اشتباه در انتخاب نام مهدیکا

در نامینیک وبسایت های زیادی را نقد و بررسی خواهیم کرد، وبسایت هایی که هر کدامشان درسهایی به ما می دهند، نقد را از وبسایتی شروع میکنیم که خودمان آن را راه اندازی کرده ایم، سایت مهدیکا

اهمیت رنگ در برندسازی اینترنتی1. رنگ: رنگ آبی به عنوان رنگ برند مهدیکا انتخاب شده است، از آبی در طراحی لوگو، طراحی سایت و … استفاده شده اما از اشتباهاتمان در مهدیکا این است که در طراحی جلد کتاب های الکترونیکی و صفحه آرایی آنها، از رنگ آبی استفاده نکرده ایم، این در حالی است که کتاب های نارنجی و طوسی رنگ مهدیکا، بیشترین سهم بازدید را به خود اختصاص داده اند.

2. دامنه سایت: هرچند دامنه ی mahdika.com به همان صورتی که خوانده می شود، تایپ می گردد و  اکثر افراد آن را به یک صورت می نویسند اما تا به حال با دو نفر مواجه شده ام که وقتی از آنها خواستم مهدیکا.کام را در مرورگر تایپ کنند، اینطور نوشتند: mahdik.com

یعنی حرف a آخر مهدیکا را تایپ نکردند، علت آن بود که آن دو نفر حرف k را به صورت کا تلفظ می کردند، البته تعداد بسیار کمی دچار این اشتباه می شوند اما اگر این اشتباه برای نام گذاری برندی مهم تر اتفاق می افتاد، مشکل بیشتر دیده می شد، خوشبختانه اکثر مخاطبین مهدیکا، مدیران سایت ها هستند و احتمال آنکه دچار چنین خطاهایی شوند بسیار کم است اما اشتباه هر چقدر هم که کوچک باشد، اشتباه است.

راه حل: بهتر است بعد از آنکه دامنه ای را برای ثبت در نظر میگیرید، لااقل با 10 نفر از دوستانتان تماس گرفته و پس از ذکر نام دامنه از آنها بخواهید که آدرس سایت مد نظرتان را به صورت پیامک برایتان ارسال کنند، وقتی پشت تلفن می گویید مهدیکا.کام را میخواهم ثبت کنم، جمله را آرام و شمرده نخوانید، به صورت معمولی آدرس سایت را بگویید و منتظر دریافت پیامک هایشان بمانید، وقتی هر 10 پیامک به دستتان رسید، ببینید آیا همه ی آنها آدرس سایت را درست تایپ کرده اند یا نه؟ با این آزمون از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنید.

3. نام برند: در صفحه درباره مهدیکا، اینطور نوشته بودیم: “ایده راه اندازی سایتی جدید جهت توسعه بهینه سازی وب سایت های ایرانی در دی ماه به ذهن ما خطور کرد، زمانی که در کرج بودیم، از این رو وقتی به دنبال انتخاب اسم، اسامی مختلف را بررسی کرده و با هم گفتگو می کردیم به اینجا رسیدیم که بهتر است ترکیبی از زمان و مکان بسازیم، زمان: ماه دی،  مکان: کرج  روی کاغذ نوشتیم  ماهدیکرج و بعد از آنکه این اسم را در حالت های مختلف آزمایش کردیم نهایتا مهدیکا را انتخاب نمودیم”

نقد برندسازی اینترنتی مهدیکادر انتخاب نام مهدیکا چندین معیار انتخاب نام رعایت شده و نهایتا به اسمی خاص و یکتا رسیدیم اما در نهایت دچار اشتباه بزرگی شدیم، بعدها دریافتیم برای انتخاب یک نام می بایست از مراحل دیگری نیز عبور کرده و معیارهای بیشتری را در نظر بگیریم، در آینده این مراحل را با جزئیاتش آموزش خواهم داد اما فعلا به بیان مهمترین مشکل نام مهدیکا بسنده خواهم کرد، بارها ایمیل هایی از سوی کاربران دریافت کردم که ابتدایش با چیزی شبیه به این آغاز شده بود: “با سلام خدمت آقای مهدی توکلی” – نام بنده حمید است نه مهدی!

نام مهدیکا از نظر ما هیچ ارتباطی به اسم مهدی نداشت، اما از نگاه بسیاری از مخاطبین این نام متشکل از مهدی+کا بود، نظر ما خیلی مهم نیست، نگاه مخاطب تعیین کننده است، زمانی که شخصی نام مهدیکا را از دوستش می شنود: سایت مهدیکا رو دیدی؟ چنانچه این سایت را نشناسد، در اولین لحظات نه تنها نمی تواند ارتباطی بین مهدیکا و سئو بیابد بلکه این سایت را به مهدی ربط خواهد داد، شاید فکر کند مهدیکا نام وبلاگ شخصی است به اسم مهدی و فکرهای دیگر… نیازی نیست که نام برند دقیقا به محصول اشاره کند اما بهتر است لااقل منحرف کننده نباشد.

راه حل: برای پیشگیری از این اشتباه پیشنهاد میکنم قبل از ثبت دامنه ی سایت جدیدتان، بدون آنکه توضیحی در مورد موضوع سایت بدهید، از تعدادی از دوستانتان بپرسید که: فکر می کنی سایتی به اسم مهدیکا در مورد چه موضوعی باشد؟ چه برداشتی از شنیدن این نام داری؟ پاسخ هایشان را نوشته و جمع آوری کنید، نهایتا بررسی کنید که آنچه آنها می گویند تا چه حد به آنچه پیش بینی می کردید نزدیک است، همیشه نیازی نیست آنها دقیقا همان چیزی را بگویند که می خواهید، اما از پاسخ آنها چیزهای زیادی دریافت خواهید کرد. (آنچه گفته شد در مورد همه ی برندها صحت ندارد، گاهی بهتر است نام برند، در ابتدای مسیر خالی از هرگونه پیامی باشد.)

مهدیکا با همه ضعف هایی که داشته و دارد، زمینه ساز حضور نامینیک شد و هنوز هم اگر “برندسازی اینترنتی” را در گوگل جستجو کنید، مهدیکا را بالاتر از نامینیک خواهید یافت:

برندسازی اینترنتی در گوگل

چنانچه مایلید، شما نیز مهدیکا یا نامینیک را نقد کنید، در نظرات یا هر جایی که دوست دارید.

19 نظر

    • دوست عزیزم
      تنها چیزی که در اون زمان میخواستیم بهش برسیم، یک نام خاص بود که هرگز مورد استفاده قرار نگرفته باشه، البته معیارهای دیگر هم در نظر گرفته شده بود اما خاص بودن برایمان مهمتر از معنا داشتن بود.
      ترکیبی از زمان و مکان بودن خیلی برایمان مهم نبود، فقط یک بهانه برای ساختن نامی خاص بود، همین.
      متشکرم

  1. نکته های خوب و آموزنده
    اما یه موزوعی :
    اینکه این تسورات اشتباه از نام میهدیکا … خود به درگیریه مخاطب با برند منجر نمیشه ؟ مسیری تی نمیشه با برند برای یافتن حقیقت … هتا در هد چند ثانیه ؟
    برداشت های اشتباه از یک نام همیشه وجود داره … نامی تام تقریبن قیر ممکنه … پس چه خوب که از این اتفاق استفاده کنیم 😉
    چیزی که واقعیت داره اینه : هر نامی رو میشه جا انداخت / هتا اگه ابر کرامبی اند فینچ باشه ! اگر برند قدرتمند باشه

    خودمونیش میشه این :
    همه اسم آقا “نادرعلی” رو بیاد میسپورن اگه اون مرد خوبی باشه 🙂
    در عین هالی که یک اسم متفاوت و تا هدی هم عجیب / استارت پذیرایی از برند رو در ذهن مخاتب زده :چشمک
    .
    نظر شما چیه جناب همید ؟

    • دوست عزیزم
      شما می فرمایید برداشت های اشتباه به درگیری منجر میشه و مسیری طی میشه برای یافتن حقیقت. اما کدام حقیقت؟ اینکه ما در کرج و در ماه دی این نام را ساختیم؟ یافتن این حقیقت چه کمکی به مخاطب می کند؟
      موضوع این است که حقیقت پشت نام مهدیکا، حقیقت مهمی نیست.

      با یک نام معمولی می توان برندی قدرتمند ساخت اما با یک نام بد نمی توان برندسازی کرد. پس هر نامی را نمی توان به عنوان برند جا انداخت.

      عوامل زیادی باید دست به دست هم بدهند تا موفقیت یک برند شکل بگیرد، نام یکی از آن عوامل است. بنابراین اگر نام معمولی بوده و سایر عوامل قوی باشند می توانند ضعف نام را پوشش داده و برند را به موفقیت برسانند. اما این دلیل بر آن نیست که به مساله انتخاب نام بی توجهی کرده و هر نامی را برای برند انتخاب کنیم.

      برندهای زیادی وجود دارند که به خاطر نام گذاری اشتباه مسیر شکست را پیموده اند، به طور معمول مردم این برندها را نمی شناسند چون پیش از آنکه به شهرت حداقلی برسند از بین رفته اند. ان شاالله در آینده برخی از آنها را در نامینیک معرفی خواهیم کرد.

      پیروز و پایدار باشید.

  2. ممنونم جناب همید 🙂
    حقیقت خیلی از نام های بزرگ ، حقیقت ساده ای هستن و حتی خنده دار
    مثلا “زارا” رو یادم میاد که بخاطر وجود یه فروشگاه در اون منطقه درست با همین نام “زورکا” ، آقای اورتگارو مجبور کرد تا نام رواز زورکا با کمترین تغییر به “زارا” تغییر بده چرا که کارهای چاپی اون نام رو انجام داده بود..
    شاید مخاطب هیچگاه حقیت پشت یک نام معتبر یا معمولی رو نفهمه، اما قسمت مورد نظر من صرفا درگیری ذهن مخاطب با “نام” بود . حتی به علت تلفظی اشتباه اما کنجکاوانه
    همونتور که اشاره کردین اوامله زیادی لازمه تا یک برند موفق شکل بگیره / یکیش نام هست / با کنجکاوی هایی که ایجاد میکنه / با هسی که تریف میکنه

    اما یه لهزه ! یه سوال :
    اگه من از کره ماه اومده باشم و یهو با لوگو و نام شرکت “لکسوس” آشنا بشم / در هالی که نه معنیش رو میدونم نه میتونمم درست تلفض کنم / آیا بر میگردم ماه یا به کنجکاویم ادامه میدم ؟
    کاملا به هزار عامل دیگه بستگی داره / شاید گرافیک و ایده اون تبلیغ من رو عاشق اون کلمه عجیب غریب کرد … و در جایی از مغذم سفرشو پهن کرد !
    اوکی ..
    پس آیا میشه نتیچه گرفت هتا با نامی عجیب و نا معنی / یک برند میتونه مسیر موفقیت رو طی کنه ؟
    فکر میکنم بله
    درست به همون علت که اول کفش رو میبینیم و بعد از دوستمون میپرسیم : این مارکش چیه لعنتی ؟ خیلی دیزاینش باحاله
    هالا دوست من بگه “پتی پتی ” یا “کلارک” … چه فرقی میکنه … من اون رو با تگ “دوست داشتنی ” میپذیرم . چرا که قبلن عاشق شدم توسط خود محصول
    هیم ؟

    • دوست عزیزم
      برای درک بهتر موضوع ابتدا لازمه که بدونیم مخاطبین یک برند شخصیت های مختلفی دارند، یکی ممکن است به خاطر ندانستن معنای نام برند جدید دچار کنجکاوی شده و برای روشن شدن موضوع یک جستجو در اینترنت انجام دهد و دیگری ممکن است هیچ اعتنایی به معنا و مفهوم نداشته و بدون کنجکاوی به کارش ادامه دهد.
      طبعا در نظر گرفتن دسته ی دوم منطقی تر به نظر می رسد، با این کار ما بدترین حالت را در نظر میگیریم تا بتوانیم بیشترین تعداد مخاطبان را پوشش دهیم. یعنی وقتی نامی که انتخاب می کنم برای دسته ی دوم هم جالب است به احتمال زیاد برای دسته ی اول هم جالب خواهد بود اما عکس این مساله الزاما صادق نیست.

      بنابراین اینکه به ماه برمی گردید یا کنجکاو می شوید همیشه یک جواب ندارد، اما ما باید کاری کنیم که تعداد افراد بیشتری را راضی به ماندن در زمین بکند.

      اینطور که شما می فرمایید طراحی و کیفیت خوب یک محصول می تواند برای موفقیتش کافی باشد و عامل اسم آنچنان در این موفقیت دخیل نیست.

      بنده تاثیر عواملی چون طراحی و کیفیت خوب را رد نمی کنم اما نام هم در کنار سایر عوامل، یکی از مسائل تاثیر گذار در موفقیت یک برند است.

      انتخاب نام صحیح می تواند موجب صرفه جویی در هزینه های روابط عمومی و تبلیغات یک برند شود و در محبوبیت آن موثر باشد. (در مورد چگونگی این صرفه جویی در کارگاه انتخاب نام برند توضیح خواهم داد.)

      برای درک بهتر اهمیت نامگذاری صحیح برند پیشنهاد میکنم مطالب زیر را مطالعه فرمایید:

      ان شاالله باز هم از این مطالب منتشر خواهیم کرد تا با مثال های بیشتر اهمیت انتخاب نام صحیح روشن تر شود.

      پیروز و پایدار باشید.

  3. واقعا اسم و لوگوی برند نقش مهمی در موفقیت یک برند بازی کنه.
    برند هاکوپیان رو ببینید. درسته که برش و دوخت و پارچه متفاوتی داره (که معمولا برش هاکوپیان نقد زیادی داره و میگن بیشتر پیرمردیه) ولی اولین چیزی که در این برند زیاد به چشم میاد قشنگ بودن نام “هاکوپیان” و اون لوگوی زیبای کالاسکه و اسبش هست تا برش و دوخت.

  4. بی نام

    خب من ساییتون رو امروز شناختم. اول مهدیکارو بعد نامینیک رو… هر دو رو هم می دونم راجع به چی نوشتید ولی تا قبل از خوندن این مطلب فکر میکردم مهدیکا از اسم بچه تون که حتمن دختره انتخاب شده!!!
    می بینید تصورات و ذهنیات آدمها چقدر با هم فرق دارند!

  5. نامی نیک اسمش عالیه
    منتها من همیشه قبل از هر چیزی با شنیدن این اسم یاد تبلیغ برای محصولی میفتم
    که مثلا ما با کیفیت و خوب کار کردیم نامی نیک به دست آوردیم
    و هی منتظرم بعدش نام یه محصول بیاد

    اثرات مخرب تبلیغات تلویزیونیه اینا :))))))))))

  6. هادی

    با توجه به تجربه ای که از انتخاب دامین دارم، میتونم بگم که حداقل برای مخاطبان ایرانی مشکل تایپ صحیح دامنه تو اکثر کلمات رایجه و کاریش هم نمیشه کرد و نمیشه معیار اصلی قرار بگیره
    مثلا سایتی که تو کار ویزا باشه بعضی ها viza مینویسن.
    بنظرم یکی از کارهایی که برندینگ انجام میده همین هست.
    یعنی برندینگ باید کاری کنه که همه گوگل رو google بنویسن نه googel یا هر مدل دیگه ای

دیدگاهتان را بنویسید