کرم حلزون و کاهش اعتبار تبلیغات تلویزیون

اخیرا تبلیغات زیادی از کرم حلزون در تلویزیون دیده می شود، اما آیا این تبلیغات در راستای برندسازی هستند یا خیر؟ در این مطلب ابتدا به اشتباه در انتخاب نام برند و سپس به کاهش اعتبار تبلیغات تلویزیونی خواهیم پرداخت.

اشتباه در انتخاب نام برند

من چه چیزی تولید می کنم؟ کرم حلزون. پس بهتر است اسمش را همان کرم حلزون بگذارم!
اما یک سوال، اگر 5 تولیدکننده ی دیگر کرم حلزون در بازار پیدا شوند، محصول من چطور از محصول آنها متمایز خواهد شد؟
وقتی به پاسخ سوال فوق فکر کنید متوجه خواهید شد که چرا گوگل به جای search.com، دامنه ی google.com را برای خود برگزیده است.
نام حلزون برای محصول کرم حلزون، یک نام کاملا عمومی محسوب می شود، بنابراین استعداد بسیار کمتری برای تبدیل شدن به برند را دارد، بهتر بود از یک نام خاص برای نامگذاری برند استفاده می شد، نامی که در دراز مدت تبدیل به برندی قدرتمند شده و از سایر تولیدکنندگان کرم حلزون متمایز شود.

برند آب معدنیمشکلات انتخاب یک نام کاملا عمومی برای برند چیست؟

عدم تمایز و دیده نشدن مهمترین مشکلات استفاده از نام کاملا عمومی در برندسازی هستند اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد:
افزایش آسیب پذیری: ممکن است امروز در اخبار اعلام شود که تعدادی از آب معدنی ها، سلامت افراد را به خطر می اندازند، در این خبر نام برند خاصی برده نمی شود، اگر برندی مثل آب معدنی نامینیک، دارای اعتبار زیادی در میان مردم باشد، کمترین آسیب را از پخش خبر مذکور خواهد دید، چرا که مردم با خودشان می گویند: نامینیک که آب معدنی شناخته شده و معتبری است، حتما منظورش آب معدنی های تازه به دوران رسیده است، اگر نامینیک مشکل داشت در این چند سال صدایش در می آمد نه الان…
حالا اگر آب معدنی نامینیک، چنین اسمی نداشته و صاحب نام کاملا عمومی “آب معدنی” بود چه اتفاقی می افتاد؟ مسلما در چنین حالتی آسیب بیشتری از خبر منفی میدید چرا که نام برندش مستقیما در خبر آورده شده است.

 

کرم حلزون نامینیک

استفاده سایر برندها از برند شما: نام برند شما کرم حلزون است، اگر من امروز دست به کار شده و کرم حلزون نامینیک را تولید کنم، می توانم بدون هیچ مشکلی در روی بسته بندی بنویسم نامینیک و کمی پایین تر بنویسم: کرم حلزون!
من از نام برند شما استفاده کرده ام اما نه مشتری ها مرا متهم به سوء استفاده خواهند کرد و نه شما می توانید از حقوق برندتان دفاع کنید، درمقابل شما هرگز نمی توانید روی بسته بندی محصولتان بنویسید کرم نامینیک، چراکه نامینیک یک برند خاص است اما کرم حلزون یک برند کاملا عمومی است، درست مثل فضاهای عمومی که همه می توانند از آنها استفاده کنند. شما با صرف هزینه های کلان برندسازی نموده و محصول را جا انداخته اید و حالا من با کرم نامینیک به راحتی از اعتبار برند شما بهره می برم، افراد زیادی برای خرید کرم حلزون به فروشگاه مراجعه می کنند و فروشنده برایش فرقی نمی کند که کرم حلزون نامینیک را به آنها بدهد یا کرم حلزون بی نام را، چراکه مشتری میگوید: کرم حلزون می خواهم، و فروشنده می پندارد برند برای مشتری مهم نیست.

کاهش اعتبار تبلیغات تلویزیونی

اگر کرم حلزون را در گوگل جستجو کنید به وبلاگی به آدرس halazun.persianblog.ir خواهید رسید، اینطور که پیداست این وبلاگ در کنار وبسایت halazun.ir به معرفی کرم حلزون می پردازد، در مطلبی از وبلاگ حلزون با فونت درشت نوشته شده است: تبلیغ شده در تلویزیون!

تبلیغات تلویزیونی کرم حلزون

چرا این عبارت با تاکید فراوان ذکر شده است؟ تصور بنده این است که شرکت مذکور اینطور می پندارد که تبلیغات در تلویزیون به محصولشان اعتبار می دهد، برای همین ضمن تبلیغات پیوسته تلویزیونی، در سایت نیز با افتخار از تبلیغات تلویزیونی یاد می کنند، از طرفی دکتر پروانه ساکت، متخصص پوست و مو گفته اند که: استفاده از کرم‌های بهداشتی و آرایشی با نام‌های کرم خرچنگ،‌ حلزون و میگو برای رفع چین و چروک و ترمیم زخم‌ها فقط تبلیغات است و این امر به منظور کسب پول بیشتر توسط افراد سود جو در شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود، همشهری آنلاین به انتشار این اظهارات پرداخته و از سوی دیگر جوان آنلاین و صراط نیوز در مورد اینکه تبلیغات ماهواره ای حلزون به تلویزیون ایران راه پیدا کرده سخن گفته اند.

مجددا به جمله دکتر پروانه ساکت دقت بفرمایید، در بخشی از سخنانشان آمده است که “…فقط تبلیغات است” ، می گویند کلمه را باید در جمله معنا کرد، در این جمله کلمه تبلیغات چه معنایی دارد؟ به راحتی می توان واژه ی دروغ را جایگزین کلمه تبلیغات کرد. منظور بنده این نیست که هر تبلیغاتی دروغ است، مسلما اینطور نیست اما یک مساله را باید پذیرفت، اینکه اعتبار تبلیغات به مرور زمان برای مردم کمرنگ تر و کمرنگ تر خواهد شد، البته تبلیغات تلویزیونی اعتبار بیشتری نسبت به برخی روش های تبلیغاتی دارد اما می بایست برای حفظ اعتبارش محدودیت هایی را قائل گردد، تلویزیون نباید هر تبلیغی را پذیرا باشد، برند جی ال ایکس در تبلیغات تلویزیونی در معرفی محصولش می گوید: می تونی با سرعت موشک تو اینترنت بچرخی! حال آنکه سرعت اینترنت هیچ ارتباطی به تبلت و تلفن همراه ندارد. و این جمله مصداق فریب دادن مخاطب است، وقتی برندهایی نظیر جی ال ایکس با تبلیغات عجیب و غریب در تلویزیون ظاهر شوند، تبلیغات تلویزیونی به مرور زمان با کاهش جدی اعتبار مواجه خواهد شد. و این کاهش اعتبار در عصری که سایر رسانه ها وارد رقابت با تلویزیون شده اند اصلا به نفع مدیران این رسانه نخواهد بود.

برندسازی کرم حلزوندر نهایت انتشار مطالب مختلف در رسانه ها بر علیه کرم حلزون، نه به نفع این برند خواهد بود و نه به نفع تلویزیون، اگر شخصی به رسانه ای اعتماد داشته باشد و یکبار کوچکترین نقدی از کرم حلزون را در آن رسانه مطالعه کند، این برند نخواهد توانست با تبلیغات تلویزیونی، محیطی، اینترنتی و … آثار ذهنیت منفی به وجود آمده را پاک نماید.

بنابراین بهتر است کرم حلزون در ابتدا نامی مناسب برای خود برگزیده و سپس به واکنش های منفی رسانه ها در مورد محصولش پاسخگو باشد، ممکن است واکنش منفی رسانه ها به کرم حلزون ناشی از کمبود اطلاع باشد، مدیر برند می بایست در مقابل اطلاع رسانی کند، یا احتمال دارد واقعا مشکلی در این محصول وجود داشته باشد، در اینصورت باید مشکل را رفع نموده و سپس در مورد بهبود محصول اطلاع رسانی کرد، وقتی رسانه ها به جنگ برندی می روند، آن برند بهتر است با همان رسانه ها و یا با رسانه هایی قوی تر پاسخ بگوید، پاسخ دادن با ابزار تبلیغات بی نتیجه خواهد ماند، تبلیغات همیشه در مبارزه با روابط عمومی بازنده است.

مطلب تکمیلی در مورد کیفیت کرم حلزون:
حدود 20 روز بعد از انتشار مطلب فوق در نامینیک، خبری در همین رابطه در قدس آنلاین منتشر شده است:
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور:  از وقتی تبلیغات این کرم شروع شده، هم به سازمان بازرسی کل کشور و هم به صدا و سیما اعلام کردیم که این محصول کانالهای قانونی برای تبلیغات را طی نکرده. از تولید کننده ها هم شکایت کردیم و برایشان احظاریه فرستادیم…. ادامه خبر در روزنامه پزشکی ایران

حدود 60 روز بعد از انتشار مطلب فوق در نامینیک، خبری در همین رابطه در تابناک منتشر شده است:
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو طی نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما، ضمن اعلام توقف تولید محصولات تقلبی شرکت سپیده ماهان، توقف پخش آگهی‌های آن در رسانه ملی را خواستار شد…. ادامه خبر در تابناک

38 نظر

  1. منصوره کشاورز

    من چند سال پیش یک کرم ضد آفتاب حلزون گرفتم، احتمالا به این کرمی که داره تبلیغ میشه ربطی نداره ولی نتیجه خاصی ازش نگرفتم و برای بار دوم نخریدمش.
    متاسفانه خیلی از برنامه های صدا و سیما که ظاهر تبلیغات ندارن، به تبلیغات تبدیل شدن و اعتماد مردم رو به همه چیز کم کردن.

  2. عرض سلام و ادب
    خدمت جناب توکلی
    مطالب جالبی بود
    نکته ای که بنده متوجه شدم اهمیت برند سازی در یک سرمایه گذاری کلان و شاید حتی خرد می باشد.
    شرکتی که تمامی جنبه های برندینگ را رعایت نکرده و صرفا هزینه های میلیاردی برای تبلیغات خود می کند و به جای حرفه ای نگاه کردن به موضوع، بر یک بعدی حرکت کردن خود تاکید دارد، مسلما با مشکل روبرو خواهد شد.
    با تشکر

    • ساحل

      سلام من از کارکنان این شرکت هستم اول از همه جواب خانم مریم که این شرکت خدارو شکر خیلی موفق وسربلند هست و با پیام شما رسوا نمیشه بعد از اون محصول حلزون تاییدیه از وزارت بهداشت داره شما اول پروانه طبابت دکتر پروانه ساکت رو بذارید که راجع بهش نظر دادن بعد نظرای خودتونو بذارید

          • محمد

            ما جنبه تبلیغات داریم ولی نه اینکه هر بار که پیام بازرگانی پخش یشه یکیش حلزون و تنتاک و … باشه اونم 5 دقیقه کامل !
            فکر می کنن مردم هالیش.ن نیست ؟
            اگر واقعا تبلیغات این محصول از راه قانونی انجام می شد در روز شاید 1 دقیقه هم نمی تونست تبلیغ کنه !
            می دونید هزینه هر ثانیه پخش تبلیغ در صدا و سیما چقدره ؟!!

  3. حامد

    سلام
    مطالب جالبی نوشتید ولی این مطالب در حد فهم خیلی ها نیست برداشت خیلی ها اینه که کرم حلزون تبلیغاته فقط
    ماها که این کاره ایم میدونیم منظورتون اینه که باید برند سازی بشه و با این کار از آسیب به شرکت یا محصول خاص جلوگیری بشه
    ضمنا درست نیست به سایت یا وبلاگی اشاره کنی و آدرشو بزاری
    میدونم دنبال نامی ولی بلند پروازی همیشه جواب نمیده

  4. حامد

    کرم حلزون ساخت ایران

    پکیج جوان کننده و از بین برنده چین و چروک پوست صورت

    با توجه به تاثیرات مخرب زندگی مدرن امروزی (استرس و آلودگی) گذشت زمان، تغییرات فصلی و هورمونی و تغییرات در پوست ایجاد میشود که نیازبه مراقبت ویژه دارد.

    این پکیج جهت جوانسازی و از بین بردن چین و چروک پوست صورت ساخته شده و شامل محصولات ذیل میباشد :

    صابون نیوتودی
    تمیز کننده و شاداب کننده پوست و نرم کننده و مرطوب کنندهپوست و ضد عفونی و پاک کننده پوست

    ژل طلایی نیوتودی
    جلوگیری از پیری و افتادگی پوست – برطرف کننده چین و چروک صورت – برطرف کننده ترکهای پوستی بدن و صورت

    ماسک طلایی نیوتودی
    روشن و صاف کننده پوست ، لایه بردار و جوان سازی پوست ، بر طرف کننده جوش های سر سیاه.

  5. ناهید

    از مطلب آموزنده ای که در رابطه با برند سازی نوشتید ممنونم.ولی ای کاش فقط به همون مثال آب معدنی اکتفا میکردید که در رابطه با کیفیت پکیج حلزون برای خواننده ها تردیدی ایجاد نشه.چون قصد شما فقط اطلاع رسانی در رابطه با برند سازی بود نه کیفیت محصولات حلزون.البته من قصدم از این نوشته تایید این محصول نیست.

  6. امید

    سلام دوستان
    مطالبی که شما در مورد برند سازی فرمودید کاملا درسته
    فقط یک نکته میخواستم درمورد دکترهایی بگم که برای اینکه اسمشون مطرح بشه یه نظری در مورد یک موضوع یا یک محصول میدن تا معروف بشن بدون اینکه اطلاعی داشته باشن
    نمیشه اسم اینها رو دکتر گذاشت

    یک محصول بهداشتی که تو شبکه های داخلی تبلیغ میشه حتما دارای تاییدیه بهداشت هست چون اگه دارای تاییدیه بهداشت نباشه صدا وسیما اجازه تبلیغات رو بهش نمیده

    به نظر شما نظر یه دکتر که معلوم نیست کیه مهمه یا صدا و سیما که همه بهش اطمینان کامل داریم ؟

  7. Pingback: کرم حلزون با پوست چه می‌کند؟ - سایت تخصصی شترمرغ و محصولات شترمرغ

  8. دانیال

    آقای توکلی عزیز دو مطلب هست که میخواستم بهش اشاره کنم …
    یک اینکه تلویزیون دولتی ایران دیده وقتی تو ماهواره سود سرشاری از تبلیغات تلویزیونی به جیب صاحب کانال و همچنین صاحب برند میره چرا ما ازش بی بهره باشیم ….
    در ادامه اینکه یه عادت در بین زبان عامیانه مردم وجود داره که اولین برند هر محصول که میاد همون میشه اسم اون محصول مثلا :
    پفک (اسنک مینو) … : میری مغازه میگی آقا پفک چی توز طلایی یا موتوری داری ؟؟؟؟
    تاید (پودر لباسشویی آمریکایی) : بفرموده خونه منو مامور میکنند برو تاید بگیر … منم میپرسم تاید چی بگیرم شوما تاژ بانو ….؟؟؟!!
    ویندوز ( سیستم عامل مایکروسافت ) : این گوشی یا تبلت جدید که گرفتی ویندوزش چیه ؟ بار ها شده من سر همین قضیه دعوام بشه با طرف که بگم ویندوز واسه مایکروسافته بگو سیستم عامل … مثلا در جواب گفتم ویندوز نیس مک او اس Mavericks ـه یا iOS 7
    خوب وقتی میبینید که اینجوری مردم با این اشتباه های لپی حال میکنند چرا نباید یه شرکت بیاد با بی هنری هر چه تموم تر این اسمو بذاره رو محصولش جالب تر اینجاس که یه شرکت بیاد یه لپ تاپ یا کامپیوتر بده بیرون اسم برند شو بذاره لپ تاپ یا کامپیوتر … توهین میشه به قبلیا … یعنی اونا کامپیوتر نبودن این کامپیوتره 😀

  9. هادی

    تشکر بابت مطلب مفیدتون
    اما یک سوال در مورد “مشکلات انتخاب یک نام کاملا عمومی”
    مواردی که در این خصوص گفتید قطعا درسته اما چیزی که برای من عجیبه اینه که apple هم یک اسم عمومی هست، این مشکلات برای اپل وجود نداشته؟
    ضمن اینکه یادمه تو کتاب زندگینامه جابز نوشته بود که بعد از انتخاب نام apple با یه گروه موسیقی که همین اسم رو داشته به مشکل میخورن! کلمات عمومی مثل apple مگه امکان ثبت دارن؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید