MailChi، فارسی زبان است یا ایرانی؟

چند ماه پیش وبسایت میل چی به عنوان اولین سرویس دهنده ی ایمیل مارکتینگ ایرانی معرفی شد، اگر “ایرانی” را از جمله ی قبل حذف کنیم به ناچار مجبور به حذف “اولین” نیز خواهیم بود و آنچه باقی می ماند این است: “یک سرویس دهنده ی ایمیل مارکتینگ”، بنابراین می توان گفت ایرانی بودن برای میل چی بسیار مهم است، اما این وبسایت چقدر ایرانی است؟

خبر اشتباه در مورد آدرس میل چیالف) دامنه با پسوند غیرایرانی: وبسایت میل چی به عنوان یک وبسایت ایرانی در بهترین حالت ممکن می بایست با پسوند ir. ثبت شود، البته mailchi.com هم مناسب بود اما سرمایه گذاری کردن روی دامنه ی mailchi.in از شرکت با سابقه ای چون عصر فرا ارتباط بعید به نظر می رسید، وقتی دامنه ی مورد نظر ما با پسوندهای com. و ir. توسط فرد دیگری ثبت شده است، دو راه حل باقی می ماند، اول آنکه دامنه ی ثبت شده را بخریم، البته این کار گاهی امکان پذیر نیست، چراکه ممکن است صاحب دامنه قصد فروش نداشته باشد و یا آنکه هزینه ای نامعقول درخواست نماید، راه دوم روشن است، از دامنه ی مورد نظرمان صرف نظر کنیم، بدترین راه حل آن است که برای وبسایتی که میخواهد مسیر مبدل شدن به یک برند را بپیماید، بدون داشتن دلیل منطقی از پسوندهای غیررایج استفاده نماییم. اینگونه پسوندها زمینه ساز مشکلات متعددی خواهند بود:

  1. سوء استفاده رقبا: اگر صاحب دامنه هایی چون mailchi.ir و mailchi.com بعد از اعتبار گرفتن mailchi.in به راه اندازی سرویس مشابه اقدام کنند و یا دامنه را به رقیب ما بفروشند، آنگاه چطور می خواهیم به مخاطبین جدیدمان بگوییم که mailchi.in برند اصلی و mailchi.ir برند جعلی است؟ با فرض آنکه پیام ما به گوش مخاطب برسد، چقدر باورپذیر خواهد بود؟
  2. سایت های کم اعتبار: مطلع هستید که بسیاری از وبسایت های اسپم و نامعتبر در ایران از پسوند in. بهره می برند، آیا این مساله در کاهش اعتبار میل چی بی تاثیر خواهد بود؟ شما چند وبسایت معتبر ایرانی با پسوند in. می شناسید؟
  3. علاقه مندان جدید: ممکن است تعدادی از مخاطبین جدیدی که از طریق توصیه ی کلامی با برند میل چی آشنا شده اند، برای مراجعه به این سایت، mailchi.ir را بررسی نموده و اشتباها تصور نمایند سایت دچار مشکل شده است. (در حال حاضر mailchi.ir هیچ وبسایتی را نمایش نمی دهد.)
  4. مشتریان فعلی: مشتریان قدیمی هرچند میدانند که پسوند سایت in. است اما ممکن است برحسب عادت به طور ناخودآگاه mailchi.com را تایپ کرده و سپس متوجه اشتباه خود شوند، نهایتا آنها آدرس درست را تایپ کرده و وارد سایت می شوند اما در آن لحظه چه احساسی خواهند داشت؟
  5. رسانه ها: استفاده از پسوند in. آنقدر غیرمعمول به نظر می رسد که خبرنگار محترم روزنامه ی فناوران آن را ir. دیده واشتباه تایپ کرده است، به تصویر فوق دقت فرمایید.

میل چی و بازاریابی ایمیلیب) اصطلاحات غیرایرانی: میل چی خود را تحت عنوان “نخستین سرویس ایمیل مارکتینگ ایرانی” معرفی می نماید، در عبارت مذکور واژه ی “ایرانی” با “ایمیل مارکتینگ” همخوانی ندارد، چرا اینطور بیان نشده است: “نخستین سرویس بازاریابی ایمیلی ایرانی” ، شاید گاهی استفاده از واژه های فارسی به درستی منظور را انتقال ندهد اما آیا در این مورد “بازاریابی ایمیلی” نمی توانست جایگزین شود؟ نه فقط برای تاکید بر ایرانی بودن سرویس، نه، وظیفه ی همه ی ما پاسداشت زبان پارسی است.

بازاریابی ایمیلیج) منابع غیرایرانی: در وبسایت میل چی جملاتی در مورد اثربخشی بازاریابی ایمیلی وجود دارد که اگر به منابع آنها دقت فرمایید متوجه خواهید شد که همه ی آنها غیرایرانی هستند، وبسایت هایی نظیر magillreport و experian . آیا بهتر نبود به جای بهره برداری از منابع خارجی، به جملاتی از وبسایت های مرجع ایرانی اشاره شود؟ البته بنده قبول دارم که بیشتر وبسایت هایی که امروز در جایگاه مرجع به نظر می رسند در اصل صرفا مترجم هستند نه تولید کننده ی علم اما اینطور هم نیست که ما هیچ کارشناس تحلیل گری در حوزه ی بازاریابی ایمیلی نداشته باشیم و یا هیچ تحقیقاتی در داخل ایران انجام نشده باشد، کارشناسان انگشت شماری هم هستند که مهارت هایی فرای ترجمه کردن دارند، مهارت هایی فرای دنباله روی محض از منابع خارجی، شاید تعدادی از این کارشناسان جزء پرسنل میل چی باشند، بهتر است نتایج تحقیق و تحلیل کارشناسان ایرانی جایگزین منایع خارجی شود.

د) لوگوی غیرایرانی: بهتر بود میل چی به عنوان یک برند ایرانی که ایرانی بودن برایش مهم است، لوگویی با فونت فارسی طراحی می نمود، تا مخاطب با نگاه به لوگوی میل چی در نگاه اول نشانی از ایرانی بودن این سرویس بیاید.

به طور خلاصه می توان گفت که میل چی یک سایت با زبان فارسی است اما با یک سایت ایرانی فاصله ی زیادی دارد، یک برند ایرانی می بایست اتکای بیشتری به علم ایرانی ها و مطابقت بیشتری با فرهنگ این سرزمین داشته باشد، ممکن است یکی از رقبای خارجی میل چی، زبان فارسی را به سایت خود افزوده و خدمات واریز وجه را تسهیل نماید، در چنین حالتی تمایز میل چی با رقیب خارجی اش کم می شود اما اگر میل چی واقعا ایرانی شود نگرانی کمتری از چنین احتمالی خواهد داشت. در برندسازی بسیار مهم است که از قبل برای رفتارهای آینده ی رقبا آماده شویم.

به امید پیروزی این سایت ایرانی پیشنهاد میکنم حتما از سطح آزمایشی خدمات آن استفاده کرده و امکانات خوب میل چی را بررسی بفرمایید.

مطلب تکمیلی:
2 روز بعد از انتشار مطلب فوق، میل چی با ثبت یک نظر به آن پاسخ داده است، ضمن تشکر از انتقادپذیری مدیران این برند پیشنهاد میکنم مطالعه بفرمایید.

23 نظر

    • حمید جمشیدی نژاد

      بعضی مواقع جملاتی که توسط کاربران در قسمت نظرات بازنشر می شوند باعث توجه بیشتر به جمله ی مذکور میشوند.
      چند بار این اتفاق برام پیش اومده برای همین هم هروقت یک مطلب از نامینیک میخونم یا از قبل نظرات رو میخونم بعد مطلب رو یا اول مطلب بعد نظرات.
      این جمله:
      “در برندسازی بسیار مهم است که از قبل برای رفتارهای آینده ی رقبا آماده شویم.”
      به نظرم آنقدر مهمه که بهتر بود با فونت درشت تر و جدای از پاراگراف نوشته می شد.(اینجوری اصل تمایز رعایت میشد).

  1. چرا به عنوان یک کسب و کار کوچک هیچ وقت به فکر استفاده میل‌چی نخواهم افتاد؟

    علاوه بر نکات بازاریابی که در متن بیان شد، تعرفه‌های بسیار بالایی در پلان‌های خود در نظر گرفته‌اند که ماه‌ها هست هیچ تغییری در آن نداده‌اند و ظاهرا دید خاصی در این زمینه ندارند یا هدف آن‌ها فقط سازمان‌های بزرگ است!

    مثلا بنده به عنوان یک کسب و کار کوچک با کمتر از ۵۰۰۰ عضو، اگر بخواهیم هر هفته یک خبرنامه ارسال نمایم، بایستی (۲۱۹۰۰۰=۶۰۰۰۰+۱۵۹۰۰۰) تومان هزینه نمایم که معادل ۶۰ دلار (با نرخ حدود ۳۵۰۰ تومان) است. در حالی که در سرویس‌های بزرگ و معتبر خارجی مانند http://mandrill.com/pricing هزینه‌ای کم‌تر از ۲ دلار خواهد بود، به علاوه آن که حدس بنده بر داشتن امکانات فنی بیش‌تر در سرویس‌های خارجی است.

    پس از نه از لحاظ قیمت و نه از لحاظ امکانات و نه برندینگ، برتری خاصی به جز فارسی بودن پنل کاربری در آن نمی‌بینم.

    • دوست عزیزم

      به طور معمول وبسایت های ایرانی وقتی میخوان به موفقیت برسن صرفا بر مسائل فنی تمرکز می کنن و مباحثی چون برندسازی اینترنتی رو در نظر نمیگیرن، ممکنه میل چی از نظر فنی بسیار قوی باشه و خیلی رو این مساله کار کرده باشه اما از نظر برندسازی ضعف هایی داره که به بعضی از اونها اشاره کردم.

      همچنین بهنام عزیز به مساله ی قیمت گذاری و جناب رسولی به اشتباه در نام گذاری اشاره کردند.

      البته همه ی ما اشتباه می کنیم، و بنده برای تاکید بر همین مساله نقد وبسایت ها رو از وبسایت خودم یعنی مهدیکا شروع کردم:
      https://naminik.com/1714/mahdika-name-branding

      نهایتا امیدوارم بتونم با نقد وبسایت ها در نامینیک، توجه عزیزانی چون مدیران میل چی رو به اهمیت برندسازی اینترنتی جلب کنم.
      از دوستانی چون شما نیز انتظار دارم که اشتباهات نامینیک رو چه در حوزه ی برندسازی و چه در سایر امور نقد کرده و در رشد نامینیک همیاری بفرمایید.

      پیروز و پایدار باشی.

  2. “در سرویس های رایگان شما از یک آی پی اشتراکی استفاده می کنید که باعث می شود در صورت شناسایی IP اشتراکی بعنوان فرستند اسپم بدلیل فعالیت سایر کاربران ، ایمیل های شما نیز اسپم شود.”

    در سرویس‌های غیر رایگان نیز از آی‌پی اشتراکی استفاده می‌شود و اگر بخواهید آی‌پی شما اختصاصی باشد بایستی مبلغ جداگانه‌ای (مثلا در مندریل 30 دلار در ماه) بپردازید. پس حداقل سرویس‌های رایگان و پولی از لحاظ آی‌پی تفاوتی ندارند، البته بدیهی است که دارای محدودیت‌های بسیاری هستند.

  3. محمد صدر

    با سلام به جناب آقای توکلی و مسئولین سایت میل چی
    به نظرم در نوشته های بالا بیشتر از اینکه درباره برندینگ مطلب یاد بگیرم، درس اخلاق گرفتم
    واقعا ادب طرفین و روحیه انتقادپذیری زیبایی وجود داشت
    از آشناییم با سایت نامینیک کمتر از یک ماه می گذره اما در تمام این مدت برند نامینیک علاوه بر موضوع برندینگ برای من نماد اخلاق هم شده است
    آقای توکلی به شما تبریک میگم
    موفق باشید

  4. امروز (۷ دی ماه ۱۳۹۲) به یقین رسیدم که میل‌چی یک سرویس فارسی زبان است نه ایرانی!

    به دلیل عضویت بنده در سیستم خبرنامه شرکت پارس‌خزر که آن‌ها از سرویس میل‌چی استفاده می‌نمایند امروز ایمیلی دریافت نمودم که در فوتر آن می‌توانید نام سرویس میل‌چی را مشاهده نمایید:
    http://upload7.ir/images/94692578888319865738.png

    اما در هدر ایمیل مشخص گردیده است که این ایمیل توسط سرویس خارجی sendgrid.com ارسال گردیده است:
    http://upload7.ir/images/87332035872151294762.png

    البته دوستان میل‌چی می‌توانند با تنظیماتی کاری کنند که این عبارت برای مشتریان نمایان نگردد اما نکته قابل توجه برای بنده آن بود:

    میل‌چی یک سرویس ایرانی نیست! میل‌چی تنها یک اینترفیس (رابط کاربری) فارسی است که باتوجه به نیازهای کاربران ایران طراحی شده است ولی از لحاظ فنی ارسال ایمیل توسط سرویس‌های معتبر خارجی ارسال می‌گردد.

    البته این نکته که ارسال ایمیل توسط یک سرویس معتبر خارجی ارسال شود بسیار خوب است و حداقل خیال بنده را از بابت پایین نیامدن کیفیت سرویس‌ها راحت می‌کند اما پنهان کردن این موضوع جالب به نظر نمی‌رسد و حتی می‌تواند نقطه قوت حساب شود.

  5. انتخاب نام دامنه خیلی سخته خصوصا بخوایم در آینده از اون به اسم برند استفاده کنیم
    مثالی میزنم از تجربه خودم که خیلی مشابه مشکل بالا بود.انتخاب پسوند و گمراه شدن مخاطب.
    پایگان payegan سال ۲۰۰۲ ثبت شد هم نت هم کام ولی دامنه ملی اون به دلیل اشبتاه بنده توسط شرکت دیگه ثبت شد و من جدا از تخلف هایی که با دامنه ای ار انجام شد چند بار فیلتر شدم چون همنام دامنه ملی بودم. بارها کاربران اون سایت به سایت ما مراجعه کردن تا شکایت ها و جنس هایی که اون سایت ارسال کرده رو مرجوع کنند و … این از برند سازی ما که حتی اداره ثبت شرکت ها اسم پایگان رو بی معنی دونست و اجازه ثبت نداد
    بازدید bazdid.ir به نظر اسم خوبی میاد ولی چند سال باید بشینم تا این دامنه تبدیل به برند بشه ؟ فروشگاهی شبیه دیجی کالا که ده سال پیش به این ایده می خندیدن ؟سایت خدماتی مانند کنتور سایت یا سایتی در زمینه سینما و فیلم ؟
    انتخاب سخته همانطور که ایده پروری هم نیاز به فکر و برنامه و البته سرمایه داره

    • ممنونم از بیان تجربه تون.

      ظاهرا جنابعالی bazdid.ir را در اختیار داشته و در این فکر هستید که با این دامنه چه سایتی می توان راه اندازی کرد.
      چنین روشی برای ایجاد یک سایت و در نهایت رسیدن به یک برند خوب، روش صحیحی به نظر نمی رسد.
      اول ایده بعد نام، از نام به ایده رسیدن مسیر پرخطری است.

      از سوی دیگر bazdid.ir برای سایتی مشابه وبگذر، اسم مناسبی نیست، وبگذر بسیار بهتر است، چراکه خاص تر است:
      https://naminik.com/1799/snail-cream-branding-advertising

      پیروز و پایدار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید