برندسازی بدون گوگل و فیس بوک

دوست عزیزی با ارسال نظر پرسیده اند: آیا اینکه تصور کنیم روزی بدون گوگل و فیس بوک میشه برندسازی اینترنتی کرد، تصور عاقلانه ای هست؟
آیا برندسازی اینترنتی چیزی جز سئو و شبکه های اجتماعی هم هست؟

برندسازی اینترنتی بدون گوگلحمید توکلی: دوست عزیزم، نیازی به تصور نیست، یاهو یکی از ده ها برند اینترنتی است که بدون گوگل و فیس بوک ساخته شده است، گوگل بدون فعالیت در فیس بوک به برند تبدیل شده است و فیس بوک نیز بدون نیاز به سئو مسیر مبدل شدن به برند را پیموده است، همین چند مثال کافی است برای اثبات اینکه برندسازی اینترنتی محتاج گوگل و شبکه های اجتماعی نیست.

برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که فعالیت در شبکه های اجتماعی به معنای برندسازی اینترنتی است، غافل از آنکه بسیاری از آنها بیش از آنکه از شبکه های اجتماعی بهره برداری کنند مورد بهره برداری قرار میگیرند، اگر شبکه های اجتماعی نظر مدیران سایت ها را جلب نمی کردند، امروز شما لوگوی آنها را در هر سایتی مشاهده نمی کردید، بهتر است برای برندسازی اینترنتی به جای تاکید در استفاده از شبکه های اجتماعی و گوگل از شیوه های برندسازی آنها درس بگیریم و به این سوال فکر کنیم که چطور می توان کاری کرد که مدیران سایت های مختلف با هدف حمایت از خودشان، لینک و لوگوی ما را در سایتشان قرار دهند؟

شبکه های اجتماعیبنده تاثیرات مثبت موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی را رد نمی کنم اما آنها فقط ابزار هستند، یک تعمیرکار با استفاده از ابزارهایش می تواند یک تلویزیون را تعمیر کند اما اگر کودکی با همین ابزارها بازی کند تلویزیون سالم را هم از بین خواهد برد، پس ابزار بدون دانش تعمیر به درد نمی خورد، منظور از دانش تعمیر، صرفا دانش استفاده از ابزارها نیست، ممکن است شما نحوه ی استفاده از سیم چین، پیچ گوشی، هویه و …. را به خوبی بدانید اما باز هم قادر به استفاده ی هماهنگ از آنها در راستای تعمیر تلویزیون نباشید.

برای درک بهتر برندسازی اینترنتی، کتاب برندسازی اینترنتی را مطالعه فرمایید و به مطلب “برندسازی نامینیک با طبقه بندی جدید” نیز نگاهی بیاندازید.

 

13 نظر

  1. من با تمام حرف های ایشونموافق نیستم
    بذارید یه مثال ساده بزنم،مثل وبسایت شما یک فرزند و گوگل و شبکه اجتماعی یک خانواده
    آیا یک فرزند بدون خانوانده میتونه رشد کنه و به جاهای خوبی برسه؟!
    نمیگم نه ولی خیلی کم پیدا میشه فرزند(سایتی)که بدون یاری خانواده(گوگل و…) بزرگ بشه و روی پای خودش بایسته!

    • دوست گرامی.
      مطلبی که بنده نوشته ام در مورد سایت هایی است که می خواهند به برند تبدیل شوند، فرموده اید که خیلی کم پیدا میشه، کاملا درست می فرمایید، موضوع این است که برندها کم هستند و کم می مانند.
      اما همان سایت هایی که کم پیدا می شوند، بیش از سایت های دیگر روی خودشان حساب باز می کنند، همان ها قدرت تبدیل شدن به برند را دارند.

      البته ممکن است نیاز باشد برخی برندها از شبکه های اجتماعی بهره برداری کنند، عرض بنده این نیست که استفاده نکنید، عرض بنده این است که از خودمان بپرسیم: آیا بدون شبکه های اجتماعی و گوگل هم میتوانیم موفق شویم یا خیر؟ اگر پاسخ بله است شروع کنیم، از آنها هم بهره ببریم برای موفقیت بیشتر.
      ضمن آنکه استفاده از شبکه های اجتماعی را برابر با برندسازی نبینیم، استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند در راستای برندسازی باشد.

      ————–

      استفاده از سئو و شبکه های اجتماعی برای سایت های معمولی بسیار موثر است، تاکید میکنم که این مطلب برای برندهای اینترنتی نوشته شده که مسائل مربوط به خود را دارند نه سایت های معمولی.

      پیروز و پایدار باشید.

    • جواب برای هر سایت متفاوت است، بستگی به موضوع و اهداف سایت دارد، اما به طور کلی در حال حاضر، شبکه اجتماعی گوگل پلاس برای کسانی که اهمیت بیشتری به سئو می دهند مناسب تر است، چراکه همانطور که مطلع هستید گوگل به شخصی کردن نتایج جستجو روی آورده و گوگل پلاس عامل موثری برای موفقیت در نتایج شخصی است.
      ضمن آنکه گوگل به مرور ارتباط بین سرچ و شبکه اجتماعی اش را افزایش خواهد داد.

        • دو معیار را در نظر بگیرید:
          1- کدام روش بیشتر توجه مخاطبین گوگل پلاس را جلب می کند؟
          2- کدام روش برای مخاطب ساده تر است؟

          من فکر میکنم یک تکه ی جذاب از مطلب به همراه تصویری از مطلب، توجه را بیشتر جلب می نماید.
          شاید برای مخاطب راحت تر این باشد که همه ی مطلب را همانجا بخواند اما این مساله در مورد هر مطلبی صادق نیست، مطلبی که پر از تصویر بوده و طولانی است مناسب محیط گوگل پلاس نیست.

          بنابراین تصور بنده این است که یک جمله ی جذاب که از متن باشد یا در مورد متن نوشته شود + تصویر برای اکثر سایت ها بهتر باشد.

          با اینحال پیشنهاد میکنم برای آنکه متوجه شوید مخاطب سایت شما از کدام روش بیشتر استقبال می کند، با روش های مختلف این کار را انجام داده و واکنش ها را بررسی نمایید، بررسی واکنش ها ما را به نتایج بهتری می رساند.

  2. منصوره کشاورز

    “چطور می توان کاری کرد که مدیران سایت های مختلف با هدف حمایت از خودشان، لینک و لوگوی ما را در سایتشان قرار دهند؟”
    این کاری هست که شبکه های اجتماعی اون رو به بهترین نحو انجام دادن و امروز سایت های زیادی در خدمت معرفی شبکه های اجتماعی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید