2) مصاحبه با مجری همایش برندینگ اینترنتی

در ابتدا قسمت اول مصاحبه با مجری همایش بازاریابی و برندینگ اینترنتی را مطالعه نموده و سپس ادامه اش را بخوانید:

نامینیک: شرکت شما تا امروز دو همایش موفق با عنوان “بازاریابی اینترنتی” برگزار کرده و حالا “برندینگ اینترنتی” هم به عنوان همایش اضافه شده، آیا این تغییر نام نشانه تغییر محتوای همایش هست؟
سومین همایش بازاریابی و برندسازی اینترنتیحمید سپیدنام: خیلی از دوستان به خاطر دارند که اولین سمیناری که برگزار شد که شاید 140 نفر شرکت کردند اونجا یه سشن داشیم روی برندینگ اینترنتی و همون موقع من به اهمیت بحث برندینگ کاملا واقف بودم و با توجه به مرور زمان و دو همایشی که برگزار شد فکر می کنم ما دیگه فاز شناخت رو گذروندیم، 4 سال پیش که من توی میزگردی که سردار رویانیان هم بود سخنرانی می کردم هیچ وقت یادم نمیره که خیلی ها هنوز موضوع SEO براشون قابل هضم نبود اینکه این چه کمکی می کنه؟ چه کار خواهد کرد؟ و خیلی از مسائل دیگه ولی امسال دیگه ما فاز شناخت رو گذروندیم، واقعا وارد فازی شدیم که شرکت ها دیگه رجوع کردن و الان دیگه باید این ها جهت دهی بشن و فکر میکنم با توجه به اهمیت بحث برندینگ، بودن این عنوان توی عنوان همایش الزامی بود.

نامینیک: همایش بین المللی بازاریابی و برندینگ اینترنتی دو هفته بعد از شروع ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی برگزار میشه، از نظر شما بزرگترین قفل در حوزه ی IT کشور چی هست و رئیس جمهور منتخب مردم با چه کلیدی میتونن این قفل رو باز کنن؟
حمید سپیدنام: قفل های زیادی تو این حوزه وجود داره، یکی از دلایلی که ما همایش رو گذاشتیم بعد از انتخابات اون حساسیت ها و اون استرسی که تو بحث روابط خارجی مون وجود داشت بود، به هر حال من فکر می کنم که بعد از انتخابات حساسیت ها یه مقداری فروکش کرده و استادها با خیال راحت تری میتونن بیان ایران، انتخاب آقای دکتر روحانی یک حرکت رو به جلو هست برای ایران، خصوصا رو بحث روابط خارجیمون و قطعا تاثیرگذار خواهد بود برای دعوت اینگونه اساتید. مشکلاتی که در حوزه ی IT وجود داره یکی دوتا نیست، خودتون تو این حوزه فعالیت می کنید و کاملا میدونید که از بحث تحریم ها گرفته تا بحث فیلترینگ تاثیر منفی روی این حوزه گذاشته، بحث سرعت پایین اینترنت هست و خیلی از مواقع می بینید که بنا به دلایلی سرعت اینترنت کم و زیاد میشه، توی همین دو هفته دیدیم که چقدر سرعت بیشتر شده، چقدر دسترسی به خیلی از سایت ها راحت تر شده و انشالله فال نیک می گیریم که این قضیه بتونه کمک کنه به بحث تجارت الکترونیک و بازاریابی اینترنتی.

کریستین هاجسون، مشاور ارشد تبلیغات مایکروسافتنامینیک: به فیلتر سایت ها و سرعت اینترنت اشاره کردید، آیا سخنرانان همایش از محدودیت های دسترسی به اینترنت در ایران با خبر هستند؟
حمید سپیدنام: خدا رو شکر کریستین که قبلا ایران بوده، بنابراین کاملا با جو آشناست افرادی مثلا ماروین هم قبلا کاملا در جریان قرار گرفتند و می دونن چه محدودیت هایی وجود داره، تمام اسلایداشون توسط خود من کاملا بررسی میشه که اگر نکته ای وجود داره که به درد ایران نمی خوره و با مشکلاتی که وجود داره مطابقت نداره ما بهشون میگیم و انشالله طبق اون روالی که وجود داره طبق اون استاندارهایی که داخل ایران وجود داره اسلاید ها تنظیم خواهد شد. بله کاملا در جریان قرار دارند.

نامینیک: جنابعالی سالهاست در زمینه های طراحی سایت، سئو و بازاریابی اینترنتی فعالیت دارید و شاهد شکست ها و پیروزی های زیادی در عرصه اینترنت بودید، از نظر شما ویژگی های مشترک شرکت هایی که در اینترنت پیروز بودند و ویژگی های مشترک شرکت هایی که در اینترنت شکست رو تجربه کردند چه مواردی هست؟
حمید سپیدنام: من همیشه میگم تو اینترنت مارکتینگ چند تا عامل هست که باعث موفقیت میشه و این عوامل واقعا مهمه تو بحث بازاریابی اینترنتی و اولیش همیشه من گفتم بحث ایمان به این قضیه هست. یعنی کسانی تو این حوزه موفق شدن که از روز اول واقعا به این ایمان داشتن که بازاریابی اینترنتی تو ایران جواب می ده و شاید یکی از دلایلی که من اصلا مستر تیستر رو راه انداختم با این دید بود. همیشه اوایلش می گفتم می خوایم ثابت کنیم که اینترنت مارکتینگ تو ایران کار می کنه و اولین چیز عشق به قضیه هست دومین مورد بحث بودجه هست. خیلی از پروژه ها با شکست مواجه شدند چون بودجه ی لازم رو برای بحث بازاریابی اینترنتی نداشتند، درسته مثلا می گیم استفاده از فیس بوک رایگانه درسته میگیم SEO پولی نیست ولی قطعا منیج این ها، مدیریت این ها قطعا هزینه برداره، یعنی فقط خود فیس بوک طبق آمار در هفته 20 ساعت مدیریت می خواد، تازه حداقلشه، بنابراین باید حساب کنیم که این ها چقدر هزینه می بره، من فکر میکنم که بودجه های کافی رو باید شرکت ها داشته باشن، خیلی از جوونا میان اینجا ایده دارن میان یه وبسایتی رو راه میندازن و بعد میبینیم که فاز مارکتینگش که میرسه بودجه ی لازم رو ندارن، بودجه یکی از اصول بحث بازاریابی اینترنتیه که شرکت ها باید حتما درنظر بگیرن و سومیش هم بحث عجله، اینکه بخواید یک پروژه در مدت خیلی کوتاه به جواب برسه و من فکر می کنم اینترنت مارکتینگ یک پروسه ی کاملا بلند مدته و ندیدن این طولاتی مدت بودن به شرکت ها آسیب میزنه و بحث های دیگه هم که حوزه های فنی هست  مثل ایجاد کانتنت و ایجاد سوشیال مدیاها.

حمید سپیدنام و حمید توکلی

نامینیک: جناب آقای سپیدنام از آرزوهای بنده اینه که روزی رو ببینم که ایرانی ها با چند برند اینترنتی خوب، میزبان همه ی مردم دنیا شده اند و تصورم اینه که برندهایی مثل گوگل، فیس بوک، بینگ و آمازون، هم از لحاظ اقتصادی و هم از بعد برندسازی ملی به کشورشون کمک های زیادی کردند، راه حل جنابعالی برای تحقق چنین آرزویی در کشورمون ایران چی هست؟
حمید سپیدنام: خیلی از چیزها در داخل ایران واقعا فرق میکنه با کشورهای دیگه، زمانی که من انگلیس زندگی می کردم ما خیلی راحت می تونستیم از گوگل مپ استفاده کنیم. چه در جهت ثبت شرکتمون چه در جهت افزایش فروش، تو بحث لوکال مارکتینگ ما میومدیم وبسایت هایی که برای بیزینس هایی بود که لوکالی جواب می داد رو در گوگل مپ ثبتش می کردیم و بعد از طریق تکنیک هایی که وجود داشت میاوردیم توی رتبه های بالای گوگل مپ ریزالت ولی همین کارهایی که ما تو انگلیس کردیم وقتی که اومدیم ایران جواب نمی داد خب دو تا دلیل داشت، یکی اینکه گوگل مپ روی ایران هنوز ست نشده بود و خیلی چیزها تو ایران متفاوت بود با اون کشورها.
حمید سپیدنام من فکر می کنم که یه مقدار فاصله گرفتمون از کشورهای دیگه و فرهنگ های دیگه باعث شده این ضربه رو ما بخوریم، وقتی یک شرکتی می خواد یه کاری رو انجام بده یک بیزینسی رو شروع کنه یه مارکتینگی رو شروع کنه باید یک کمپین کاملا متفاوت در داخل ایران بچینه با اون چیزی که خارج از ایران هستش، من فکر می کنم این برندسازی ها خیلی می تونه کمک کنه، منتها اول باید فرهنگمون رو یه مقدار نزدیک تر کنیم به اونها، نمی گم فقط فرهنگمون رو، بحث اینکه اگر می خوایم با اونها کار کنیم باید یه استانداردهایی رو درنظر بگیریم بحث کپی رایت بحث های دیگه ای که می تونه کمک کنه به هر برندی، ولی بحثی که وجود داره اینه که این برندهایی که می خواد تولید بشه با توجه به اتفاقایی که افتاده با توجه به تحریم هایی که وجود داره خیلی از سازمان ها خیلی از شرکت ها اصلا دوری می کنن از ایران، تا اسم ایران میاد میبینید که یا تلفن رو قطع میکنه یا ایمیلتون رو جواب نمیده و خیلی اتفاقای دیگه. من فکر می کنم با اومدن آقای روحانی خیلی از این محدودیت ها برطرف بشه و این فرصت و این فضا واقعا ایجاد بشه که شرکت ها بتونن از اون فضا استفاده کنن که بتونن یک برند ملی درست کنن.
مستر تیستر، آقای خوش خوراکهمین الان من مثالش رو بهتون بگم تا الان مستر تیستر شاید داخل ایران خیلی ها میشناسنش این برند رو ولی خارج از ایران این عدد محدودتر باشه، همین برند یک برندی می تونه باشه که تمام دنیا بشناسنش، بحث دیگه هم بحث تیم ورکه که تو ایران متاسفانه اصلا نداریمش متاسفانه هر کس داره طناب رو از یک طرف می کشه، ما اگر نگاه کنیم به برندهای بزرگ دنیا نمونه ی ایرانی نمی بینیم، فکر می کنم نیاز داریم که برندهای ملی بیشتر تشکیل بشن چون پتانسیلش رو داریم و ان شالله این فضایی هم که ایجاد شده بتونیم به اون سمت ان شالله حرکت کنیم.

نامینیک: خیلی خوشحال میشم اگر انتهای این گفتگو با معرفی کتاب از سوی شما به اتمام برسه، مطالعه چه کتابی رو توصیه می فرمایید؟
حمید سپیدنام: با توجه به اینکه بازاریابی اینترنتی هر روز در حال تغییره من هیچوقت کتاب معرفی نمی کنم، چون اعتقاد دارم تو بحث بازاریابی اینترنتی مقالات به روز میتونن بیشتر به شرکت ها کمک کنن. سایت هایی که خیلی خوب مقاله تولید می کنن، یکیش وبسایت SiteProNews.com هستش که من خودم جزو کسانی هستم که هر روز مقالاتش رو می خونم، من فکر می کنم این خیلی میتونه کمک کنه به کسانی که می خوان هر روز اطلاعات جدید داشته باشن از الگوریتم های جدید گوگل از ایمیل مارکتینگ از برندینگ آنلاین و خیلی چیزای دیگه.

9 نظر

  1. من یه سوال داشتم ای کاش می پرسیدین که کاسپید چرا بیشتر از اینکه تو انگلستان فعال باشه تو ایران فعاله با توجه به اینکه اونجا زیر ساختها فراهمتره ایران چه جذابیتی داره؟!! یا اینکه با توجه به نرخ دلار به ریال خیلی راحت میتونن اونجا پروژهای با اعدا متوسز ببندن که وقتی تبدیل به ریال یشه اعداد قابل توجهین

دیدگاهتان را بنویسید