ریش تراش در موقع خرید امتیاز محسوب نمی شود. هاکوپیان با گراد رقابت می کند پس می توان گفت امتیازی که هر دو به یک میزان از آن بهره مند هستند در رقابت به کارشان نمی آید.

شناخته شده بودن برای رقابت با سایر برندها کافی است؟

اگر شما قصد خرید تلویزیون را داشته باشید و مجبور باشید از بین یک نام تجاری ناشناخته و برند ال جی یکی را انتخاب فرمایید، به احتمال بسیار بالا ال جی را خواهید خرید. اما در عمل می بینید که ال جی کمتر در معرض مقایسه با نام های تجاری ناشناخته قرار میگیرد، این برند بیشتر با سامسونگ، سونی و پاناسونیک مقایسه می شود. بنابراین ال جی نمی تواند به شناخته بودنش اکتفا نماید، مجبور به رقابت است و حد و حدود این رقابت را بازار تعیین خواهد کرد.

18 نظر

    • احمد عزیز
      از لحاظ خاص بودن و تمایز قالب قبلی بهتر بود و برای شرایطی که تعداد مطالب کم بوده و نیازی به دسته بندی مطالب وجود نداشت مناسب بود اما کم کم که تعداد مطالب بالا رفت، نیاز به دسته بندی احساس شد و مجبور شدیم قالب رو تغییر بدیم.
      از شما و عزیزانی که قالب قبلی را ترجیح می دادند عذرخواهی میکنم و خواهشمندم شرایط جدید را درک بفرمایید.
      ممنونم از توجه و محبت شما.

  1. با سلام.
    یه سوال در مورد برند سازی ایرانی داشتم امیدوارم جای درستی مطرح کرده باشم:
    اصولا یک شرکت ایرانی از نظر برند جغرافیایی می تونه در زمینه کالای لوکس (مثل جواهرات موبایل جواهر نشان، فندک نقره ، دکمه سردست و …) یک برند موفق باشه یا نه؟ نمی دونم ایران و کالای ایرانی رو در خارج از کشور چطور می بینند از یه طرف متاسفانه با کالای تولید داخل مواجه هستیم که ترجیه می دهیم چینی بخریم ولی ایرانی نخریم و از طرف دیگر صادر کننده محصولات لوکس مثل خاویار ، فرش دستباف زعفران و پسته که گران و خاص هستند هستیم. خوشحال میشم نظرتون رو در اینباره بدونم.

  2. برند سازی یکی از اصلی ترین موارد هست که حتما باید بهش توجه کرد
    این مطلب مفید به نکاتی خوبی در این رابطه اشاره کرده بود حتما علاقه مندان به این زمینه این مطلب رو مطالعه کنن
    باز هم ممنون بابت به اشتراک گذاری
    موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید