تغییر نام برند و تولد کتاب سبز

وقتی برای خلق یک برند جدید نامگذاری انجام می دهید، نامی انتخاب خواهید کرد که برای همیشه باثبات باقی مانده و نمادی از پایداری برند شود، اما اگر چند سال بعد به این نتیجه رسیدید که نام برند راضی کننده و پاسخگو نیست، آنگاه چه تصمیمی خواهید گرفت؟ اخیرا وبسایت veyq اقدام به تغییر نام کرده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

برندسازی اینترنتی و تغییر نامVeyq.ir از شهریور 87 فعالیتش را به هدف ایجاد وبسایتی مرجع در زمینه های مختلف آغاز کرده است، این وبسایت ارائه دهنده ی امکاناتی چون کتابخانه ی آنلاین، جستجوی تصویر، جستجوی وب و دیکشنری بوده و بخش ورزشی، اخبار و وبگردی را نیز در خود جای داده بود، از نظر مدیران این سایت مهمترین معیار در انتخاب نام veyq این بوده که محدود به زمینه ای خاص نبوده و بتواند توسعه ی امکانات وبسایت را به خوبی پذیرا باشد.

veyq را می توان به شیوه های مختلفی تلفظ کرد: وِیک + وِی کیو + وی کیو. البته تلفظ صحیح آن وِی کیو است، حالا اگر از چند نفر بخواهید وِی کیو را تایپ کنند، ممکن است هرکدام آن را به شیوه ی خاصی تایپ نماید: veyq + vayq + veykiu

امتیاز نام veyq این است که خاص بوده و از نام رقبای این برند کاملا متمایز است اما در مجموع نام مناسبی محسوب نمی شود. با وجود ضعف در نام گذاری، این سایت توانسته در زمینه بازدید موفقیت های چشمگیری کسب نماید، اگر شما مدیر veyq بودید چه تصمیمی می گرفتید؟ به نامی که چند سال روی آن کار شده دل بسته و بازدید نسبتا بالای سایت را دلیل کافی برای عدم نیاز به تغییر می دانستید و یا اینکه خطر تغییر نام را می پذیرفتید؟

مدتی پیش veyq.ir به ketabesabz.com تغییر نام داد، البته مهمترین دلیل تغییر نام از نگاه مدیران این سایت، تصمیم به تمرکز بیشتر است.

تغییر نام کتاب فروشیبا گذشت زمان مدیران veyq به این نتیجه می رسند که باید ایده ی اولیه ی خود را تغییر داده و از سایتی جامع با امکانات گوناگون به سایتی متمرکز بر کتاب تغییر مسیر دهند، بنابراین کم کم قسمت های فرعی سایت را کنار گذاشته و از طرفی با ارائه ی نرم افزار کتاب خوان سبز، بستری برای فروش کتاب های الکترونیکی برای نویسندگان فراهم می آورند، طوری که نویسندگان بتوانند بدون نیاز به یک فروشگاه اینترنتی شخصی، کتاب خود را به صورت آنلاین عرضه کنند. تا درخت های کمتری قطع شده و کتاب سبز دات کام در حفاظت از رنگ سبز زمین سهیم شود.

اگر احساس می کنید نیاز به تغییر نام برند دارید احتمالا انجام امور زیر برای شما مفید خواهد بود:

  • معایب نام فعلی را به صورت شفاف مشخص کرده و لیست کنید.
  • با بهره گیری از معیارهای انتخاب نام، نام جدیدی را انتخاب نمایید.
  • عوارض تغییر نام در کوتاه مدت و مزایای آن در بلند مدت را به دقت پیش بینی کنید.
  • نتایج سه قدم اول را جمع بندی نموده و در مورد تغییر نام، تصمیم نهایی را بگیرید.
  • اگر تصمیم به تغییر نام گرفته شد، در مورد شیوه ها و شدت اطلاع رسانی نیز تصمیم گیری نمایید.
  • پروژه ی حساب شده ای برای به حداقل رساندن عوارض ناشی از تغییر نام بنویسید.
  • متناسب با شرایط برند و برنامه هایی که برای توسعه ی آن در نظر گرفته اید، بهترین زمان را برای شروع پروژه ی تغییر نام برگزینید.

متروی تهران و اشتباهات نام گذاریالبته ممکن است نیاز باشد بسته به برند مورد نظر در مراحل فوق تغییراتی اعمال کرد، به عنوان مثال مشکلات نام گذاری ایستگاه های متروی تهران را در نظر بگیرید، شباهت نام ایستگاه های مترو که باعث سردرگمی مردم شده است، دو ایستگاه اکباتان داریم، یکی شهرک اکباتان و دیگری اکباتان(ارم سبز) – دو ایستگاه آزادی داریم، اولی آزادی(تقاطع شادمان) و دومی میدان آزادی. روشن است که مراحل تغییر نام برای ایستگاه های متروی تهران با مراحل تغییر نام یک برند اینترنتی تفاوت هایی خواهد داشت.

10 نظر

  1. Ali

    به اسم وی کیو عادت کرده بودیم
    اما تغییر نام خلاقانه ای بود
    مدتی این برایم سوال بود که کتاب سبز داستانش چیه؟ که امروز به جوابم رسیدم
    امیدوارم تو مسیری که انتخاب کردید موفق باشید
    ما هم سعی می کنیم به اندازه خودمون، برای تحقق پیدا کردن هدف متعالیتون، قدم برداریم.
    متشکرم

  2. نيره جعفري

    واقعا چقدر خوب شده كه اسمش رو به كتاب سبز تغييرداده! من هميشه برام سوال بود كه چرا انقدر اسم سايتش سخته!!

    ارم سبز و آزادي هم كه ب نظر من خيلي جالب نيست جفتش يه اسم داره من اوايل خودم هم برام مشكل پيش ميومد اما ديگه عادت كردم!

    ممنون از مطلب بسيار مفيدتون

دیدگاهتان را بنویسید