برندسازی نامینیک با طبقه بندی جدید

دوست عزیزی با ارسال نظر پرسیده اند: شما که سایت مهدیکا رو داشتید و کلی روش کار کردید و خوب هم پیش رفته چرا باید دوباره سایت نامینیک رو بزنید؟ اینکه بخواهید چند تا سایت داشته باشید به ضعیف شدن برند سایتتون منجر نمیشه؟

ضمن تبریک سال نو، پاسخ بنده به صورت زیر است:

مهدیکا، وبسایتی است که شامل کتاب های سئو + نقد وبسایت ها از نگاه سئو، کاربرپسندی و بازاریابی اینترنتی + مصاحبه با مدیران سایت ها می شود، از دید شما ما می توانستیم یک دسته بندی جدید به مهدیکا اضافه کرده و در مورد برندسازی اینترنتی بیشتر صحبت کنیم، مخاطب مهدیکا از این موضوع استقبال میکرد و این موضوعات هم از یکدیگر دور نبودند.

پیشنهاد شما، پیشنهادی منطقی است و اتفاقا در کتاب هایی چون عمو پاندا و دیوان سئو به برندسازی اینترنتی پرداخته شد و این مساله به رشد سایت مهدیکا کمک کرد، اما دلیل آغاز به کار سایتی جدید با موضوع مستقل چه بود؟

دلیل اول – پیشگیری از برداشت اشتباه: مهدیکا در طبقه بندی سایت های سئو قرار دارد، اگر میخواستیم با مهدیکا به آموزش برندسازی اینترنتی بپردازیم برداشتی اشتباه در ذهن بسیاری از کاربران سایت شکل میگرفت، از آنجاییکه در یک سایت سئو با برندسازی اینترنتی آشنا می شدند، اینطور برداشت می نمودند که برندسازی اینترنتی هم یکی از مباحث سئو است، در این صورت ما هیچگاه نمی توانستیم جایگاه این علم را به خوبی نشان دهیم.

دلیل دوم – حفظ تمرکز هر دو سایت: اگر برندسازی اینترنتی به مهدیکا اضافه می گردید، تمرکز این سایت از مبحث سئو کمرنگ تر می شد اما حالا هم مهدیکا متمرکز بر همان موضوعات قبلی است و هم سایت متمرکز جدیدی را به اسم نامینیک آغاز کرده ایم، حفظ دامنه ی تمرکز یکی از دلایل موفقیت برندها محسوب می شود.

دلیل سوم – ایجاد طبقه بندی جدید: مهمترین دلیل ما برای شروع وبسایتی که صرفا در زمینه برندسازی اینترنتی فعالیت نماید، ایجاد طبقه بندی جدیدی در سایت ها بود، سایت های برندسازی اینترنتی، البته این طبقه بندی هنوز ایجاد نشده است و زمانی میتوانیم بگوییم که طبقه بندی جدید ایجاد شده که چندین وبسایت دیگر در این زمینه تاسیس شوند، یکی از قدرتمندترین راهکارهای ساخت برند، تمرکز است، اما تمرکز درصورتی بیشترین تاثیر را خواهد داشت که زمینه ساز ایجاد یک طبقه بندی جدید گردد.

دلیل چهارم – روابط عمومی: روابط عمومی از ابزارهای قدرتمند ساخت برند می باشد و شروع طبقه بندی جدید یکی از راه های استفاده از این ابزار است، اگر ما در سایت مهدیکا، دسته بندی جدیدی به نام برندسازی اینترنتی را افزوده و شروع به تولید محتوا می کردیم، این خبر به اندازه خبر شروع به کار یک وبسایت که در زمینه جدیدی فعالیت خودش را آغاز کرده برای رسانه ها اهمیت نداشت، اما خوشبختانه ایده ی سایت نامینیک مورد توجه سایت های خبری قرار گرفته و اطلاع رسانی بسیار خوبی در این زمینه انجام شد، زمانی که مساله ای برای رسانه ها مهم باشد، برای مخاطبین آن رسانه ها نیز مهم خواهد شد.

یک مثال غیراینترنتی:

برندسازی با آغاز طبقه بندی جدیدفرض کنید صاحب یک برند در زمینه مایع ظرفشویی بوده و به فکر توسعه کارمان افتاده ایم، دو راه حل پیش روی ما قرار دارد:

راه حل اول: مایع ظرفشویی خود را طوری تغییر دهیم که افراد بتوانند از آن به عنوان مایع دستشویی نیز استفاده کنند.

راه حل دوم: مایع دستشویی تولید کرده و با نام تجاری جدید به بازار عرضه کنیم.

ما کار دوم را کردیم تا هم خودمان تکلیفمان را بدانیم و هم مخاطبانمان…

13 نظر

  1. علی

    باسلام و احترام
    ضمن تبریک سال نو و تشکر از زحمات جنابعالی
    به نظر من دلایل ردیف سه و چهار آنقدر قوی هستند که با توجه به زمان کنونی و اینکه این مباحث هنوز به گوش بسیاری از کاربران ناآشنا هست، توجیه مناسبی برای ایجاد یک وب سایت مجزا باشد.
    درمورد مثال غیر اینترنتی هم باید این اصل کلی را در نظر داشته باشیم که راه حل بهتر همیشه وجود خواهد داشت.

    • سلام دوست عزیز
      شما درست می فرمایید اما بنده نظر دیگری دارم.
      از دید بنده اصطلاحی چون “تصویر برند” کاربرد چندانی ندارد.
      “برند” را می بایست متناسب با تعاریف ِ”برندسازی” و “مدیریت برند” تعریف نمود.
      وقتی می گوییم در حال “برندسازی” هستیم که در حال ایجاد یک برداشت و به بیان ساده تر در حال معنا بخشیدن به یک نام هستیم.
      و وقتی می گوییم در حال “مدیریت برند” هستیم یعنی در تلاشیم تا برداشت افراد از نام ِ برند را به سمت مثبت تر شدن، متمایز تر شدن و … هدایت کنیم.
      بنده سعی کرده ام از اصطلاحات کم کاربردی که عموم علاقه مندان به برندسازی را سردرگم می کند استفاده نکنم و با همین تعاریف و اصلاحات هم می توانم منظورم را به مخاطب برسانم.
      البته آنچه بیان کردم صرفا نظر بنده نیست و صاحب نظران زیادی از به کار بردن اصطلاحات کم کاربرد دوری کرده و تعریفشان از برند مشابه همان چیزی است که در کتابچه برندسازی اینترنتی عرض کرده ام.
      از دقت شما سپاسگزارم.
      پیروز و پایدار باشید.

  2. نظرتون در مورد تغییرات ایجاد شده در فروشگاه دیجی کالا چیه؟ این وبسایت (خصوصا با توجه به نام وبسایتش) قبلا فقط کالای دیجیتال می فروخت ولی چند وقتی است که محصولاتی مانند ساعت مچی ، کتاب ، لوازم التحریر و … هم به وبسایتش اضافه کرده. به نظر شما این کار سبب درآمد بیشتر دیجیکالا میشه یا در آینده سبب کم شدن مشتریهایش؟ اگه ممکن بود یه نقدی دراینباره بنویسید. ممنون

    • دوست گرامی
      چنین اقداماتی معمولا شرایط رقابت با سایر برندها را تغییر داده و مسائل جدیدی برای برند به وجود می آورد اما به نظر می رسد امروز دیجی کالا آنقدر با رقبایش فاصله دارد که چندان نگران آنها نیست.

      در مورد نام برند، “دیجی” نیز کمی مساله ساز خواهد بود که می توان با راهکارهایی از جمله تغییر شعار، آن را کمرنگ تر کرد.
      از پیشنهادتان متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید