رایتل، لاک پشت و حلزون

جایگاه سازی برند رایتل

حتما تبلیغات اخیر رایتل در سایت های اینترنتی توجه شما را جلب کرده است، ابتدا یک حلزون، سپس یک لاک پشت و نهایتا یوزپلنگی که از هر دو جلو می زند، در مطلب پیش رو به مفهوم این تبلیغ و جایگاه سازی برند می پردازیم.

پیش از این در مورد ارتباطات تصویری در مطلبی با عنوان “بحران رایتل” صحبت کرده بودیم، با توجه به شرایط موجود رایتل تمرکز بر اینترنت را ترجیح می دهد، از آنجاییکه رایتل با نسل سوم ارتباطات عجین شده، از لحاظ فناوری نسبت به همراه اول و ایرانسل امتیاز بیشتری برای ارائه ی اینترنت پرسرعت دارد اما وقتی برای بیان برتری اش در سرعت اینترنت به تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات اینترنتی روی می آورد، رقبایش طوری عکس العمل نشان می دهند که مخاطب متوجه برتری سرعت اینترنت رایتل نگردد.

هم ایرانسل در تبلیغاتش بر سرعت اینترنت مانور می دهد و هم همراه اول مدعی اینترنت پرسرعت است. بنابراین رایتل می بایست برای رقابت با این دو برند قدرتمند چاره ای اندیشیده و غیر مستقیم به مردم برساند که اینترنت پرسرعت ما یک سر و گردن از رقبا بالاتر است.

در همین راستا تبلیغی از تلویزیون پخش شد که در آن رایتل از سه حیوان حلزون، لاک پشت و یوزپلنگ بهره می برد.

رایتل، جایگاه سازی و برندسازی

در تصاویر فوق حلزون نماد همراه اول است برای همین بر زمینه آبی حرکت می کند و لاک پشت نیز بر روی رنگ برند ایرانسل در حرکت است و نهایتا قهرمان سرعت از راه رسیده و با اینکه بعد از حلزون و لاک پشت شروع به حرکت نموده اما از هر دوی آنها پیشی میگیرد، اینترنت پرسرعت رایتل از راه رسیده است. (مشاهده در آپارات)

گفتگو در مورد برند رایتل

در تبلیغ تلویزیونی دیگری دو نفر به صورت زیر با هم مکالمه می کنند:

نفر اول:گوشیت اینترنت داره !؟
نفر دوم: آره داره …
نفر اول: ببین ، اینترنتـــــــا !؟

در این تبلیغ نیز رایتل به روشنی خودش را در مقابل رقبا قرار داده و اعلام برتری می نماید. (مشاهده در آپارات)

از نوع تبلیغات رایتل مشخص است که مدیران این شرکت می خواهند برند خود را در مقابل همراه اول و ایرانسل به عنوان پرسرعت ترین اینترنت همراه جایگاه سازی نمایند، بنابراین پیشنهاد می گردد در این راستا به نکات زیر نیز توجه شود:

جایگاه یابی مجدد: تقریبا می توان گفت که همه ی رقبای رایتل اعم از اپراتورهای موبایل و ISP ها همگی مدعی اینترنت پرسرعت هستند، در چنین فضای رقابتی آن هم در شرایطی که تفاوت چندانی در سرعت ارائه شده احساس نمی شود و همه ی برندهای مذکور به نسبت توقع مشتریانشان ارائه دهنده ی اینترنت کم سرعت حلزونی هستند، جایگاه سازی مبتنی بر سرعت اینترنت پروژه ی پرخطری است، چراکه جایگاه سازی برند زمانی تحقق یافتنی است که بر برتری های قابل لمس متکی باشد، از سوی دیگر رایتل نباید فراموش نماید که نسل سوم، نسل چهارمی هم در ادامه اش دارد، پس همان مقدار برتری در سرعت نیز همیشگی نخواهد بود، بنابراین شاید بهتر باشد رایتل یک قدم به عقب برگشته و مجددا جایگاه یابی نماید.

روابط عمومی: اتکای به تبلیغات برای جایگاه سازی برند یعنی هدر دادن سرمایه ی شرکت، بهتر است رایتل به روابط عمومی توجه بیشتری نماید، منظور از روابط عمومی جلب توجه هدفمند رسانه ها و مردم است. تبلیغات شامل چیزهایی است که خودمان در مورد برندمان می گوییم و روابط عمومی شامل حرف های رسانه ها و مردم در مورد برند ماست. تبلیغات اعم از تبلیغات تلویزیونی، اینترنتی و … به یک میزان در اختیار رایتل و رقبای رایتل قرار دارد، اما تاثیرگذاری بر روابط عمومی چیزی نیست که بتوان به راحتی به آن دست یافت. همیشه آنچه سخت به دست می آید ارزشی فراتر دارد…

نظر شما چیست؟

  1. خودتان را جای برندهای ارائه دهنده اینترنت بگذارید، از سویی مردم از شما اینترنت پرسرعت واقعی می خواهند و از سویی قانون راه شما را برای ارائه سرعت بیشتر بسته است، در چنین حالتی برای جلب رضایت مشتری و ایجاد تمایز با رقبا به چه اقداماتی روی می آورید؟
  2. آیا با شیوه ی تبلیغات رایتل موافقید؟ اینکه به برندهای رقیب به عنوان حلزون و لاک پشت نگاه نماید؟

 


 

مطلب تکمیلی:
یک هفته بعد از انتشار مطلب فوق، خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی با عنوان “تخریب رقبا به بهانه جذب مشترک؛ پدیده‌ای زشت در تبلیغات اپراتورها” علاوه بر تبلیغات رایتل به بررسی تبلیغ جدید همراه اول نیز پرداخته است…  مطالعه خبر در خبرگزاری فارس

8 نظر

  1. فکر می کنم کار رایتل درست بوده. همراه اول و ایرانسل تو تبلیغاتشون ادعا می کنن که اینترنت پرسرعت همراه دارن اما من از همشون استفاده کردم ، سرعت رایتل قابل مقایسه نیست، واقعا عالیه
    به نظر من رایتل باید تفاوتش رو خیلی صریح نشون می داد

  2. ایمان

    به نظر من سرعت اینترنت رایتل نسبت به همراه اول و ایرانسل چندان تفاوتی نداره که یه طوری براش تبلیغ می کنن انگار دیگه اینترنت بهترش وجود نداره
    من یک مگابیت اینترنت رایتل دارم ولی اصلا ازش راضی نیستم .به همون اندازه سرعت ایرانسل و همراه اوله .تفاوت زیادی نمی بینم.

دیدگاهتان را بنویسید