برندشناسی از نگاه گوگل

گوگل یک برند اینترنتی است و به برندهای اینترنتی احترام می گذارد، به آنها اعتماد دارد و جایگاه های شایسته ای را برای آنها در نظر می گیرد، اما یک سایت چطور به عنوان یک برند شناسایی می شود؟

فیس بوک - فاکس نیوز

۱. نام برند شما چقدر جستجو می شود؟

وقتی شما با جستجوی عبارت های زیر به سایت نامینیک مراجعه می کنید، گوگل با خودش می گوید افراد دنبال برندسازی اینترنتی هستند و به سایت نامینیک وارد می شوند.

  • برندسازی اینترنتی
  • برندسازی آنلاین
  • اینترنت برندینگ
  • مدیریت برند در اینترنت
  • برندسازی الکترونیکی
  • و…

اما زمانی که با جستجوی کلمات کلیدی زیر وارد سایت می شوید، گوگل با خودش می گوید افراد مستقیما دنبال نامینیک هستند، پس احتمالا قبلا به این سایت وارد شده و از آن نتیجه گرفته اند:

  • نامینیک
  • naminik
  • www.naminik.com
  • نامینیک برندسازی اینترتی
  • سایت نامینیک
  • و…

چنانچه میزان افرادی که با جستجوی نام برند، آدرس سایت و … به سایت شما وارد می شوند، بسیار قابل توجه باشد، گوگل سایت شما را به عنوان یک برند خواهد شناخت، با در نظر گرفتن این مساله، اگر نام برند شما، کاملا خاص بوده و صرفا متعلق به خودتان باشد قطعا گوگل نیز در تشخیص سرچ های مربوط به برند شما راحت تر خواهد بود، به عنوان مثال نامینیک، یک نام خاص محسوب می شود و وقتی کسی آن را جستجو می کند به دنبال سایت نامینیک و یا مطلبی در مورد سایت نامینیک است، اما اگر کسی کلمه ی “ملت” را در گوگل جستجو کند آیا میتوان با اطمینان گفت که به دنبال بانک ملت است؟ برندهایی نظیر ملت، میهن، پاسارگاد، مهر، البرز، خورشید، پارس و … برند عمومی محسوب شده و توسط شرکت های متعددی به کار می روند.

۲. سایت شما چقدر بر دیگر سایت ها تاثیر می گذارد؟

برندها موثرند و بازارها را رهبری می کنند، پس اگر نشان دهید که سایت موثری داشته و می توانید با فعالیت های چشمگیر روی دیگر سایت ها تاثیر بگذارید احتمال آنکه به عنوان برند شناسایی شوید بیشتر می شود، به عنوان مثال وقتی سایت های دیگر مطالب شما را با ذکر منبع و یا بدون ذکر منبع کپی می کنند، وقتی در مورد مطالب شما، مطالب دیگری می نویسند و به شما اشاره می کنند، وقتی سایتتان را معرفی می کنند، وقتی حتی نام برند شما را بدون لینک می آورند و… گوگل بیشتر ایمان می آورد که شما یک برند هستید.

۳. آیا موفقیت سایت شما ادامه دار است؟

ممکن است یک سایت در یک مقطع زمانی به صورت بسیار چشمگیری رشد کرده و سپس رو به افول برود، موفقیت های یک سایت زمانی بسیار تاثیر گذار خواهند بود که به موفقیت های بعدی گره خورده و موفقیت کلی یک برند را تشکیل دهند، یک برند از دید گوگل، سایتی با موفقیت های پایدار و دنباله دار است، ضمن آنکه هر چه زمان بگذرد اطمینان گوگل به آنکه سایت شما یک برند است بیشتر می شود.

۴. چقدر روی سایت شما کلیک می شود؟

اگر 10 نفر برندسازی اینترنتی را جستجو کنند و 9 نفرشان به سایت نامینیک وارد شوند می گوییم CTR سایت نامینیک در این کلمه کلیدی 90% است. یکی از مشخصه های برندها از نگاه گوگل آن است که CTR بالایی دارند، یعنی وقتی افراد آنها را در نتایج جستجو می بینند دلشان می خواهد حتما روی آنها کلیک کنند حتی اگر در رتبه های پایین تر قرار داشته باشند.

۵. آیا برندهای دیگر به شما توجه می کنند؟

از دید گوگل یک برند با سایر برندها در ارتباط است، اگر در سایت چندین برند معتبر به سایت شما اشاره شود، احتمال آنکه به عنوان برند شناسایی شوید بالاتر می رود، ممکن است یک برند خبری به شما لینک بدهد، مثل سایت تابناک، یک برند تجاری مثل سایت گلدیران و یا یک برند شخصی مثل سایت یک کارگردان محبوب.

۶. شما به چه سایت هایی بها می دهید؟

از مشخصه های برندهای اینترنتی این است که به راحتی به هر سایتی لینک نمی دهند. از تبلیغات استقبال نمی کنند و یا اگر هم بخواهند قسمتی از سایت را به تبلیغات اختصاص دهند، تعادل را رعایت کرده و از تبلیغات آزار دهنده دوری می کنند. (اطلاعات بیشتر در کتاب دیوان سئو)

۷. سایت های دیگر چطور به شما اشاره می کنند؟

به متنی که به آدرس اینترنتی پیوند خورده و لینک را تشکیل می دهد، متن لینک شده یا Anchortext می گویند، به عنوان مثال این یک انکرتکست است: متن لینک شده

اگر بیشتر سایت هایی که می خواهند به نامینیک اشاره کنند، از نام برند در لینک دهی بهره برده و اینطور لینک نمایند: نامینیک، گوگل بیشتر احساس خواهد کرد که با یک برند طرف است اما اگر میزان سایت هایی که اینطور لینک می دهند: برندسازی اینترنتی، قابل توجه تر باشد، گوگل کمتر احساس می کند که نامینیک یک برند است، به عنوان مثال اگر شما بخواهید به twitter.com لینک دهید، هیچگاه اینطور لینک نخواهید داد: شبکه اجتماعی – بلکه اینطور اشاره خواهید کرد: توئیتر

۸. آیا از روش های متقلبانه ی سئو بهره می برید؟

اگر برندها بخواهند به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو روی آورند همیشه آن را در الویت دوم بعد از بهینه سازی برای مخاطب قرار خواهند داد، ضمن آنکه هیچگاه از روش های متقلبانه ی سئو بهره نخواهند گرفت، بنابراین نمی توانید هم در لیست برندها قرار بگیرید و هم آنکه متقلب باشید.

۹. آیا بازدیدکنندگان به سایت شما بر می گردند؟

چنانچه سایت شما به بازگرداندن بازدیدکننده و ایجاد استمرار بازدید بیش از جذب بازدیدکننده ی جدید بها بدهد، احتمال آنکه به عنوان برند شناسایی شود افزایش خواهد یافت.

نحوه تشخیص برند اینترنتی توسط گوگل

شاید بپرسید مهمترین و موثرترین راه برای اینکه گوگل ما را به عنوان یک برند شناسایی کند چیست؟

تجربه نشان می دهد که گزینه ی اول موثرترین است، اینکه نشان دهید عده ی زیادی به گوگل سر می زنند تا بعد از آن مستقیما به سایت شما مراجعه نمایند. برند شما می بایست حداقل هزار بار در روز جستجو شود، کار سختی است و البته کارهایی که شما را تبدیل به برند می کند، باید هم سخت باشد.

همه ی موارد مذکور را می توان به این صورت خلاصه کرد: برند اینترنتی بیش از هر چیز دیگر به مخاطب بها می دهد، مخاطب هم این مساله را فهمیده و به برند اینترنتی بها می دهد، گوگل نیز متوجه ارزش آن برند نزد مخاطبین شده و به آن بهای ویژه ای می دهد.

18 نظر

    • ممنونم از لطف همیشگی تو

      سایت هایی که وقتی نام برندشان را جستجو می کنیم، به صورت تصویر آخر ظاهر می شوند، “سایت لینک” دارند.
      “سایت لینک” نشان دهنده ی میزانی از اعتبار سایت هست اما به معنای برند بودن سایت از نگاه گوگل نیست.

      شناسایی شدن به عنوان برند سخت تر از آنی است که نامینیک توانسته باشد در کمتر از سه ماه این مسیر را طی کند.

      جمله ی زیر را می توان به عنوان خلاصه مطلب فوق و معیاری برای تشخیص برند بودن یک سایت از نگاه گوگل دانست:

      “برند شما می بایست حداقل هزار بار در روز جستجو شود”

      نامینیک یا naminik.com یا سایت نامینیک و … هزار بار در روز جستجو نمی شود، پس سایت نامینیک به عنوان برند شناسایی نشده است.

      یادآوری: معیارهای تشخیص برند توسط گوگل هرچند برگرفته از معیارهای واقعی یک برند است اما به آن معنا نیست که سایت هایی که از نگاه گوگل برند نیستند، از نگاه علم برندسازی نیز برند نباشند.

      پیروز و پایدار باشی.

    • گوگل پلاس یک ابزار هست که میشه از اون در راستای برندسازی استفاده کرد اما بهره برداری از گوگل پلاس یا سایر شبکه های اجتماعی همیشه در راستای برندسازی نیست.

      بنابراین تاثیر گوگل پلاس در برندسازی اینترنتی بسته به نحوه ی استفاده از اون هست. یک کارشناس الکترونیک می تونه با ابزار هویه یک دستگاه الکترونیکی رو تعمیر کنه، اما اگر هویه و دستگاه خراب رو به بنده بسپرسید ممکنه دستگاه رو از بین ببرم.
      نقش هویه در تعمیر کاملا وابسته به کسی است که از اون استفاده میکنه.
      پیروز و پایدار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید