چرا برخی برندها Sitelinks کامل ندارند؟

sitelinks چیست؟
گاهی نام یک برند را در گوگل جستجو کرده و علاوه بر آنکه سایت برند را در رتبه اول ملاحظه می کنید، به صفحات مهم آن سایت نیز دسترسی مستقیم دارید، برای نمونه Microsoft را در گوگل جستجو کرده ایم:

نمایش سایت لینکس در جستجوی برند مایکروسافت

چه وبسایت هایی sitelinks میگیرند؟
CTR یکی از مهمترین معیارها برای دریافت sitelinks است، CTR همان میزان کلیک کردن بر روی سایت شماست، اگر ۱۰ نفر “برندسازی اینترنتی” را در گوگل جستجو کنند و ۹ نفرشان به سایت نامینیک وارد شوند، می گوییم CTR سایت نامینیک در این عبارت ۹۰% است؛ به طور معمول سایت ها در جستجوی کلمات و عبارت های عمومی و رقابتی مثل “برندسازی اینترنتی” sitelinks نمیگیرند بلکه در کلماتی sitelinks میگیرند که به خودشان اختصاص دارد، کلماتی نظیر نام برند و آدرس سایت.

چرا سایت برخی از برندهای مطرح sitelinks کامل ندارند؟
شاید سایت شما با عمری کمتر از 3 ماه sitelinks داشته باشد، در این حالت آیا تعجب نمی کنید که در جستجوی برند BMW یک sitelinks کامل نبینید؟

جستجوی برند بی ام و در گوگل

برخی برندهای مشهور یا sitelinks ندارند و یا آنکه mini-sitelinks دارند، همانطور که در تصویر فوق ملاحظه می فرمایید اولین سایت و سومین سایت mini-sitelinks یا sitelinks تک خطی دارند، اما علت چیست؟

پاسخ ساده است، چون bmw.com نتوانسته است درصد مناسبی از CTR را به خودش اختصاص دهد، بنابراین علی رغم اعتبار بسیار زیاد در نزد گوگل، از sitelinks کامل محروم شده است؛ درواقع می توان گفت از آنجاییکه BMW چندین وبسایت دارد، کلیک مخاطبان در بین سایت های مختلف پخش شده و زمینه ساز کاهش CTR سایت اصلی شده است.

اما یک علت دیگر هم می تواند مانع از sitelinks کامل برای یک برند شود، عمومی بودن نام برند. برای نمونه نام عمومی “دِی” را در نظر بگیرید، اسم ماهی که جهت بانک، بیمه، سایت خبری و… به کار رفته است، ملاحظه فرمایید:

چستجوی برند بانک دی در گوگل و sitelinks

هرچند عمومی بودن نام “دِی” علت این مساله است اما گاهی یک سایت می تواند حتی با برندی عمومی در گوگل sitelinks بگیرد، نظیر برند عمومی “ملت” که علی رغم آنکه توسط شرکت های مختلفی استفاده می شود اما بانک ملت با قدرت از همه ی آنها در SEO جلو زده و sitelinks را به خود اختصاص داده است:

جستجوی برند بانک ملت در گوگل و سئوی خوب

یک سوال از شما:
سایت نردبان بر خلاف سایت نارنجی sitelinks کامل ندارد، در حالی که مساله ی نردبان با BMW و بانک دی متفاوت است، هرچند نردبان هم به مانند دِی یک نام عمومی است اما هیچ رقیب جدی ای در جستجوی نام برندش ندارد، پس چرا صرفا mini-sitelinks گرفته است؟ حدس شما چیست؟
(مجموعه سایت های نارنجی، نردبان و نگهبان در حال حاضر وجود ندارند.)

5 نظر

  1. پاسخ سوال:
    در مورد BMW مشکل اینه که به خاطر چند سایته بودن CTR پخش میشه.
    در مورد بانک دی مشکل اینه که به خاطر رقبای جدی CTR پخش میشه.
    نردبان رقبای جدی نداره، و چند سایته هم نیست، اما مساله اینه که میزان جستجوی “نردبان” در گوگل پایین هست.
    ممکنه یک برند 10 هزار بار در روز جستجو بشه و 80 درصد جستجو کنندگان برن تو سایت اول، و برند دیگری فقط 10 بار در روز جستجو بشه و 8 نفر از جستجو کنندگان برن تو سایت اول.
    درصد ها یکسان هست، اما در مورد دوم میزان جستجو قابل توجه نیست، اونقدری نیست که گوگل احساس کنه با یک برند طرف هست.

    علت عدم جستجوی نردبان چی هست؟
    1- بسیاری از بازدیدکنندگان نردبان، بازدید کننده ی نارنجی و نگهبان هم هستند و عادت دارند یا از لوگوهای بالای سایت و یا از منوهایی که توی ساید بار و فوتر هست بین سایت ها بچرخن.
    2- بسیاری از بازدیدکنندگان نردبان، این سایت رو از طریق فید دنبال می کنند.
    3- تقریبا همه ی بازدیدکنندگان نردبان کاربران حرفه ای اینترنت بوده و در صورت لزوم از ابزارهایی چون بوکمارک و … نیز بهره برداری می کنند.

    وقتی من میخوام نردبان رو ببینم سه دلیل فوق موجب میشن برند نردبان رو تو گوگل جستجو نکنم و همین مساله باعث میشه جستجوی نردبان قابل توجه نباشه.

    خوشبختانه تعدادی از دوستان در سایت نردبان پاسخ صحیح داده اند.

  2. امیرحسین

    درود بر شما

    مرسی از مطلبتون . اما شما در مطلبتون اصلا اشاره ای به نوع معماری اطلاعات و ساختار منوی سایت و تاثیر بسیار بالای اون بر روی گرفتن sitelink نفرمودین . یکی از مهمترین فاکتورهایی که یک سایت sitelink می گیره نوع منو و ساختار و معماری اطلاعات بر روی وب سایت است . وب سایت هایی که چیدمان منوی بسیار فوی و حرفه ای دارند بسیار سریع و اصولی sitelink می گیرن . نمونه هایی زیادی هست که سایت با سابقه ای چندین ساله و بازدید بسیار بالا و همچنین سرچ برند مناسب در موتورهای جستجو و حتی کیفیت خوب مطالب اما sitelink در یافت نکردن

    به هر حال مرسی و موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید